Roobot tänaval.

Droonid jätavad miljonid inimesed tööta

50
Robotiseeritud süsteemide kiire levik võib esile kutsuda sotsiaalseid vapustusi, kuna droonid ja robotid jätavad tööta miljonid inimesed, kes on praegu hõivatud kõrget kvalifikatsiooni mittenõudvatel töökohtadel transpordis, logistikas, põllumajanduses ja ehituses.

TALLINN, 12. mai — Sputnik. Droonide ja muude robotiseeritud seadmete laialdane juurutamine võib viia miljonite töökohtade kadumisele. Sellisele järeldusele jõudsid konsultatsioonifirma PriceWaterhouseCoopers analüütikud, kes ennustavad lähiajal koondamist 4 miljonile praegu USA erinevates majandusharudes vähetasustatavatel töökohtadel töötavale inimesele.

Seda, et maailma majandus on liikumas just selles suunas, ilmestavad näiteks Eesti ettevõtte Starship Technologies edusammud. Nad on turule toonud robotiseeritud kullerteenuse. Tallinna tänavatel võib juba näha iseseisvalt mööda kõnniteid liikuvaid valgeid vankreid. Praegu on neid vaid mõni üksik, kuid väljatöötajate kava kohaselt peaksid selliste mitmeteljeliste robotite "parved" radikaalselt muutma kullerteenuste valdkonda. Selles majandusharus töötab praegu tuhandeid inimesi, kelle sellised vankrid ja droonid tulevikus vältimatult ilma tööta jätavad.

Robotite juurutamise kasumlikkus

Droone ja roboteid juurutatakse juba praegu laialdaselt transpordis ja logistikas, postiteenuste osutamisel ja ehituses ning põllumajanduses, kus nendega on hakatud asendama inimesi töödel, mis ei nõua erilist kvalifikatsiooni. Umbes 90% transpordi- ja logitikaettevõtete juhtidest kavatsevad automaatika kasutamist laiendada. Majandusteadlaste arvutuste kohaselt annab USA-s inimeste asendamine robotitega ainuüksi palkadelt kokkuhoidu 80 miljardit dollarit aastas. Kogukasum võib ligikaudsete hinnangute kohaselt ulatuda 120 miljardini dollarini aastas.

Mobiilse interneti arengu ja andmeedastuse kiiruse tõusuga kasvavad ka automaatika ja robotite kasutamise võimalused saadetiste transportimisel, mäenduses, ehituses ja valveteenuste osutamise valdkonnas. Midagi sarnast toimus omal ajal robotite ilmumisel koostekonveieritele autotootmisettevõtetes, kus nad jätsid tööta sadu tuhandeid inimesi. Kuid seekord, nagu arvavad PWC analüütikud, saab robotiseerimine olema hoopis laialdasem. Faktiliselt on tegemist uue tööstusliku revolutsiooniga, mis algab Google ja Amazoni taoliste ettevõtetest, kus juba juurutatakse droone ja automaatikat laialdaselt transpordis ja logitikas.

Robotiseeritud autokolonnid

Ameerika analüütikute kartused puudutavad Euroopat ilmselt veelgi suuremal määral. Näiteks vähesed teavad, et Euroopa teedel on juba hakanud kulgema robotiseeritud autokolonnid. Lihast ja luust autojuht istub vaid kolonni esimeses rekkas, kolonni ülejäänud kaht-kolme sõidukit juhivad autopiloodid, mis on mobiilandmeside ühenduses juhtveoki automaatikaga.

Sellised edukad katsetused (praegu, tõsi küll, autojuhtidega igas autos) toimusid eelmisel kuul Taani ja Saksamaa teedel. Droonide kasutamise levikust pole mõtet rääkidagi, neid võib juba praegu näha töötamas kõige erinevamates kohtades.

Brüsseli välja kuulutatud "digirevolutsioonil" uue põlvkonna ülikiire interneti, niinimetatud "asjade interneti" juurutamisel on robotite pealetungiga inimeste töökohtadele kõige otsesem seos. Muudatused saabuvad peagi ja need on möödapääsmatud, räägivad analüütikud, kutsudes üles muutma oma tulevikuplaane, haridussüsteeme ja sotsiaalpoliitikat.

 

 

50