Isesõitev auto - ISEAUTO - jõuab esimest korda avalikkuse ette

Isesõitev auto jõuab esimest korda avalikkuse ette

34
(Uuendatud 17:41 09.08.2018)
Aasta tagasi alguse saanud Tallinna Tehnikaülikooli ja Silberauto koostöö Eesti esimese isesõitva auto väljatöötamiseks on jõudnud märgilise etapini. Täishiilguses iseautot saab esmakordselt oma silmaga näha juba sel reedel, 10. augustil Arvamusfestivalil Paides.

TALLINN, 9. august — Sputnik. Tallinna Tehnikaülikooli (TTÜ) 100. juubeliks valmiv iseauto on täisautonoomne isejuhtiv sõiduk, kuhu mahub vajadusel neli kuni kuus inimest. Iseauto kere töötati välja ja valmistati Silberauto poolt. Tehnilised lahendused nagu näiteks elektroonika, sensoorika ja juhtimistarkvara on valminud TTÜ robootika-, IT ja inseneriteadlaste juhtimisel koostöös tudengitega, teatab TTÜ oma kodulehel.

Isejuhtiv või isepäine: kas pole ohtlik sõita ilma juhita bussiga >>

Iseauto projektijuht ja Tallinna Tehnikaülikooli isejuhtivate sõidukite uurimisgrupi juht Raivo Selli sõnul on iseauto projekt väga oluline verstapost nii tehnikaülikoolile, kui ka ettevõttele.

"Lühikese ajaga on lahendatud ettevõtte ja ülikooli tihedas koostöös keerukad insenertehnilised probleemid ja saadud väga väärtuslik kogemus isejuhtivate sõidukite tehnoloogiatest ja nende rakendamisest," selgitas ta.

Selli sõnul on projekt seni pakkunud suure ja huvitava väljakutse ka tudengitele, kes on osalenud tipptehnoloogia arenduses ja saanud hea praktilise kogemuse. "Projekti loomulik jätk on prototüübi edasiarendus, nutika linnaruumi loomine TTÜ linnakusse ja isejuhtivate sõidukite testkeskkonna väljaarendus TTÜ-s," lisas ta.

Silberauto juhatuse esimees Väino Kaldoja sõnul on projekti üks eesmärk näidata noortele eeskuju ning äratada neis huvi kaasaegsete ja tulevikku vaatavate lahenduste ja õppimise vastu.

"Iseauto projekt on suurepärane võimalus näidata noortele, et kui visioon ja tahe on olemas, siis on ka realiseerimine võimalik. Seda eriti kõrgtasemelise õppe ja käegakatsutava praktika kaudu," selgitas Kaldoja. "Tunnustan kõrgelt kõiki projektis seni osalenuid, sest niivõrd lühikese ajaga sellist tulemust saavutada on meistritöö!" lisas ta.

Arvamusfestival: luubi all on töötavad välismaalased >>

Iseauto hakkab tulevikus sõitma TTÜ linnakus Mustamäel, kus on 50 hektaril 72 ehitist, ning mis on tegeliku linnaruumi mudel. Mullu suvel sõitsid Tallinnas Kultuurikatla ja Mere puiestee vahet isejuhtivad bussid. 

Tallinna isejuhtivate busside projekt on tegelikult ainult üks osa Interreg Balticu projektist, milles suurtest linnadest osalesid peale Tallinna veel Helsingi ja Norra linn Kongsberg. Projekti Tallinna osa läks maksma 382 000 eurot, millest 324 700 tuleb Euroopa Liidust ja ülejäänu linnalt.

Projektis on raha ette nähtud ka selleks, kui on vaja isejuhtiva bussi jaoks lisaliiklusmärke panna, bussi liikumise jälgimiseks ja kutsumiseks tarka süsteemi arendada. Projekt kestab 2020. aasta septembrini.

Ülikoolilinnakusse rajatakse ka nutika linna testlahendus koos autonoomse laadimisjaama, tõkkepuude, valgustuse ja avatud teenusteplatvormiga.

Iseauto on arendusplatvormiks tudengitele, teadlastele ja tehnoloogiaettevõtetele. Projekti vastu on huvi hakanud tundma ka mitmed suurfirmad, näiteks Telia ning ABB. Telial on soov valmiva sõiduki peal testida 5G tehnoloogia võimekust ning ABB soovib testida uusi akulaadimise tehnoloogiaid.

Iseautot saab näha 10.-11. augustil kogu päeva vältel Paides toimuval Arvamusfestivalil Eesti Meedia väljapanekualal. Lisainfot leiab iseauto veebilehel.

Mullu suvel sõitsid Tallinnas Kultuurikatla ja Mere puiestee vahet isejuhtivad bussi, kirjutas uudisteportaal Sputnik Eesti.

© Sputnik / Вадим Анцупов
Tallinnas sõitsid isejuhtivad minibussid

Tallinna isejuhtivate busside projekt on tegelikult ainult üks osa Interreg Balticu projektist, milles suurtest linnadest osalevad peale Tallinna veel Helsingi ja Norra linn Kongsberg. Projekti Tallinna osa läheb maksma 382 000 eurot, millest 324 700 tuleb Euroopa Liidust ja ülejäänu linnalt.

Projektis on raha ette nähtud ka selleks, kui on vaja isejuhtiva bussi jaoks lisaliiklusmärke panna, bussi liikumise jälgimiseks ja kutsumiseks tarka süsteemi arendada. Projekt kestab 2020. aasta septembrini.

34
Tagid:
isejuhtiv, auto, arvamusfestival, Silberauto, TTÜ, Paide, Eesti