Elon Musk

Kuidas see teile meeldib, Elon Musk? "Tesla" tunnistati püramiidskeemiks

75
(Uuendatud 16:51 26.03.2019)
Ameerika Value Investors Club avaldas aruande Tesla väljavaadetest. Enam kui kümme aastat on 78 protsenti kõigist Tesla rahavoogudest moodustanud klientide ettemaksed.

TALLINN, 27. märts — Sputnik. Prognoos selline: teises kvartalis langevad aktsiate hinnad 200 dollarini, misjärel nende väärtpaberite tagatisel laenu andnud kreeditorid hakkavad laenude tagastamist nõudma, vahendab RIA Novosti.

Investorid hakkavad massiliselt aktsiad müüma, hinnapakkumised kukuvad 50 dollarini ja ettevõte läheb sisuliselt pankrotti.

Ponzi skeem

Lisaks viitab Value Investors Club (VIC) Tesla "suurimale nõrkusele" - ettevõte töötab "püramiidskeemi" põhimõttel. "Tegelikult on see Ponzi skeemi alaliik," ütlevad VIC analüütikud, "Tesla on kogu aeg rahastanud oma tegevust uue toote (roadster, seejärel mudelid S, X, 3, Semi, Roadster 2, nüüd mudel Y) väljakuulutamisega ja kogunud enne tootmise alustamist ettemakseid.

Ettevõte kulutab ettemakseid tegevuskulude katmiseks ja uue mudeli väljalaske korraldamiseks. Kui raha otsa saab, teatab Musk järgmisest tootest ja alustab ettemaksu kogumist juba uue mudeli tootmise rahastamiseks. Value Investors Club arvutas välja, et "alates 2008. aastast moodustasid 78% Tesla rahavoogudest klientide ettemaksed.

Tegelikult olid autode tellijad lihtsalt ettevõtte võlausaldajad, saamata intressi, mida nad oleksid raha pangahoiusele pannes saanud."

VIC hinnangul lõpetab Tesla esimese kvartali ühe miljardi dollariga, millest 800 miljonit on klientide ettemaks. "Teises kvartalis peab ettevõte need vahendid tõenäoliselt jooksvateks kuludeks kulutama, et pankrotti vältida," konstateerivad investeerimisklubi analüütikud.

Järeldust Tesla töötamise kohta "püramiidi" põhimõtte kinnitavad ka viimased uudised - alles eelmisel nädalal teatas ettevõte, et alustab eeltellimuste vastuvõtmist uutele crossover Y-mudelile ja veoautodele Semi. Esimene partii uusi veoautosid Founders Series versioonis on piiratud - 1000 tükki. Seejuures ei ole ära toodud ei uue auto hinda, tootmise alguse aega ega masina täpseid andmeid.

On teada ainult ettemaksu summa - 200 tuhat dollarit tükist. Samal ajal maksavad standardvarustusega Semid 150 tuhat (läbisõit ühe laadimisega 300 miili) ja 180 tuhat (500 miili läbisõiduga). Nende veoautode ettemaks on 20 000 dollarit. Millal need kätte saab, pole teada.

Tellimused langevad

Value Investors Clubi analüütikute arvates tähendab Tesla kriitiline sõltuvus klientide ettemaksetest, et pidev uute tellimuste voog on ettevõttele elu ja surma küsimus. Samal ajal väheneb nõudlus Ilon Muski elektriautode järele. "Teslal on probleeme nõudlusega," ütles Gordon Johnson Ameerika Vertical Groupist.

Tema arvutuste kohaselt müüs Muski ettevõte oktoobris USAs 17 750 Model 3, novembris 18 650 ja detsembris 25 250, st eelmise aasta lõpuni oli müük pidevalt kasvanud. Kuid uuel aastal on olukord dramaatiliselt muutunud: jaanuaris müüs Tesla Ameerika Ühendriikides ainult 6500 Model 3 elektriautot ja veebruaris isegi vähem kui 5750 tükki. 

"Tesla kaotab selles kvartalis 500-600 miljonit dollarit vähese nõudluse ja hindade langetamise tõttu," ütles Johnson, konstateerides, et "nõudlus vähenemine on olnud pettumus." Teised eksperdid viitavad samuti, et nõudluse vähenemine on Tesla peamine probleem.

Goldman Sachsi analüütik David Tamberrino märgib, et nii paradoksaalne kui see ka ei tunduks, võib mudel Y ilmumine ettevõtte finantsseisundit veelgi nõrgendada, sest uus auto hakkab Model 3 ostjaid üle meelitama.

Tamberrino sõnul on Tesla jagamatu valitsemisaeg turul lõppenud - Jaguar, Audi, Nio ja paljud teised autotootjad toovad turule üha uusi elektriautode mudeleid. "Tõeline konkurents algab käesoleva aasta teisel poolel," on analüütik kindel, "ja siis variseb Tesla tõeliselt." Kusjuures pole veel kaugeltki kindel, et ettevõte sügiseni üldse vastu peab.

"Püssirohutünn ähvardab iga hetk plahvatada: Teslal võib lähitulevikus sularaha otsa saada, võlausaldajad või aktsionärid võivad kasvõi homme tootjale pankroti tekitada," märgitakse Perseid Capital aruandes, "või Ilon Musk on tõesti geenius, kes suudab ettevõtte läbi "loomingulise kaose" põrgu juhtida. Kui tegemist on Teslaga, ei saa milleski kindel olla."

Tõehetk

Eelmisel neljapäeval kutsus Ilon Musk Tesla töötajaid üles ületunnitööd tegema, et täita kvartali lõpuks klientidele 30 000 sõiduauto üleandmise plaan. "Arvestage, et kvartali viimase kümne päeva jooksul on teie peamine prioriteet abi autode väljalaskmisel," teatas Musk e-kirjaga, mille said kõik ettevõtte töötajad, "aeg näitab, et see on õige, sest me lõime autod ja inimesed ostsid, nii et me peame lihtsalt autod uutele omanikele kätte toimetama!"

Nii Musk, investorid, kui ka turuanalüütikud teavad hästi, et autode klientidele tarnimise kvartaliplaani täitmata jätmine viib lõpuks Tesla usalduse õõnestamiseni ja siis saavad kõige pessimistlikumad prognoosid väga kiiresti reaalsuseks.

75
Tagid:
petuskeem, investor, elektriauto, Tesla
Samal teemal
Ameerika miljardär hakkab lihtsameelseid leegiheitja abil karistama