Volkswageni tehas Dresdenis. Illustreeriv foto

Mille järgi lõhnavad inimkatsed?

43
(Uuendatud 18:45 01.02.2018)
Skandaal: Saksamaa suured autotootjad mürgitasid ahve ja inimesi heitgaasidega

TALLINN, 1. veebruar — Sputnik. Jaanuari viimasel nädalal said teatavaks skandaalsed üksikasjad "teaduslikest uuringutest", kus katsealuseid mõjutati diislikütuse heitgaasidega, kirjutab Aleks Weiden Saksamaa nädalalehes "Русская Германия" (Vene Saksamaa — toim).

Selgub, et aastail 2012 kuni 2014 rahastasid Saksamaa juhtivad autotööstuskontsernid Volkswagen, BMW ja Daimler transpordisektoris Euroopa ühenduse kliimaküsimuste ja tervishoiuga seotud projekte (EUGT) nii Aacheni ülikoolis kui ka Ameerika Ühendriikides. Nende "uuringute" eesmärgiks, kus katsealusteks olid 10 ahvi ja 25 vabatahtlikku, oli tuvastada võimalik kahjulikkus nende tervisele, kes diiselmootorite töötamisel erituvat lämmastikdioksiidi sisse hingavad.

Näiteks Aachenis pandi täiesti terved inimesed nende nõusolekul, mida tuleb eraldi märkida, lühiajalisse kokkupuutesse lämmastikdioksiidiga, mis on diiselmootorite heitgaaside üks mürgisemaid koostisosi. Erinevates kontsentratsioonides hingasid nad sisse väga mürgiseks peetavaid gaase NO2 ning teadlased jälgisid nende terviseseisundit. Samalaadne katse toimus ka USA-s, kus ükshaaval väikestesse ruumidesse suletud makaakidele lasti samuti heitgaase. On eriti märkimisväärne, et neil katsetel ahvidega ei olnud tegelikult mingit teaduslikku sisu.

Siin oli tegemist ainult PR-käigu ja reklaamikampaaniaga autotootjatele, kes toodavad diiselmootoriga sõidukeid. Vaesed loomad pidid lihtsalt "ette näitama", et lämmastikdioksiidi sisaldavad heitgaasid ei tee neile mingit kahju. Kõik katsealused ahvid jäid ellu. Tõsiseid tervisemuresid ei registreeritud ka Aacheni eksperimendist osavõtnutel.

Nüüd aga on mõlemad lood põhjustanud Saksamaa suurimate autotööstuskontsernide ümber uue skandaali. "Toksiliste heitmete mõju katsetamisel inimeste ja loomade peal ei ole eetilisest seisukohast mingit õigustust," teatas Saksamaa föderaalvalitsuse ametlik esindaja Steffen Seibert. Samas väitis ta, et paljude Saksamaa inimeste nördimus seoses teadetega sedasorti katsete kohta "on täiesti mõistetav". Härra Seibert nõudis uuringute tellijateks olnud autokontsernide järelvalvenõukogudelt selgitust nende uuringute sihi ja eesmärkide kohta. Ajakirjanike ees esinedes rõhutas ta eriti, et diiselautode tootjad peavad püüdma heitgaaside heitekoguseid vähendada ja pidama kinni maksimaalste lubatud näitude keskkonnakaitselistest normidest, aga mitte püüdma "tõestada, nagu oleks põlemisjäägid tervisele ohutud."

Väga karmilt reageerisid antud juhtumile ka paljude Saksamaa ministeeriumide juhid. Nii on föderaalvalitsuse transpordiminister, CSU esindaja Christian Schmidt veendunud, et sääraseid katseid ei korraldata kaugeltki mitte teaduslike uuringute eesmärgil, vaid üksnes avaliku arvamuse mõjutamiseks. Keskkonna- ja looduskaitseminister Barbara Hendricks märkis, et paljud Saksamaa autokontsernid üritavad viimasel ajal ümber lükata teaduslikku tõsiasja heitgaaside toksilisusest, mis on "murettekitavaks tõigaks". Saksamaa tervishoiuministeeriumis tuletati omakorda meelde, et inim-ja loomkatsete korraldamiseks on "ranged kriteeriumid". Samas märgiti, et kõnealused katsed on Saksamaal lubatavad ainult farmaatsia- ja meditsiinivaldkonnas.

Nüüd asuvad Saksamaa autotööstuste juhid palavikuliselt ennast õigustama. Näiteks Daimler ja BMW on juba teatanud, et ei ole seotud USA-s ahvidega korraldatud eksperimentidega. Volkswageni järelvalvenõukogu omalt poolt nimetas loomkatseid "andestamatuks veaks" ja kutsus üles korraldama "viivitamatu juurdlus" nende ülesotsimiseks, kes need skandaalsed uuringud tellis. Samal ajal rõhutati, et autotootjate lobiorganisatsioon EUGT, kes neid katseid rahastas, oli möödunud aastal laiali läinud. Aacheni ülikooli kliiniku esindaja teatas, et inimkatsed tõepoolest toimusid, kuid nende eesmärgiks oli ainult "töökohtadel lämmastikdioksiidi kontsentratsiooni ülempiiri kindlaksmääramine".

Juba on selge, et Saksamaa autotootjate maine on järjekordselt kannatada saanud – kas teenitult või mitte, see pole enam oluline.

Võib öelda, et neil on veel vedanud – seni pole keegi neist, kes riigis avalikule arvamusele mõju avaldab, tõmmanud paralleele Gazwagen-itega, furgoonveokitega, millistes inimesi Teise maailmasõja ajal heitgaasidega surmati.

Takkapihta ähvardavad Volkswageni vastutavaid isikuid uued kohtuvaidlused pärast VW autode diislitestidega seotud kõmulist Dieselgate-lugu. Juba on teada, et kontserni vastu on ahvidega tehtud katsete pärast USA kohtutele hagid esitatud.

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga.

43
Tagid:
heitgaas, skandaal, Daimler, folkswagen, BMW, Saksamaa
Forbes: USA sanktsioonid Nord Stream 2 vastu on lootusetult hilinenud, illustreeriv foto

Forbes: USA sanktsioonid Nord Stream 2 vastu on lootusetult hilinenud

(Uuendatud 10:27 31.12.2019)
USA finantsväljaande Forbes analüütikud leiavad, et Washingtoni sanktsioonid Nord Stream 2 vastu ei suuda enam torujuhtme ehitamist takistada.

TALLINN, 31. dets — Sputnik. USA kongress hilines terve aasta võrra Vene-Saksa torujuhet Nord Stream 2 piiravate meetmete vastuvõtmisega, teatati Ameerika finants- ja analüütilises väljaandes Forbes.

"Need sanktsioonid on liiga nõrgad ja liiga hilinenud. Need ei meeldi isegi Venemaa vastastele," ütles väljaande analüütik Kenneth Rapoza.

Lisaks märkis Forbes, et selleks ajaks, kui Ukraina gaasitransiidiriigina energiaturule naaseb, kaotab USA ühe peamise argumendi Venemaa gaasi impordi vastu. See muudab Washingtoni vedelgaasi tarnete edendamise Euroopas märkimisväärselt keerukamaks.

"Nord Stream2 projekt on alati Ukraina jaoks kõrvakiiluks olnud," lõpetas Ameerika väljaanne.

Sputnik Eesti on kirjutanud, et USA Riigidepartemang andis võimaluse Nord Stream 2 valmis ehitada.

Ettevõtted, kes tegelevad gaasijuhtme Nord Stream 2 ehitamisega, ei satu Ameerika sanktsioonide alla, kui nad peatavad töö enne 20. jaanuari 2020, järelikult tekkis neil võimalus järelejäänud aja jooksul torude paigaldamine merealusel lõigul lõpule viia.

Nord Stream 2 projekt näeb ette kaheharulise gaasijuhtme rajamist Venemaa rannikult läbi Läänemere Saksamaani, läbilaskevõimsusega 55 miljardit kuupmeetrit gaasi aastas. Selle maksumus on 9,5 miljardit eurot.

Oktoobri lõpul andis Taani loa gaasijuhtme paigaldamiseks oma mandrilavale Läänemeres. Enne seda oli projekt kooskõlastatud Saksamaa, Rootsi ja Soomega.

Projekt Nord Stream

Ehituse vastu on Ukraina, kes kardab kaotada oma tulusid Venemaa gaasi transiidist, Euroopa Liidus oma veeldatud maagaasi reklaamiv USA ja mõne teised riigid, sealhulgas Poola, Leedu ja Läti.

Lugege lisaks:

Tagid:
sanktsioonid, poliitika, majandus, gaas, Nord Stream 2
Teema:
Nord Stream 2
Samal teemal
Nord Stream 2
Машинный блок атомной станции

Venemaa ja Türgi asutasid tuumajaama ehitamiseks ühisettevõtte

(Uuendatud 13:10 30.12.2019)
Vene–Türgi koostöö, mis käib edukalt gaasitransiidi, relvastuse ja rahuvalve alal, täienes Akkuyu tuumajaama ehitamisega.

TALLINN, 30. detsember — Sputnik. Vene insenerid käivitavad juba 2023. aastal Türgis Akkuyu tuumaelektrijaama esimese energiaploki — uue tuumajaama rajab spetsiaalselt selleks asutatud ühisettevõte.

Ühisettevõtte "vanemateks" said RIA Novosti teatel Akkuyu ehituse peatöövõtja, Vene kontsern Titan-2, mis kuulub riigikorporatsiooni Rosatom juhtimisahelasse, ja üks suurimaid erainvestoreid, Türgi ehitusfirma İçtaş.

Генеральный директор государственной корпорации по атомной энергии Росатом Алексей Лихачев
© Sputnik / Максим Богодвид
Venemaa riikliku aatomienergiakorporatsiooni Rosatom peadirektor Aleksei Lihhatšov

Rosatomi peadirektori Aleksei Lihhatšovi sõnul võimaldab asutatud Vene–Türgi allianss loota projekti edukale elluviimisele.

Akkuyu TEJ esimesele energiaplokile pandi nurgakivi 2018. aasta kevadel. Tuumajaama projekt hõlmab neli energiaplokki Venemaa "kolmanda pluss" põlvkonna reaktorseadmetega VVER-1200, mis vastavad kõige rangematele, nn Fukushima-järgsetele ohutusstandarditele.

Akkuyu TEJ projekti kogumaksumus on umbes 20 miljardit dollarit. Uue tuumajaama esimene energiaplokk käivitatakse 2023. aastal, edaspidi on kavas käiku lasta üks plokk aastas. 

Akkuyu TEJ projekt viiakse ellu skeemi "ehita, valda, käita" kohaselt: Vene pool ehitab Türki tuumajaama ja hakkab seda juhtima.

Sputnik Eesti on juba kirjutanud, et uue rahvusvahelise trendi — keskkonnaaktivistide meelest "räpasest" energeetikast tulenevate kliimamuutuste vastase võitluse — taustal on "rahuliku aatomi" kasutamine uuesti populaarsust võitnud.

Oma "minituumajaama" ehitamisest on mõeldud isegi väikeses Eestis, mille põlevkivienergeetikale on Brüssel kuulutanud lõpliku surmaotsuse, mis ei kuulu edasikaebamisele.

Lugege lisaks:

Samal teemal
Berliinis oodatakse IEAE järeldusi Iraani "tuumalao" kontrollimisest
Руководитель представительства МИА Россия сегодня в Эстонии, шеф-редактор Sputnik Эстония Елена Черышева

Sputnik Eesti asus tööle erirežiimis. Peatoimetaja avaldus

(Uuendatud 00:17 01.01.2020)
Sputnik Eesti juhataja Elena Cherysheva selgitas portaali lugejatele suunatud pöördumises olukorda seoses portaali töö peatumisega. Avaldame avaliku pöördumise tervikteksti.

Austatud lugejad!

Tänasest, nagu näete, erineb Sputnik Eesti veebisait tavapärasest. Tõenäoliselt teate juba muutuse põhjust, kuid pean vajalikuks toimunu veel kord lahti seletada.

Alates 1. jaanuarist võeti meilt võimalus teie heaks töötada.

Eesti politsei- ja piirivalveamet esitas meile kõigile ultimaatumi: me kas katkestame töölepinguid rahvusvahelise uudisteagentuuriga "Rossiya Segodnja" ega tööta enam Sputnik Eestis, või meie suhtes algatatakse kriminaalasjad.

Eelmise aasta viimastel päevadel arutasime korduvalt kujunenud olukorda ja jõudsime järeldusele, et hoolimata võimude nõudmiste absurdsusest ja ohust, mille reaalsusse me tegelikult uskuda ei tahaks, ei ole meil õigust oma inimeste saatusega riskida.

Selle tulemusel olid toimetuse töötajad sunnitud 1. jaanuarist lõpetama töösuhted Sputnik Eesti ja RIA "Rossiya Segodnjaga". Kas see tähendab, et saidi elupäevad on lõppenud? Ei, see pole nii.

Sait jätkab tööd täies mahus, kuid protsessi organiseerimine selliselt, et me ei peaks Eesti võimude pideva surve all elama, võtab veel natuke aega. Loomulikult proovime töö võimalikult kiiresti taastada. 

Tahan tänada teid, kallid lugejad, meie tegevuse toetamise eest nelja aasta vältel ja eriti viimastel kuudel, kui surve ja ähvardused kõigi meie ja meie partnerite vastu muutusid äärmuslikeks.

Pangad külmutasid meie palgad, meie büroo omanikule avaldati survet ja sunniti teda meiega lepingut lõpetama. Seda kõike tehti karistusseadustiku paragrahviga ähvardamise taustal, mis näeb ette kuni viis aastat vabadusekaotust.

Meie ainus "süü" on selles, et oleme ajakirjanikud võimudest sõltumatus meediaväljaandes ja lihtsalt teeme oma tööd.Võideldes võimaluse eest töötada, võitleme me nii Eestis kui ka välismaal asuvate lugejate õiguse eest saada täielikku teavet.

Meiega võib mitte nõustuda. Võib vaielda ja kritiseerida. Kuid meie jaoks on peamine lugejate võimalus iga päev meie sait avada ja iseseisvalt infot, kommentaare ja pakutavaid järeldusi hinnata.

Seda nimetatakse sõnavabaduseks, mis kahjuks tänases Eestis puudub, vaatamata tõsiasjale, et "Piirideta reporterite" arvates sobib meie riik väljendusvabaduse pingereas maailmas 11. kohale.

Täname veelkord kõiki meie lugejaid, kolleege, avaliku elu tegelasi, poliitikuid ja lihtsalt kõiki ausaid inimesi nende toetuse eest nii Eestis kui ka teistes riikides.

Saadud toetus ei jäta meile muud valikut, kui jätkata võitlust õiguse eest tõtt rääkida ja teile täielikku ja kvaliteetset informatsiooni pakkuda. Tuleme varsti tagasi!

Lugupidamisega,

Elena Cherysheva
RIA "Rossija Segodnja" Eesti esinduse juhataja

Tagid:
tagakiusamine, sõnavabadus, Sputnik Eesti, Eesti
Teema:
Võimud ähvardavad ajakirjanikke kriminaalkaristusega