Helisingis muutub ühistranspordi piletisüsteem

Täna muutub täielikult Helisingi ühistranspordi piletisüsteem

795
(Uuendatud 21:16 26.04.2019)
Laupäeva, 27. aprilli hommikul kell 4.30 muutub Helsingi piirkonna ühistranspordi piletisüsteem, seda Siuntiost Sipooni ja Helsingist Jokelani välja. Ligi neli aastat veninud ja 100 miljonit eurot maksnud uuendus on väga ulatuslik.

TALLINN, 27. aprill — Sputnik. Uuendatakse kõigi 3100 kaardilugeja, üle 500 piletiautomaadi, ligi 1700 sõiduvahendi ja 300 müügipunkti ning 19 teenuspunkti süsteeme, vahendab portaal Eestinen Helsingin Sanomati.

Müügipunktidest laupäeval süsteemiuuenduse tõttu pileteid osta ei saa. Isegi paljudest automaatidest ei saa laupäeval pileteid osta ega kaartidele raha või aega lisada. Üle miljoni kasutajaga HSL-i mobiiliäpp siirdub uuele vööndisüsteemile.

Helsingi piirkonda väljastpoolt tulijatele võib algul tunduda asi segane, aga nende jaoks ei muutu eriti midagi: ühekordsed piletid ja turistide päevapiletid jäävad alles.

Kui kellelgi on soov minna laupäeval kunstinäitusi vaatama ja tahab jalutamise asemel sõita trammi või metrooga, siis tasub ühekordsed piletid ette ära osta näiteks HSL-i mobiiliäpi kaudu.

Helsingi piirkonnas tehakse päevas ligi miljon sõitu ühistranspordiga, mistõttu on selge, et uuendus tekitab palju küsimusi. Uut vööndisüsteemi selgitavad skeemid on samas peatustes olemas ja nendega saab seal tutvuda.

Teenuspunktidesse on toonud rahvast juurde uus, üle 70-aastastele mõeldud sooduspilet, kuna see tuleb eraldi registreerida. Helsingis on selliseid teenuspunkte vaid kolm, mistõttu on see tekitanud pikad järjekorrad. Eakaid inimesi häirib ka see, et sooduspilet kehtib vaid kella 9-14. Paljudele see aga sobib, sest ringi liigutakse päevasel ajal.

Uue süsteemiga mõned võidavad, teised kaotavad. Näiteks Helsingist Espoosse pääseb AB kuukaardiga, mis on hinna poolest sama kui varem Helsingi-sisene pilet.

Tallinna ja Helsingi linnapead: järgmiseks prioriteediks on ühine turismiturundus>>

Uuendus puudutab ka õpilasi, kuna õppuritel kaob 30 eluaasta piirang ning sooduspiletiga saavad sõita kõik õpilased olenemata vanusest. HSL üritab suuremat tunglemist ära hoida sellega, et õpilased saavad soodustuse registreerida alates esmaspäevast. Uuendus puudutab ligi 200 000 õpilast.

Uuendus puudutab ka ühistranspordi sõidukijuhte, kuna nemad on esimesed, kes peavad uut süsteemi inimestele seletama. Segadust on tekitanud näiteks see, et uuendusega kaob täiesti ära varasem eraldi trammipilet. Eraldi trammipilet kaob, kuna Helsingis hakkavad sõitma kiirtrammid, mis liiguvad A-tsoonist väljapoole. Soodsa trammipileti kadumine on aga Helsingi inimesed välja vihastanud.

Paljud Espoo, Vantaa ja Helsingi Östersundomi elanikud peavad uue vööndisüsteemi järgi hakkama rohkem maksma. Östersundomi pilet on tulevikus C-vööndis, mis tähendab, et see on tulevikus sama kallis kui endine piirkonnapilet.
Espoos on nõutud, et kogu linn asuks B-vööndis. Vantaal on tekitanud rahulolematust asjaolu, et suuremad keskused nagu Myyrmäki ja Tikkurila on eri vööndites.

Tallinna Gonsiori tänava remont
© Sputnik / Глеб Нечволодов

Trammis pakuvad paljud inimesed veel pileti eest sularaha, aga sularaha vastuvõtmine lõppes juba aasta tagasi. Inimesed kardavad, et varem ostetud pilet ei kehti laupäeval. Aga kui tšekk alles hoida, siis trahvi keegi ei saa.

Tasuta transport tõmbas külades elu käima>>

Uue süsteemi kohta on kõikidesse Helsingi piirkonna kodudesse saadetud laiali infoleht. Lisaks on juhised olemas veebiteenuses ja veebiteenuse Reittiopas uues versioonis. Ent sellele vaatamata võivad ka kõige kogenumad reisijad kogeda esimesel päeval ebakindlust.

Bussijuhtidele uus süsteem meeldib, kuna kogu aeg on selge, millises vööndis ollakse. Inimestel on vaja teada, kuhu sõidetakse ning alati tuleb õige pilet.

Sõidu alustamist lihtsustab ka see, et ühekordsete piletite puhul kaob palju kirutud OK-nupp. OK-nupu vajutus on aeglustanud inimeste sisenemist bussi ning tekitanud juhtides stressi. Tulevikus on vaja OK-nuppu vajutada vaid siis, kui ostetakse samale kaardile korraga mitu ühekordset piletit.

Uue süsteemiga osa inimesi kaotavad, osal jääb kõik samaks ja osa võidavad. Kõige rohkem võidavad need, kes elavad B-vööndis ning kasutavad edaspidi võrreldes praegusega 40 protsenti odavamat AB või BC piletit. Näiteks täiskasvanute 30 päeva pilet Espoo Leppävaarast Helsingi Pitäjänmäkile maksab pärast uuendust 59,70 eurot, praegu on pileti hind 107,50 eurot. Sama suur on võit neile, kes sõidavad Vantaa Myyrmäki ja Helsingi kesklinna vahel.

Tallinna ühistranspordis seadistatakse süsteemiuuendusi, illustreeriv foto
© Sputnik / Вадим Анцупов

Need, kes kasutavad praegust piirkonnapileti tja tulevikus ABC piletit, kallineb kuupilet 1 euro võrra. Helsingi Östersundomi elanikele on hinnatõus suurem, sest nad siirduvad Helsingi-sisese pileti pealt ABC-pileti peale.

Pileti ostmiseks on vaja valida automaadis vööndid, mille ulatuses on vaja sõita. Kui kaardil on juba pilet teatud vööndite eest, siis võetakse raha vaid täiendavate vööndite eest. Kaardile peab olema eelnevalt laetud vajalik summa. Pileti soetamiseks pannakse kaart automaadi ligidale. Kaardilugeja tunnistab kaardil oleva vööndipileti ja lisavööndi hinnavahe. Roheline pilt ekraanil näitab, et pileti ost on õnnestunud.

Tallinn plaanib täielikult elektritranspordile üle minna>>

Praegused vööndid on sündinud kompromissi tulemusel. Maksurahast toetatakse Helsingi piirkonna ühistransporti aastas 350 miljoni euroga, mis on üle poole kogukuludest. Nii Espoo kui Vantaa kulud kasvavad uue süsteemi puhul mitme miljoni võrra aastas.

Lisaks üle 70-aastaste sooduspiletile ja õpilaste vanusepiirangu kaotamisele kaasneb uuendusega veel kolmaski positiivne asi: lisavööndipilet, mis annab võimaluse olemasoleva kuupileti kasutamiseks teise vööndisse sõitmisel.

Uuenduste hulka kuulub ka vööndisisese pileti sõiduaja pikenemine seniselt 60 minutilt AB vööndis kuni 80 minutini.

Lapsepileti vanusepiir tõuseb 16 eluaasta pealt 17 eluaasta peale, mis tähendab, et täispiletit nõutakse alles täisealistelt.
HSL valmistab ette ka mobiilirakenduse kaudu pakutavat soodsat püsitellimust, millest eest võetakse raha kuu kaupa. Püsitellimus ja sõidukaardi laadimine interneti teel tulevad kasutusele suve jooksul.

Vanad rohelised sõidukaardid enam alates laupäevast, 27. aprillist ei tööta.

Kaarte saab vahetada kioskites ja teistes teenuspunktides. Tulevikus maksab kaardi vahetus 6 eurot. Alates esmaspäevast, 29. aprillist saab kaarte vahetada vaid HSL-i teenuspunktides.

795
Tagid:
piletisüsteem, ühistransport, Helsingi, Soome
Forbes: USA sanktsioonid Nord Stream 2 vastu on lootusetult hilinenud, illustreeriv foto

Forbes: USA sanktsioonid Nord Stream 2 vastu on lootusetult hilinenud

(Uuendatud 10:27 31.12.2019)
USA finantsväljaande Forbes analüütikud leiavad, et Washingtoni sanktsioonid Nord Stream 2 vastu ei suuda enam torujuhtme ehitamist takistada.

TALLINN, 31. dets — Sputnik. USA kongress hilines terve aasta võrra Vene-Saksa torujuhet Nord Stream 2 piiravate meetmete vastuvõtmisega, teatati Ameerika finants- ja analüütilises väljaandes Forbes.

"Need sanktsioonid on liiga nõrgad ja liiga hilinenud. Need ei meeldi isegi Venemaa vastastele," ütles väljaande analüütik Kenneth Rapoza.

Lisaks märkis Forbes, et selleks ajaks, kui Ukraina gaasitransiidiriigina energiaturule naaseb, kaotab USA ühe peamise argumendi Venemaa gaasi impordi vastu. See muudab Washingtoni vedelgaasi tarnete edendamise Euroopas märkimisväärselt keerukamaks.

"Nord Stream2 projekt on alati Ukraina jaoks kõrvakiiluks olnud," lõpetas Ameerika väljaanne.

Sputnik Eesti on kirjutanud, et USA Riigidepartemang andis võimaluse Nord Stream 2 valmis ehitada.

Ettevõtted, kes tegelevad gaasijuhtme Nord Stream 2 ehitamisega, ei satu Ameerika sanktsioonide alla, kui nad peatavad töö enne 20. jaanuari 2020, järelikult tekkis neil võimalus järelejäänud aja jooksul torude paigaldamine merealusel lõigul lõpule viia.

Nord Stream 2 projekt näeb ette kaheharulise gaasijuhtme rajamist Venemaa rannikult läbi Läänemere Saksamaani, läbilaskevõimsusega 55 miljardit kuupmeetrit gaasi aastas. Selle maksumus on 9,5 miljardit eurot.

Oktoobri lõpul andis Taani loa gaasijuhtme paigaldamiseks oma mandrilavale Läänemeres. Enne seda oli projekt kooskõlastatud Saksamaa, Rootsi ja Soomega.

Projekt Nord Stream

Ehituse vastu on Ukraina, kes kardab kaotada oma tulusid Venemaa gaasi transiidist, Euroopa Liidus oma veeldatud maagaasi reklaamiv USA ja mõne teised riigid, sealhulgas Poola, Leedu ja Läti.

Lugege lisaks:

Tagid:
sanktsioonid, poliitika, majandus, gaas, Nord Stream 2
Teema:
Nord Stream 2
Samal teemal
Nord Stream 2
Машинный блок атомной станции

Venemaa ja Türgi asutasid tuumajaama ehitamiseks ühisettevõtte

(Uuendatud 13:10 30.12.2019)
Vene–Türgi koostöö, mis käib edukalt gaasitransiidi, relvastuse ja rahuvalve alal, täienes Akkuyu tuumajaama ehitamisega.

TALLINN, 30. detsember — Sputnik. Vene insenerid käivitavad juba 2023. aastal Türgis Akkuyu tuumaelektrijaama esimese energiaploki — uue tuumajaama rajab spetsiaalselt selleks asutatud ühisettevõte.

Ühisettevõtte "vanemateks" said RIA Novosti teatel Akkuyu ehituse peatöövõtja, Vene kontsern Titan-2, mis kuulub riigikorporatsiooni Rosatom juhtimisahelasse, ja üks suurimaid erainvestoreid, Türgi ehitusfirma İçtaş.

Генеральный директор государственной корпорации по атомной энергии Росатом Алексей Лихачев
© Sputnik / Максим Богодвид
Venemaa riikliku aatomienergiakorporatsiooni Rosatom peadirektor Aleksei Lihhatšov

Rosatomi peadirektori Aleksei Lihhatšovi sõnul võimaldab asutatud Vene–Türgi allianss loota projekti edukale elluviimisele.

Akkuyu TEJ esimesele energiaplokile pandi nurgakivi 2018. aasta kevadel. Tuumajaama projekt hõlmab neli energiaplokki Venemaa "kolmanda pluss" põlvkonna reaktorseadmetega VVER-1200, mis vastavad kõige rangematele, nn Fukushima-järgsetele ohutusstandarditele.

Akkuyu TEJ projekti kogumaksumus on umbes 20 miljardit dollarit. Uue tuumajaama esimene energiaplokk käivitatakse 2023. aastal, edaspidi on kavas käiku lasta üks plokk aastas. 

Akkuyu TEJ projekt viiakse ellu skeemi "ehita, valda, käita" kohaselt: Vene pool ehitab Türki tuumajaama ja hakkab seda juhtima.

Sputnik Eesti on juba kirjutanud, et uue rahvusvahelise trendi — keskkonnaaktivistide meelest "räpasest" energeetikast tulenevate kliimamuutuste vastase võitluse — taustal on "rahuliku aatomi" kasutamine uuesti populaarsust võitnud.

Oma "minituumajaama" ehitamisest on mõeldud isegi väikeses Eestis, mille põlevkivienergeetikale on Brüssel kuulutanud lõpliku surmaotsuse, mis ei kuulu edasikaebamisele.

Lugege lisaks:

Samal teemal
Berliinis oodatakse IEAE järeldusi Iraani "tuumalao" kontrollimisest
Руководитель представительства МИА Россия сегодня в Эстонии, шеф-редактор Sputnik Эстония Елена Черышева

Sputnik Eesti asus tööle erirežiimis. Peatoimetaja avaldus

(Uuendatud 00:17 01.01.2020)
Sputnik Eesti juhataja Elena Cherysheva selgitas portaali lugejatele suunatud pöördumises olukorda seoses portaali töö peatumisega. Avaldame avaliku pöördumise tervikteksti.

Austatud lugejad!

Tänasest, nagu näete, erineb Sputnik Eesti veebisait tavapärasest. Tõenäoliselt teate juba muutuse põhjust, kuid pean vajalikuks toimunu veel kord lahti seletada.

Alates 1. jaanuarist võeti meilt võimalus teie heaks töötada.

Eesti politsei- ja piirivalveamet esitas meile kõigile ultimaatumi: me kas katkestame töölepinguid rahvusvahelise uudisteagentuuriga "Rossiya Segodnja" ega tööta enam Sputnik Eestis, või meie suhtes algatatakse kriminaalasjad.

Eelmise aasta viimastel päevadel arutasime korduvalt kujunenud olukorda ja jõudsime järeldusele, et hoolimata võimude nõudmiste absurdsusest ja ohust, mille reaalsusse me tegelikult uskuda ei tahaks, ei ole meil õigust oma inimeste saatusega riskida.

Selle tulemusel olid toimetuse töötajad sunnitud 1. jaanuarist lõpetama töösuhted Sputnik Eesti ja RIA "Rossiya Segodnjaga". Kas see tähendab, et saidi elupäevad on lõppenud? Ei, see pole nii.

Sait jätkab tööd täies mahus, kuid protsessi organiseerimine selliselt, et me ei peaks Eesti võimude pideva surve all elama, võtab veel natuke aega. Loomulikult proovime töö võimalikult kiiresti taastada. 

Tahan tänada teid, kallid lugejad, meie tegevuse toetamise eest nelja aasta vältel ja eriti viimastel kuudel, kui surve ja ähvardused kõigi meie ja meie partnerite vastu muutusid äärmuslikeks.

Pangad külmutasid meie palgad, meie büroo omanikule avaldati survet ja sunniti teda meiega lepingut lõpetama. Seda kõike tehti karistusseadustiku paragrahviga ähvardamise taustal, mis näeb ette kuni viis aastat vabadusekaotust.

Meie ainus "süü" on selles, et oleme ajakirjanikud võimudest sõltumatus meediaväljaandes ja lihtsalt teeme oma tööd.Võideldes võimaluse eest töötada, võitleme me nii Eestis kui ka välismaal asuvate lugejate õiguse eest saada täielikku teavet.

Meiega võib mitte nõustuda. Võib vaielda ja kritiseerida. Kuid meie jaoks on peamine lugejate võimalus iga päev meie sait avada ja iseseisvalt infot, kommentaare ja pakutavaid järeldusi hinnata.

Seda nimetatakse sõnavabaduseks, mis kahjuks tänases Eestis puudub, vaatamata tõsiasjale, et "Piirideta reporterite" arvates sobib meie riik väljendusvabaduse pingereas maailmas 11. kohale.

Täname veelkord kõiki meie lugejaid, kolleege, avaliku elu tegelasi, poliitikuid ja lihtsalt kõiki ausaid inimesi nende toetuse eest nii Eestis kui ka teistes riikides.

Saadud toetus ei jäta meile muud valikut, kui jätkata võitlust õiguse eest tõtt rääkida ja teile täielikku ja kvaliteetset informatsiooni pakkuda. Tuleme varsti tagasi!

Lugupidamisega,

Elena Cherysheva
RIA "Rossija Segodnja" Eesti esinduse juhataja

Tagid:
tagakiusamine, sõnavabadus, Sputnik Eesti, Eesti
Teema:
Võimud ähvardavad ajakirjanikke kriminaalkaristusega