F-16 Ämaris

MiG-21 ja F-16 kahevõitlus Kashmiri kohal

180
(Uuendatud 17:15 10.03.2019)
Kas vana MiG-21 lennuk suudab jagu saada pea 20 aastat uuemast F-16? Jah, India piloot, kes juhtis hävitajat MiG-21 "Bison", tulistas tõenäoliselt Pakistani F-16 alla Vene õhk-õhk raketiga R-73 "Võmpel".

TALLINN, 10. märts — Sputnik. Kuigi Pakistan endiselt eitab, et üks tema F-16-dest on hävitatud, tunduvad India väidet kinnitavad tõendid üha veenvamatena, vahendab Inosmi väljaande Asia Times (Hong Kong) artiklit. 

Lähimaarakett R-73 raketti juhitakse kiivri külge kinnitatud sihtimissüsteemi abil, mis võimaldab piloodil vaadata vasakule ja paremale ning juhtida raketti suunas, kuhu on pööratud piloodi pea.

Kaasaegsematele Vene lennukitele, sealhulgas MiG-29, on paigaldatud kiivri külge kinnituvad "Štšel-ZUM" sihtmärgijälgimissüsteemid.

Vene tootjad paigaldasid need süsteemid alates 2006. aastast ka India MiG-21 "Bison" hävitajatele.

Tegelikult tehti India MiG-21-dele mitmeid täiendusi: nende kabiinidesse seati uued näidikud ja elektroonika, lennumasinad said uuemad mootorid ning kere kaeti spetsiaalse kattega, mis võimaldab õhusõiduki nähtavust radariekraanidel vähendada.

"Bisoni" täiustatud versioon on võrreldes oma eelkäija, klassikalise 1964. aastal tootma hakatud MiG-21-ga tunduvalt suutlikum. Mõneti on see isegi parem kui uuem mudel MiG-21bis.

Kuid isegi palju vanemad MiGid näitasid teatud tingimustes oma tõhusust.

Suurepärased hävituslendurid

Näiteks olid Põhja-Vietnamis suurepärased hävituslendurid, kes suutsid Vietnami sõja ajal Ameerika hävitajaid, sealhulgas F-104 "Starfighter" ja tunduvalt kaasaegsemaid kolmanda põlvkonna lennukeid F-4 "Fantoom" alla tulistada.

"Fantoom" oli suur, võimas, kahe mootoriga lennuk, mis suutis kanda suurt pommilaadungit, kaasa arvatud tuumapommi.

Hävitaja Su-35
© Sputnik / Виталий Аньков

Vietnami piloodid, kes lendasid MiG-21-l, suutsid kokku alla lasta 37 "Fantoomi" - F-4B, F-4C, F-4D, F-4E ja F-4J - kasutades peamiselt nõukogude rakette AA-2 "Atoll", mis olid vana Ameerika "SideWinder" AIM-9B koopiad, või 23 mm pardakahurit GS-23L.

Kontekst

India alustas NSV Liidult MiG-ide ostmist 1962. aastal. 1967. aastal alustas India firma "Hindustan Aeronautics" litsentsi alusel koopiate tootmist kolmes põhiversioonis - MiG-21FL, MiG-21M ja MiG-21bis - valmistades kokku 657 lennukit. Neist 255 masinat oli tüüpi "bis" ja 110 tükki täiendati alates 2006. aastast "Bisoni" tasemele.

Just need lennukid saabusid Jammu ja Kashmiri osariiki, kui Pakistan sealseid sõjalisi sihtmärke ründas.

National Interest hindas Su-35 võiduväljavaateid Ameerika varghävitajate vastu >>

Kui uskuda India autoriteetsete ekspertide - lennuväe erumarssali P.K. Srivastava, kaitsevaldkonna eksperdi ja ajalehe "Tribune" korrespondendi Ajay Banerjee, samuti erukindralmajori Ravi Arora, kes on nüüd India väljaande "Indian Military Review" peatoimetaja - ettekandeid, siis tulistati õhulahingu käigus alla üks Pakistani lennuk F-16. India kinnitab, et ta kaotas ainult ühe õhusõiduki, kuigi teised allikad väidavad, et kaotati kaks MiG-21.

Üks India piloot suutis katapulteeruda ja maanduda eraldusjoone Pakistani poolel, kus ta kinni püüti, kuid hiljem lepituse märgina Indiale üle anti. Vabastatud piloot osutus eskadrilli ülem Abhinandan Varthamaniks.

Mõnede teadete kohaselt ajasid teda pärast maandumist taga vihased külaelanikud, mistõttu ta oli sunnitud õhku tulistama ja salajased dokumendid ära sööma, enne kui pakistanlased ta kinni võtsid ja teda väga karmilt kohtlesid.

Nüüd on temast saanud India kangelane.

Pakistanil on hetkel kasutuses umbes 45 lennukit F-16, millest enamik on A- ja B-mudelid (mudel B on kahekohaline õppelennuk).

Türgi uuendas 41 Pakistani F-16 umbes "Plokk 50" tasemele, kuhu kuulub kaasaegsem kabiin ja elektroonika, samuti täiustatud radarsüsteem. On tõenäoline, et väljaõppeks mõeldud mudelit B ei täisustatud.

Su-57 Võidupüha paraadil
© Sputnik / Илья Питалев

"Ligikaudu samaväärsed"

India vaatenurgast on MiG-21 "Bison" ja Pakistani F-16, kaasa arvatud viimaste uuendatud versioonid, "ligikaudu samaväärsed", kuigi F-16 on manööverdusvõimelisemad ja neil on MiG-dega võrreldes suurem tegevusraadius.

Kuid nende vahel on ka üks oluline erinevus: sel ajal kui India MiGid suudavad kanda nii lühimaarakette R-73 rakette kui ka keskmise ulatusega rakette R-77, siis F-16 võib kasutada AIM-9 rakette, kaasa arvatud kõik selle uuendatud versioonid, samuti AIM-120 AMRAAM.

Rakettide AMRAAM lennukaugus on 55-75 kilomeetrit ja õhulahingu ajal kasutasid pakistanlased vähemalt üht sellist raketti, mille tükid avastati India territooriumilt.

Samal ajal usuvad Lääne eksperdid, et veel NSV Liidus välja töötatud ja 1994. aastal kasutusele võetud keskmaaraketid R-77-i ei ole väga tõhusad ja Venemaa on neid siiani vaid ühel korral täiustanud. Kuigi India lendurite käsutuses olid R-77, Kashmiri õhuruumis neid ilmselt ei kasutatud.

Mõnede teadete kohaselt oli allatulistatud F-16 kahekohaline mudel B, sest pärast raketitabamust nähti taevas kaht langevarju. Piloot ja kaaspiloot katapulteerusid Pakistani territooriumi kohal.

Versioon B on Pakistani F-16 hulgas kõige vähemtõhusam ja vähem ajakohastatud mudel, teatasid ameeriklased (vastates pakistanlaste järelpärimistele - Toim.).

Täiustatud MiG-idele ja F-16-tele on paigaldatud Doppleri impulss-radarisüsteemid, millel on võrdne võimekus ning Pakistani F-16 uuemad mudelid toetavad ka rakette AMRAAM (mis Eesti kohal kaotsi läks – Toim.).

Nende vahel on siiski mitmeid olulisi erinevusi.

MiG-21 lennukiga on väga raske lennata ja see nõuab piloodilt suurt keskendumisvõimet, sest lennujuhtimissüsteemid on mehaanilised ja ühendatud terastrosside abil.

F-16 lennukid on mõistagi 19 aastat vanematest MiG-21-dest palju kaasaegsemad - isegi oma varasemates versioonides: kontrollib lennu stabiilsust arvuti ja lennuki juhtpinnad ei ole tüürimisseadmega ühendatud mitte mehaaniliselt, vaid elektrooniliselt, mis võimaldab juhtimismehhanismide tööd kontrollida ja piloodi vigu parandada. Lennunduses nimetatakse seda elektrooniliseks lennujuhtimiseks (Fly-by-Wire – Toim.).

Koos võimsama mootoriga peaksid need süsteemid muutma F-16 palju tõhusamaks ja efektiivsemaks lennukiks kui põlvkond vanemad MiG-21.

Kuigi India piloodil õnnestus ilmselt tõesti F-16 alla tulistada, siis kas see tähendab, et MiG-21 "Bison" kaotab õhulahingus 1-2 põlvkonda uuemate (kolmanda või neljanda põlvkonna) lennukite vastu?

Ameerika piloodid, kes lendasid F-15-S lennukeil (käesoleval aastal otsustas Pentagon F-35 rohkete probleemide ja toomisraskuste tõttu uuesti F-15 tellima hakata – Toim.), jäid õppelahingus India MiG-idele alla, mis pani paljud eksperdid Ameerika õhusõidukite tõhususe üle mõtlema.

Juba esimesed lennutreeningud võimaldasid India poolel saada märkimisväärse eelise nii õhusõidukite endi kui ka erinevate lennurežiimide osas, täiendavad harjutused aga näitasid, et India pilootide juhitud MiG-21-d osutusid tõhusamaks, kui ameeriklased karta oskasid.

Oma lõpparuandes märkisid India eksperdid ja mõned Ameerika piloodid, et India lendurid on välja töötanud suurepärase taktika ja et nad suudavad õhusõidukite tegevust lahinguoperatsioonide käigus koordineerida, kasutades selleks elektroonilisi vahendeid - tänapäeval omavad seda võimet F-35-ed.

Seega on India mõnes mõttes ühendanud vana ja uue, luues F-35 eelkäija.

MiG-21 jäävad kasutusse veel vähemalt viieks aastaks - kuni neid ressursi lõppemise järel maha ei kanta või nad "vaenlasele" alla ei hakka jääma.

F-35 võib USA ja Suurbritannia tülli ajada >>

Vaatamata India lendurite osalisele edule kontrolljoonel, on Indial juba aeg osta endale uue põlvkonna lennukeid, sest tal peab olema piisav arv hävitajaid, et Pakistanile ja vajaduse korral ka Hiinale vastu seista. Ainult taktikast ei piisa.

Lõppkokkuvõttes paigutatakse ülejäänud MiGid lihtsalt India õhujõudude baaside sissepääsude ette pjedestaalidele.

180
Tagid:
Pakistan, India, MIG, F-16
Teema:
Relvastus (196)
Samal teemal
India sõdurid sooritasid mootorratastel hämmastavaid trikke
Uus pommituslennuk Tu-22-M3M kasutab tehisintellekti
Forbes: USA sanktsioonid Nord Stream 2 vastu on lootusetult hilinenud, illustreeriv foto

Forbes: USA sanktsioonid Nord Stream 2 vastu on lootusetult hilinenud

(Uuendatud 10:27 31.12.2019)
USA finantsväljaande Forbes analüütikud leiavad, et Washingtoni sanktsioonid Nord Stream 2 vastu ei suuda enam torujuhtme ehitamist takistada.

TALLINN, 31. dets — Sputnik. USA kongress hilines terve aasta võrra Vene-Saksa torujuhet Nord Stream 2 piiravate meetmete vastuvõtmisega, teatati Ameerika finants- ja analüütilises väljaandes Forbes.

"Need sanktsioonid on liiga nõrgad ja liiga hilinenud. Need ei meeldi isegi Venemaa vastastele," ütles väljaande analüütik Kenneth Rapoza.

Lisaks märkis Forbes, et selleks ajaks, kui Ukraina gaasitransiidiriigina energiaturule naaseb, kaotab USA ühe peamise argumendi Venemaa gaasi impordi vastu. See muudab Washingtoni vedelgaasi tarnete edendamise Euroopas märkimisväärselt keerukamaks.

"Nord Stream2 projekt on alati Ukraina jaoks kõrvakiiluks olnud," lõpetas Ameerika väljaanne.

Sputnik Eesti on kirjutanud, et USA Riigidepartemang andis võimaluse Nord Stream 2 valmis ehitada.

Ettevõtted, kes tegelevad gaasijuhtme Nord Stream 2 ehitamisega, ei satu Ameerika sanktsioonide alla, kui nad peatavad töö enne 20. jaanuari 2020, järelikult tekkis neil võimalus järelejäänud aja jooksul torude paigaldamine merealusel lõigul lõpule viia.

Nord Stream 2 projekt näeb ette kaheharulise gaasijuhtme rajamist Venemaa rannikult läbi Läänemere Saksamaani, läbilaskevõimsusega 55 miljardit kuupmeetrit gaasi aastas. Selle maksumus on 9,5 miljardit eurot.

Oktoobri lõpul andis Taani loa gaasijuhtme paigaldamiseks oma mandrilavale Läänemeres. Enne seda oli projekt kooskõlastatud Saksamaa, Rootsi ja Soomega.

Projekt Nord Stream

Ehituse vastu on Ukraina, kes kardab kaotada oma tulusid Venemaa gaasi transiidist, Euroopa Liidus oma veeldatud maagaasi reklaamiv USA ja mõne teised riigid, sealhulgas Poola, Leedu ja Läti.

Lugege lisaks:

Tagid:
sanktsioonid, poliitika, majandus, gaas, Nord Stream 2
Teema:
Nord Stream 2
Samal teemal
Nord Stream 2
Машинный блок атомной станции

Venemaa ja Türgi asutasid tuumajaama ehitamiseks ühisettevõtte

(Uuendatud 13:10 30.12.2019)
Vene–Türgi koostöö, mis käib edukalt gaasitransiidi, relvastuse ja rahuvalve alal, täienes Akkuyu tuumajaama ehitamisega.

TALLINN, 30. detsember — Sputnik. Vene insenerid käivitavad juba 2023. aastal Türgis Akkuyu tuumaelektrijaama esimese energiaploki — uue tuumajaama rajab spetsiaalselt selleks asutatud ühisettevõte.

Ühisettevõtte "vanemateks" said RIA Novosti teatel Akkuyu ehituse peatöövõtja, Vene kontsern Titan-2, mis kuulub riigikorporatsiooni Rosatom juhtimisahelasse, ja üks suurimaid erainvestoreid, Türgi ehitusfirma İçtaş.

Генеральный директор государственной корпорации по атомной энергии Росатом Алексей Лихачев
© Sputnik / Максим Богодвид
Venemaa riikliku aatomienergiakorporatsiooni Rosatom peadirektor Aleksei Lihhatšov

Rosatomi peadirektori Aleksei Lihhatšovi sõnul võimaldab asutatud Vene–Türgi allianss loota projekti edukale elluviimisele.

Akkuyu TEJ esimesele energiaplokile pandi nurgakivi 2018. aasta kevadel. Tuumajaama projekt hõlmab neli energiaplokki Venemaa "kolmanda pluss" põlvkonna reaktorseadmetega VVER-1200, mis vastavad kõige rangematele, nn Fukushima-järgsetele ohutusstandarditele.

Akkuyu TEJ projekti kogumaksumus on umbes 20 miljardit dollarit. Uue tuumajaama esimene energiaplokk käivitatakse 2023. aastal, edaspidi on kavas käiku lasta üks plokk aastas. 

Akkuyu TEJ projekt viiakse ellu skeemi "ehita, valda, käita" kohaselt: Vene pool ehitab Türki tuumajaama ja hakkab seda juhtima.

Sputnik Eesti on juba kirjutanud, et uue rahvusvahelise trendi — keskkonnaaktivistide meelest "räpasest" energeetikast tulenevate kliimamuutuste vastase võitluse — taustal on "rahuliku aatomi" kasutamine uuesti populaarsust võitnud.

Oma "minituumajaama" ehitamisest on mõeldud isegi väikeses Eestis, mille põlevkivienergeetikale on Brüssel kuulutanud lõpliku surmaotsuse, mis ei kuulu edasikaebamisele.

Lugege lisaks:

Samal teemal
Berliinis oodatakse IEAE järeldusi Iraani "tuumalao" kontrollimisest
Руководитель представительства МИА Россия сегодня в Эстонии, шеф-редактор Sputnik Эстония Елена Черышева

Sputnik Eesti asus tööle erirežiimis. Peatoimetaja avaldus

(Uuendatud 00:17 01.01.2020)
Sputnik Eesti juhataja Elena Cherysheva selgitas portaali lugejatele suunatud pöördumises olukorda seoses portaali töö peatumisega. Avaldame avaliku pöördumise tervikteksti.

Austatud lugejad!

Tänasest, nagu näete, erineb Sputnik Eesti veebisait tavapärasest. Tõenäoliselt teate juba muutuse põhjust, kuid pean vajalikuks toimunu veel kord lahti seletada.

Alates 1. jaanuarist võeti meilt võimalus teie heaks töötada.

Eesti politsei- ja piirivalveamet esitas meile kõigile ultimaatumi: me kas katkestame töölepinguid rahvusvahelise uudisteagentuuriga "Rossiya Segodnja" ega tööta enam Sputnik Eestis, või meie suhtes algatatakse kriminaalasjad.

Eelmise aasta viimastel päevadel arutasime korduvalt kujunenud olukorda ja jõudsime järeldusele, et hoolimata võimude nõudmiste absurdsusest ja ohust, mille reaalsusse me tegelikult uskuda ei tahaks, ei ole meil õigust oma inimeste saatusega riskida.

Selle tulemusel olid toimetuse töötajad sunnitud 1. jaanuarist lõpetama töösuhted Sputnik Eesti ja RIA "Rossiya Segodnjaga". Kas see tähendab, et saidi elupäevad on lõppenud? Ei, see pole nii.

Sait jätkab tööd täies mahus, kuid protsessi organiseerimine selliselt, et me ei peaks Eesti võimude pideva surve all elama, võtab veel natuke aega. Loomulikult proovime töö võimalikult kiiresti taastada. 

Tahan tänada teid, kallid lugejad, meie tegevuse toetamise eest nelja aasta vältel ja eriti viimastel kuudel, kui surve ja ähvardused kõigi meie ja meie partnerite vastu muutusid äärmuslikeks.

Pangad külmutasid meie palgad, meie büroo omanikule avaldati survet ja sunniti teda meiega lepingut lõpetama. Seda kõike tehti karistusseadustiku paragrahviga ähvardamise taustal, mis näeb ette kuni viis aastat vabadusekaotust.

Meie ainus "süü" on selles, et oleme ajakirjanikud võimudest sõltumatus meediaväljaandes ja lihtsalt teeme oma tööd.Võideldes võimaluse eest töötada, võitleme me nii Eestis kui ka välismaal asuvate lugejate õiguse eest saada täielikku teavet.

Meiega võib mitte nõustuda. Võib vaielda ja kritiseerida. Kuid meie jaoks on peamine lugejate võimalus iga päev meie sait avada ja iseseisvalt infot, kommentaare ja pakutavaid järeldusi hinnata.

Seda nimetatakse sõnavabaduseks, mis kahjuks tänases Eestis puudub, vaatamata tõsiasjale, et "Piirideta reporterite" arvates sobib meie riik väljendusvabaduse pingereas maailmas 11. kohale.

Täname veelkord kõiki meie lugejaid, kolleege, avaliku elu tegelasi, poliitikuid ja lihtsalt kõiki ausaid inimesi nende toetuse eest nii Eestis kui ka teistes riikides.

Saadud toetus ei jäta meile muud valikut, kui jätkata võitlust õiguse eest tõtt rääkida ja teile täielikku ja kvaliteetset informatsiooni pakkuda. Tuleme varsti tagasi!

Lugupidamisega,

Elena Cherysheva
RIA "Rossija Segodnja" Eesti esinduse juhataja

Tagid:
tagakiusamine, sõnavabadus, Sputnik Eesti, Eesti
Teema:
Võimud ähvardavad ajakirjanikke kriminaalkaristusega