Euronews

Volinik Ansip sekkus Euronewsi skandaali

78
Skandaal Euroopa telekanali Euronews ukrainakeelse toimetuse ümber võis osutuda üheks ettevalmistavaks etapiks USA investorite tungimiseks sellesse telekompaniisse – selgust saada tuleb EL-i volinikul Andrus Ansipil

ТАLLINN, 16. veebruar — Sputnik. EL-i volinik Andrus Ansip sekkus telekanali Euronews skandaali, mis algas tema jaoks Ukraina toimetuse etteastega. Euroopa Komisjon leidis, et kirgede kütmine üleeuroopalises televisioonis on saavutanud juba sellise taseme, et asja uurimine osutub vältimatuks.

Euroopa Komisjon otsustas lõpuks Euronewsi — 1992. aastal ameeriklaste CNN-ile vastukaaluks Euroopas loodud telekanali arvukate ärritavate probleemidega „tõsiselt tegelema asuda".

Euroopa autoriteetne väljaanne Euractiv kinnitab, et tema ajakirjanike käsutusse on jõudnud telekanali probleemidele pühendatud ametlikud dokumendid. Euroopa Komisjoni esindaja Margaritis Şinasi kinnitas, et EL-i volinike kolleegium arutas „televisiooniküsimust" 14. veebruaril.

Enne seda, veebruari algul sai Euroopa Komisjoni asepresident ning EL-i digitaalse ühisturu volinik Andrus Ansip Euronewsi töötajate kollektiivse kirja, kus kõneldakse probleemide sasipuntrast, mis häirib telekanali tööd. Allakirjutanute arvates on Euronews lakanud olemast „Euroopa idee" kandja ja populariseerija, telekanali töötajad on mures kärbete ja koondamiste ning „arusaamatu" toimetuspoliitika pärast.

Kõik algas Ukraina toimetusest

Nagu portaal Sputnik Eesti on eelnevalt teatanud, jäi rahastuse lõpetamise tõttu töötuks kogu ukrainakeelse telekanali toimetus. Koondatud ajakirjanikud nõudsid nende töölevõtmist vene toimetusse, mille tegevuse eest tasub Moskva, kuna sellise õiguse annab neile Prantsusmaa tööseadusandlus (Euronewsi peakontor on Pariisis) ning kuna „nad on kultuuriliselt ja ajalooliselt mentaliteedilt sarnased vene kolleegidega".

Venelased keeldusid ukrainlastega koos töötamast, ilmselt arvestades, et praegused lahkhelid Kiievi ja Moskva vahel annavad tunnistust paljudest mentaliteedi erinevustest. Puhkes skandaal, mille käigus lasti käiku sedalaadi argumendid nagu „Venemaa diktaat" ja „Kremli propaganda". Ühesõnaga, ei midagi uut.

Kuid komplektis telekanali teistegi probleemide ja teatava selgusetusega vastutuse ja võimuvolituste jaotumises Euronewsi aktsionäride vahel kogus skandaal ukraina ajakirjanikega, kes ei tahtnud Pariisist kodumaale tagasi minna, pöördeid ja omandas üleeuroopalise kõlajõu.

Volinik Ansipile saadetud pöördumisele allakirjutanud märgivad, et „on uhked" oma ukraina kolleegide üle, tänu kellele Euronews on teinud „Euroopa massimeedias ajakirjanduslikult parimate hulka kuuluvaid lugusid Ukraina kriisist".

„Ukraina toimetuse häälekaotus ei ole mõõdetav ühegi kaotuse mõõdupuuga," kirjutavad pöördumise autorid volinik Ansipile.

Koer on maetud NBC Universali kapsaaeda

Läkituses on ühtlasi öeldud, et samalaadne saatus ähvardab telekanali Türgi toimetust, keda Ankara riigitelevisioon keeldub rahastamast.

Toimetused, kes edastavad saateid pärsia ja araabia keeles, võivad eetrist kaduda, jättes alles ainult veebiversiooni, samal ajal kui „potentsiaalseks teleauditooriumiks" on sajad miljonid inimesed. Järgnevalt on kirjas sõnad Euroopa hääle säilitamise vajalikkusest populismi triumfeerimise ajal, demokraatia kaitsmisest ja euroopalikest väärtustest, mida Euronews seni on kaitsnud. „Alistuda — see tähendab sooritada ajalooline eksisamm," väidavad ajakirjanikud.

Nagu kirjutab vastuseks volinik Andrus Ansip, on ta „täiesti nõus" sellega, et Euroopa hääl peab olema kuuldav ja et Euroopa peab oma väärtusi kaitsma.

„Ma suhtun teie muresse väga tõsiselt," kirjutas Ansip, lisades, et Euroopa Komisjon uurib Euronewsi ja telekompanii NBC Universal vahelise „strateegilise kokkuleppe" eelnõu tagajärgi säilitamaks toimetuse iseseisvus ja tema šansid Euroopa suhtes". Ameeriklaste NBC Universali mainimine Euronewsi konflikti kontekstis ei ole sugugi juhuslik.

Küsimuseni Ansipi kaalukategooriast

Üks viiest maailma meediaturu liidritest, ameeriklaste konglomeraat NBC Universal, nagu möödunud aasta lõpul teatati, kavatseb omandada 15 — 30% Euronewsi aktsiatest. NBC Universal kuulub omakorda ameeriklaste ülemaailmsesse telekommunikatsiooni kobarettevõttele Comcast Corporation, mis on oma tulude mahult maailma telekorporatsioonide seas esikohal.

Viis ameeriklaste meediakorporatsiooni — Time Warner, News Corporation, The Walt Disney Company, Viacom/CBS Corporation и Comcast/NBC Universal — kontrollivad lõviosa kõigist maailma ringhäälinguvõimalustest. On väga kaheldav, et Brüsselile on meeltmööda Euronewsi puhul võimalik kontrolli üleminek ameeriklaste kätte. Euroopa Komisjoni kõhklustele vihjab ka Andrus Ansip oma vastuskirjas ajakirjanikele, andes mõista, et EL seostab telekanalis toimuvat eelseisva tehinguga NBC Universaliga.

Mis tahes stsenaariumi korral sündmuste arengus satub volinik Andrus Ansip seoses Euronewsi olukorraga väga raskesse seisu, mis on meelepärane ameeriklaste hiiglasele ja millel suure tõenäosusega tuleb läbi elada ajakirjandusliku segaduse ja kõhkluste perioodi.

Suhete tulevik tuleb läbi mõelda

2015. aasta veebruaris ostis Euronewsi aktsiate kontrollpaki, 53% aktsiatest endale Egiptuse miljardär Naguib Sawiris, kelle tehingut seostavad eriti söakalt mõtlevad Euroopa vaatlejad president Vladimir Putini eelseisva visiidiga Egiptusesse.

Sawaris ütleb, et ta kavatseb ka edaspidi hoida enda käes telekompanii aktsiate kontrollpaketti, kuid ilmselt otsib ettevõttele kõrvalt lisaraha. Tema sõnul on Euroopa Komisjon väljendanud veendumust tema võimekuses leida telekompaniile vahendeid tegevuse jätkamiseks üleeuroopalise avaõigusliku ringhäälinguna koostöös Euroopa Komisjoniga.

Teisisõnu, egiptlase lausutust võib välja lugeda, et Euroopa Liit Euronewsile lisaraha anda ei taha, mis võib-olla ajendaski Sawarist otsima partnereid ookeani tagant.

2016. aastal eraldas Euroopa Komisjon Euronewsile 25 miljonit eurot ning tol hetkel Euroopa Liidus digitehnoloogia eest vastutanud Günther Oettingeri teadaandes öeldult võib Brüssel säilitada sellisel tasemel rahalise toetuse telekanalile ka 2017. aastal. Aga, nentis Oettinger, tingimata tuleb „läbi mõelda Euroopa Komisjoni edaspidised suhted" telekanaliga.

78
Tagid:
ajakirjanik, komisjon, Euronews, volinik, Andrus Ansip, EL