Elektritõukerattad

Kui autoga ei saa, aitavad elektrirattad

79
(Uuendatud 10:01 17.06.2019)
Kõrge kütusehind, teetööd ja Laagna tee võimalik sulgemine sunnivad Tallinna autoomanikke mõtlema üleminekule alternatiivsetele transpordivahenditele. Sputnik Eesti uuris, kas väikesed elektrisõidukid võiksid autot asendada.

TALLINN, 16. juuni — Sputnik, Deniss Pastuhhov. Eestis pakutakse autodele ja traditsioonilistele jalgratastele mitmeid elektrilisi alternatiive. Spetsiaalses Voltride salongis näiteks, mida Sputnik Eesti külastas, on elektrisõidukite sortiment väga lai. Pakkuda on nii elektrilisi monorattaid, tõukerattaid, rulasid ja isegi elektrilisi motorollereid, millega sõitmiseks pole isegi lube vaja. 

Директор по развитию и закупкам Voltride Март Эйнпалу
© Sputnik / Денис Пастухов
Voltride arendus- ja ostujuht Mart Einpalu

Voltride arendus- ja ostujuht Mart Einpalu ütles Sputnik Eestile, et tulevane sõiduvahendi omanik peaks enne selle ostmist endale selgeks tegema, milline transpordivahend talle kõige paremini sobib. Isegi sama elektritranspordi kategoorias on mitmeid erinevaid mudeleid, mis erinevad mitte ainult hinna, vaid ka tehniliste omaduste poolest. 

Tallinn plaanib  täielikult  elektritranspordile üle minna, illustreeriv foto
© Sputnik / Денис Пастухов

Näiteks sobib üks kategooria tõukerattaid oma mõõtmetelt eelkõige noorukitele ja naistele ning on ette nähtud lühikeste vahemaade katmiseks – aku ühest laadimisest piisab keskmiselt 10 kilomeetri läbimiseks. Sellised elektrilised tõukerattad on kerged ja kokkupandavad ning seetõttu on neid mugav kasutada sõiduks näiteks kodust, töölt või koolist ühistranspordipeatuseni.

"Mõnede elektriliste tõukerataste, elektrirulade või monorataste mudeliga saab sõita kuni 30 kilomeetrit ja isegi veel rohkem. See tähendab, et ühe laadimisega on mugav sõita kooli või tööle, näiteks Lasnamäe lõpust kesklinna ja tagasi," ütles Einpalu.

Monoratas on tulevikutransport

Einpalu sõnul on elektrisõidukitega sõitmisel kohustuslikuks kaitsevahendiks kiiver. Lisaks soovitab Einpalu elektrirulaga sõitmisel kasutada küünarnuki-  ja põlvekaitsmeid ning kasutada sama kaitsevarustust ka neil, kes ei tunne end veel kindlalt monorattaga sõites. "Monoratas tundub ainult esmapilgul eksootilise transpordivahendina. Arvan, et lähitulevikus muutub see sama populaarseks kui elektriline tõukeratas. 

Моноколеса, гироскутеры и электроскейтборды
© Sputnik / Денис Пастухов
Elektrilised sõiduvahendid

Monoratas on väga kompaktne, käed on sõidu ajal vabad ja mõnede mudelitega saab ühe laadimisega sõita üle 100 kilomeetri," ütles Einpalu. Tema sõnul on võimalik monorattaga sõitmine ära õppida 15 minutiga (esimesed treeningud tuleks teha mitte kõnniteel, vaid pehmel metsarajal).

Monoratas sobib mitte ainult aktiivsetele noortele, vaid ka auväärses eas ja suure kaaluga inimestele. "Monoratas meeldib ka paljudel pensionäridele. Sa lihtsalt seisad, kuid seejuures ka liigud väga kiiresti edasi. Tunniajase sõidu järel õpib inimene tavaliselt tasakaalu hoidma ja tal pole sellega enam probleeme," ütles Einpalu.

Elektrirula vajab erinevalt elektrilisest monorattast ja tõukerattast juba lisaoskusi ja sobib rohkem neile, kes oskavad sõita tavalise rulaga.

Öelge aku kohta hea sõna

Iga elektrisõiduki oluline element on aku. Tuleb meeles pidada, et iga akut tuleb laadida (mida võimsam on aku, seda pikem on tema laadimisaeg). Tavaliselt kannatab aku 500 laadimist, mille järel peaks mõtlema uue aku soetamisele, lisas Einpalu, "Akud on üsna kallid.

Muidugi tuleb arvestada ka ilmastikutingimustega  - mitte kõik odavad mudelid ei ole veekindlad. Enamikul mudelitel aga, nagu müügi- ja arendusjuht märkis, pole halb ilm elektritranspordi kasutamisel takistuseks.

Veel üks elektritranspordi tüüp on elektrilised jalgrattad. Jaan Joosepi Jalgrattapoe omaniku Jaan Joosepi sõnul soovivad üha enam inimesi tänapäeva liiklusolusid arvestades mitte lihtsat jalgratast, vaid elektrilist. Samas ei ole Joosepi sõnul vajagi elektrilist jalgratast osta. Tavalise jalgratta omanik saab paigaldada oma tavalisele jalgrattale elektrimootori ja aku.

Eesti õhukvaliteet on Euroopas üks parimaid >>

Elektrilise jalgratta aku on üsna demokraatlik ja Joosepi sõnul laeb see kaks tundi (erinevalt mõnest võimsast elektrilisest tõukerattast, mille aku täislaadimiseks võib kuluda üle 10 tunni). 

Владелец магазина Jaan Joosepi Jalgrattapood Яан Йоозеп
© Sputnik / Глеб Нечволодов
Jaan Joosep

Sputnik Eesti võttis ühendust ka ühe elektrilise tõukeratta omanikuga. "Autole alternatiivse sõidukina on elektriline tõukeratas väga mugav transpordiliik, kui aku on piisavalt mahukas. Me ostsime perele mitte kõige kallima mudeli 350 euro eest, meelelahutuseks, kuid hakkasime seda aktiivselt kasutama transpordivahendina: meie tõukeratta kiirus on umbes 20 km/h ja läbisõit ühe laadimisega on 10-15 km sõltuvalt liikuja kehakaalust," ütles Stanislav.

Стеллаж с электросамокатами
© Sputnik / Денис Пастухов
Elektrisõidukite riiul

"Mustamäe linnaosast, kus ma elan, kesklinna sõiduks on seda piisavalt. Kui ma kohale jõuan, panen aku laadima (seda laetakse tavalisest pistikupesast) ja paari tunni pärast on ta jälle 100% täis. Tallinna piires on temaga väga mugav sõita. Elektrilise tõukerattaga saab sõita kõikjal, piiravaks teguriks on ainult foorid. Kahe aasta jooksul ei olnud mingeid lisakulusid, kuid nüüd on aeg akut vahetada: kaks akut maksavad umbes 100 eurot," lisas Stanislav.

Kui kaua sõita saab

Laagna tee (mida tahetakse Hollywoodi filmivõteteks sulgeda, ühendab kesklinna Lasnamäe linnaosaga) lõpust kesklinna Vabaduse väljakule on umbes 10 kilomeetrit. See tähendab, et Lasnamäelt kesklinna tööle viimisega saavad kõik elektrisõidukid hakkama.

Tuleb meeles pidada, et

Seega kulub määrustepäraseks sõiduks "Laagna tee lõpust Vabaduse väljakule" vähemalt kakskümmend viis minutit.

Sputnik Eesti on varem kirjutanud, kas traditsioonilised jalgrattad ja tõukerattad võiksid muutuda Tallinnas autole alternatiiviks.

79
Tagid:
Laagna tee, ühistransport, transport, elektrisõiduk
Samal teemal
Minister rääkis tuumaelektrijaama vajadusest Eestis
Tasuta transport: Brüssel nõustus lõpuks Tallinna eeskuju järgima