Euroopa võib autodes diislikütuse ja bensiini täielikult keelustada, illustreeriv foto

Hüvasti, auto Euroopa võib autodes diislikütuse ja bensiini täielikult keelustada

2382
(Uuendatud 09:46 09.10.2019)
EL riigid on lähedal sellele, et keelata järgmisel kümnendil mitte ainult diisel-, vaid ka bensiinimootoritega autode tootmine ja müük. Idee algatajaks on Taani.

TALLINN, 8. oktoober — Sputnik, Aleksei Toom. EL riigid arutavad võimalust kehtestada järgmise kümne aasta jooksul täielik keeld diisel- ja bensiinimootoriga autode tootmisele ja nendega kauplemisele. Siiani toetab sellist revolutsioonilist õhusaaste vastu võitlemise meedet vähem kui pool alliansi riikidest, kuid idee pooldajate arv kasvab kiiresti.

Aasta tagasi teatas Kopenhaagen oma kavatsusest seda ühepoolselt teha, kuid oli sunnitud Brüsseli survel sellistest radikaalsetest plaanidest loobuma. Innukaile taanlastele tuletati meelde, et sellise keelu kehtestamine ühes alliansi riigis on vastuolus tema avaturuseaduste ning terve nimistu direktiivide ja reeglitega. Teadaolevalt toetas Taani algatust umbes tosin EL-i riiki, kuid ei täpsustatud, kellega täpsemalt tegu oli.

On selge, et kõik Euroopa riigid, kus seni autosid toodetakse, hakkavad vastu revolutsioonilisele algatusele, mis sündis maal, kus niisugust tööstust ei eksisteeri. Sisepõlemismootorite keeld tähendaks paljude majandusteadlaste sõnul autotööstuse maailmaturu ümberjaotamist ja radikaalseid muutusi naftatööstuses.

Eestil ei õnnestuks "revolutsioonist" kõrvale hoida

Eesti otsus liituda 3. oktoobril vastu võetud üleeuroopalise programmiga, mille eesmärgiks on saavutada "kliimaneutraalsus 2050. aastaks", ei tähenda surmaotsust üksnes riigi põlevkivienergeetikale ja elektri võimalikku hinnatõusu. Öelnud "A" on Tallinn sunnitud ütlema ka "B" ning toetama teisigi EL keskkonnaprogramme.

Nagu ütles Euroopa Parlamendis toimunud kuulamisel Eesti volinikukandidaat Kadri Simson, peab ta Euroopa Komisjoni presidendi Ursula von der Leyeni meeskonnaliikmena majanduse keskkonnasäästlikuks muutmist esmatähtsaks.

"Kliimaneutraalsuse programm 2050", mida Kadri Simson lubas edendada igal võimalikul viisil ja millele Eesti valitsus on juba alla kirjutanud, tähendab ka transpordi keskkonnasäästlikkust.

Euroopa Liit on juba varemgi võtnud vastu majanduse transpordisektori heitgaaside aastaste heitkoguste radikaalse netovähendamise programme, kuid nii äärmuslikul viisil, nagu traditsiooniliste autode täielik keelustamine lähitulevikus, ei ole küsimust varem püstitatud. Igal juhul mitte bensiinimootoriga autode osas.

Diiselmootorid määrati Euroopas juba varem "väljasuremisele" – põhjuseks ülemaailmne diislikütuse skandaal, mida Sputnik üksikasjalikult kirjeldas.

Eurostati andmetel õnnestus väikesel Baltimaal saavutada ühenduse liidripositsioon uute autode heitgaasides sisalduvate kasvuhoonegaaside keskmise koguse poolest (132,8 grammi CO2 ekvivalenti kilomeetri kohta).

Niisiis, ei saa Euroopa Liit kuidagi lubada, et Tallinn rünnakutest diislikütusele ja bensiinile kõrvale hoiaks.

Euroopal tuleb üle minna Hiina elektriautodele

Transport, nagu ütlevad Euroopa keskkonnakaitsjad, on nüüdseks peaaegu ainus majandussektor, kus kasvuhoonegaaside hulk siiamaani igal aastal kasvab. Euroopa Liidu äärmiselt kulukates keskkonnaprogrammides nähakse ette energia ja tööstuse CO2-heitmete täielik kaotamine 2050. aastaks ja süsinikuheite osaline vähendamine 40% võrra aastaks 2030.

Need kavad puudutavad transporti vähemal määral, siin takerdub heitgaaside probleemi lahendus elektrisõidukite nappusse ja kõrgesse hinda. Tõhusate elektriautode tootmise kasv takerdub lisaks kõigile muudele raskustele, millest Sputnik juba rääkinud on, eelkõige piisavalt tõhusate akude puudumisse.

Ja teiseks asjaolusse, et lõviosa toorainest (haruldased muldmetallid) praegu enimlevinud elektriakude tootmiseks on Hiina kätte koondunud.

Euroopa Liit vajab uute maardlate väljaarendamiseks ning toorainete kaevandamise ja töötlemise mitmekordseks suurendamiseks aega. Praeguseks on Euroopa akude ja elektrisõidukite tootmises Hiinast kaugele maha jäänud, nagu Sputnik juba kirjutas.

Seega tähendaks Kopenhaageni pakutud revolutsiooniline automüügi keeld Hiina toorme ja valmistoodete ostude järsku suurenemist, mida Lääne-Euroopa strateegilistel põhjustel vältida sooviks.

Ummikteе tunnetust süvendab veelgi asjaolu, et nagu majandusteadlased lõpuks välja arvutasid, ei kata kogu patareide tooraine kaevandamine ja töötlemine praegu sedagi nõudlust, kui vähemalt üks suur EL riik täielikult elektriautodele üle minna otsustab.

Lugege lisaks: 

Lisaks mootorite rikkumisele on ka Eesti kütusevarud biolisandite tõttu ohtu sattunud

Elektriautode rallil võitsid Eesti meeskonnad peaauhinnad

"Kalašnikov" takso jaoks: millist uut toodet näitasid Vene relvatootjad

2382
Samal teemal
Biolisanditega kütus
Tallinna kütusehinnad on Baltikumi kõrgemad
Bensiin ja diisel hakkavad sisaldama biokoostisaineid
Forbes: USA sanktsioonid Nord Stream 2 vastu on lootusetult hilinenud, illustreeriv foto

Forbes: USA sanktsioonid Nord Stream 2 vastu on lootusetult hilinenud

(Uuendatud 10:27 31.12.2019)
USA finantsväljaande Forbes analüütikud leiavad, et Washingtoni sanktsioonid Nord Stream 2 vastu ei suuda enam torujuhtme ehitamist takistada.

TALLINN, 31. dets — Sputnik. USA kongress hilines terve aasta võrra Vene-Saksa torujuhet Nord Stream 2 piiravate meetmete vastuvõtmisega, teatati Ameerika finants- ja analüütilises väljaandes Forbes.

"Need sanktsioonid on liiga nõrgad ja liiga hilinenud. Need ei meeldi isegi Venemaa vastastele," ütles väljaande analüütik Kenneth Rapoza.

Lisaks märkis Forbes, et selleks ajaks, kui Ukraina gaasitransiidiriigina energiaturule naaseb, kaotab USA ühe peamise argumendi Venemaa gaasi impordi vastu. See muudab Washingtoni vedelgaasi tarnete edendamise Euroopas märkimisväärselt keerukamaks.

"Nord Stream2 projekt on alati Ukraina jaoks kõrvakiiluks olnud," lõpetas Ameerika väljaanne.

Sputnik Eesti on kirjutanud, et USA Riigidepartemang andis võimaluse Nord Stream 2 valmis ehitada.

Ettevõtted, kes tegelevad gaasijuhtme Nord Stream 2 ehitamisega, ei satu Ameerika sanktsioonide alla, kui nad peatavad töö enne 20. jaanuari 2020, järelikult tekkis neil võimalus järelejäänud aja jooksul torude paigaldamine merealusel lõigul lõpule viia.

Nord Stream 2 projekt näeb ette kaheharulise gaasijuhtme rajamist Venemaa rannikult läbi Läänemere Saksamaani, läbilaskevõimsusega 55 miljardit kuupmeetrit gaasi aastas. Selle maksumus on 9,5 miljardit eurot.

Oktoobri lõpul andis Taani loa gaasijuhtme paigaldamiseks oma mandrilavale Läänemeres. Enne seda oli projekt kooskõlastatud Saksamaa, Rootsi ja Soomega.

Projekt Nord Stream

Ehituse vastu on Ukraina, kes kardab kaotada oma tulusid Venemaa gaasi transiidist, Euroopa Liidus oma veeldatud maagaasi reklaamiv USA ja mõne teised riigid, sealhulgas Poola, Leedu ja Läti.

Lugege lisaks:

Tagid:
sanktsioonid, poliitika, majandus, gaas, Nord Stream 2
Teema:
Nord Stream 2
Samal teemal
Nord Stream 2
Машинный блок атомной станции

Venemaa ja Türgi asutasid tuumajaama ehitamiseks ühisettevõtte

(Uuendatud 13:10 30.12.2019)
Vene–Türgi koostöö, mis käib edukalt gaasitransiidi, relvastuse ja rahuvalve alal, täienes Akkuyu tuumajaama ehitamisega.

TALLINN, 30. detsember — Sputnik. Vene insenerid käivitavad juba 2023. aastal Türgis Akkuyu tuumaelektrijaama esimese energiaploki — uue tuumajaama rajab spetsiaalselt selleks asutatud ühisettevõte.

Ühisettevõtte "vanemateks" said RIA Novosti teatel Akkuyu ehituse peatöövõtja, Vene kontsern Titan-2, mis kuulub riigikorporatsiooni Rosatom juhtimisahelasse, ja üks suurimaid erainvestoreid, Türgi ehitusfirma İçtaş.

Генеральный директор государственной корпорации по атомной энергии Росатом Алексей Лихачев
© Sputnik / Максим Богодвид
Venemaa riikliku aatomienergiakorporatsiooni Rosatom peadirektor Aleksei Lihhatšov

Rosatomi peadirektori Aleksei Lihhatšovi sõnul võimaldab asutatud Vene–Türgi allianss loota projekti edukale elluviimisele.

Akkuyu TEJ esimesele energiaplokile pandi nurgakivi 2018. aasta kevadel. Tuumajaama projekt hõlmab neli energiaplokki Venemaa "kolmanda pluss" põlvkonna reaktorseadmetega VVER-1200, mis vastavad kõige rangematele, nn Fukushima-järgsetele ohutusstandarditele.

Akkuyu TEJ projekti kogumaksumus on umbes 20 miljardit dollarit. Uue tuumajaama esimene energiaplokk käivitatakse 2023. aastal, edaspidi on kavas käiku lasta üks plokk aastas. 

Akkuyu TEJ projekt viiakse ellu skeemi "ehita, valda, käita" kohaselt: Vene pool ehitab Türki tuumajaama ja hakkab seda juhtima.

Sputnik Eesti on juba kirjutanud, et uue rahvusvahelise trendi — keskkonnaaktivistide meelest "räpasest" energeetikast tulenevate kliimamuutuste vastase võitluse — taustal on "rahuliku aatomi" kasutamine uuesti populaarsust võitnud.

Oma "minituumajaama" ehitamisest on mõeldud isegi väikeses Eestis, mille põlevkivienergeetikale on Brüssel kuulutanud lõpliku surmaotsuse, mis ei kuulu edasikaebamisele.

Lugege lisaks:

Samal teemal
Berliinis oodatakse IEAE järeldusi Iraani "tuumalao" kontrollimisest
Руководитель представительства МИА Россия сегодня в Эстонии, шеф-редактор Sputnik Эстония Елена Черышева

Sputnik Eesti asus tööle erirežiimis. Peatoimetaja avaldus

(Uuendatud 00:17 01.01.2020)
Sputnik Eesti juhataja Elena Cherysheva selgitas portaali lugejatele suunatud pöördumises olukorda seoses portaali töö peatumisega. Avaldame avaliku pöördumise tervikteksti.

Austatud lugejad!

Tänasest, nagu näete, erineb Sputnik Eesti veebisait tavapärasest. Tõenäoliselt teate juba muutuse põhjust, kuid pean vajalikuks toimunu veel kord lahti seletada.

Alates 1. jaanuarist võeti meilt võimalus teie heaks töötada.

Eesti politsei- ja piirivalveamet esitas meile kõigile ultimaatumi: me kas katkestame töölepinguid rahvusvahelise uudisteagentuuriga "Rossiya Segodnja" ega tööta enam Sputnik Eestis, või meie suhtes algatatakse kriminaalasjad.

Eelmise aasta viimastel päevadel arutasime korduvalt kujunenud olukorda ja jõudsime järeldusele, et hoolimata võimude nõudmiste absurdsusest ja ohust, mille reaalsusse me tegelikult uskuda ei tahaks, ei ole meil õigust oma inimeste saatusega riskida.

Selle tulemusel olid toimetuse töötajad sunnitud 1. jaanuarist lõpetama töösuhted Sputnik Eesti ja RIA "Rossiya Segodnjaga". Kas see tähendab, et saidi elupäevad on lõppenud? Ei, see pole nii.

Sait jätkab tööd täies mahus, kuid protsessi organiseerimine selliselt, et me ei peaks Eesti võimude pideva surve all elama, võtab veel natuke aega. Loomulikult proovime töö võimalikult kiiresti taastada. 

Tahan tänada teid, kallid lugejad, meie tegevuse toetamise eest nelja aasta vältel ja eriti viimastel kuudel, kui surve ja ähvardused kõigi meie ja meie partnerite vastu muutusid äärmuslikeks.

Pangad külmutasid meie palgad, meie büroo omanikule avaldati survet ja sunniti teda meiega lepingut lõpetama. Seda kõike tehti karistusseadustiku paragrahviga ähvardamise taustal, mis näeb ette kuni viis aastat vabadusekaotust.

Meie ainus "süü" on selles, et oleme ajakirjanikud võimudest sõltumatus meediaväljaandes ja lihtsalt teeme oma tööd.Võideldes võimaluse eest töötada, võitleme me nii Eestis kui ka välismaal asuvate lugejate õiguse eest saada täielikku teavet.

Meiega võib mitte nõustuda. Võib vaielda ja kritiseerida. Kuid meie jaoks on peamine lugejate võimalus iga päev meie sait avada ja iseseisvalt infot, kommentaare ja pakutavaid järeldusi hinnata.

Seda nimetatakse sõnavabaduseks, mis kahjuks tänases Eestis puudub, vaatamata tõsiasjale, et "Piirideta reporterite" arvates sobib meie riik väljendusvabaduse pingereas maailmas 11. kohale.

Täname veelkord kõiki meie lugejaid, kolleege, avaliku elu tegelasi, poliitikuid ja lihtsalt kõiki ausaid inimesi nende toetuse eest nii Eestis kui ka teistes riikides.

Saadud toetus ei jäta meile muud valikut, kui jätkata võitlust õiguse eest tõtt rääkida ja teile täielikku ja kvaliteetset informatsiooni pakkuda. Tuleme varsti tagasi!

Lugupidamisega,

Elena Cherysheva
RIA "Rossija Segodnja" Eesti esinduse juhataja

Tagid:
tagakiusamine, sõnavabadus, Sputnik Eesti, Eesti
Teema:
Võimud ähvardavad ajakirjanikke kriminaalkaristusega