Tallinna külalised võivad nüüd bussis ka pangakaardiga maksta, illustreeriv foto

Tallinna külalised võivad nüüd bussis ka pangakaardiga maksta

75
(Uuendatud 09:36 05.11.2018)
Ühissõidukite esimese ukse juurest saab nüüd osta pileti ka puutevaba pangakaardiga. Uus valideerimissüsteem käivitus Tallinna ühissõidukites 1. novembrist.

TALLINN, 5. november — Sputnik. Linna transpordiameti piletisüsteemi juhtivspetsialisti Tiit Laiksoo sõnul tasub tallinlastel, kel selline pangakaart rahakoti vahel, see esimesest validaatorist eemal hoid, vahendab Pealinn

Muidu võib aparaat ka linlaste, kellel muidu oleks sõit tasuta, kontolt raha maha võtta. Niisiis võiks linlased nüüd vibutada oma kaarti teiste validaatorite juures või võtta roheline kaart piiksutamiseks rahakotist välja. "Samuti ei maksa selle taskuga, kus on rahakott, validaatorile kogemata liialt lähedale minna, et see teie kaardilt raha võtma ei hakkaks," selgitas Laiksoo.

"Pärast ei saa kaotatud raha enam tagasi nõuda. Kui on kõrvuti tallinlase roheline kaart ja viipemaksega pangakaart, siis võib sõiduraha teie teadmata maha minna. Seepärast on linlastel mõistlik vältida üldse esiuksest peale minekut tipptunnil, kui on rohkem trügimist. Las see jääb meie külalistele ja turistidele, kes hakkavad oma pangakaartidega juhipoolse validaatori ees viibutama," ütles Laiksoo.

Teiste validaatorite juures kaardiga maksta ei saa ja raha mahaminemise ohtu pole. Tallinna külalistel on pileti ostmine võrreldes selle ajaga, mil kogu süsteem kõigis ühissõidukites käivitus, nüüd palju mugavam ja odavam. 

Tallinna ühistranspordis seadistatakse süsteemiuuendusi >>

Pangakaardiga pileti ostmine maksab sama palju kui ühiskaardiga pilet neile, kes pole tallinlased, ehk ühe euro ja 10 senti. Kes sõidavad palju, peaksid ostma internetist või mõnest müügikioskist soodsa päevapileti.

Tallinna Linnatransport hangib sada uut gaasibussi, illustreeriv foto
© Sputnik / Денис Пастухов

Kuid ka need, kes on kolm korda ühel päeval viipekaardiga ühissõidukis pileti ostnud, saavad pärast seda endale päevapileti, sest neljandal ja enamal korral raha enam maha ei võeta.

Uus piiks ja kaks tuld

Viimasel ajal on mõnegi ühissõidukikasutaja ärevaks muutnud harjumatult pikk signaal ja see, et pärast kaardi viibutamist äkki kõik tuled põlema lähevad. Laiksoo kinnitas, et validaatorid ja ka inimese sõidukaart on korras, kui selline signaal kostub. See on lihtsalt uue piletisüsteemi juurutamise tagajärg ja vajab pisut harjumist.

"Varem oli validaatoril neli värvi tuld – sinine, kollane, roheline ja punane. Igaüks neist andis märku eri asjast. Kui me nüüd juurutasime maksekaartidega maksmise, siis Mastercardi ja Visa nõudmine oli, et oleks ainult kaks tuld – roheline ja punane," selgitas Laiksoo.

"Nüüd siis lähevadki validaatoril ühekorraga põlema kas neli rohelist või neli punast tulukest, olenevalt sellest, kas sõiduõigus kehtib või mitte. Kui varem oli nii, et positiivne signaal oli kaks piiksukest, siis nüüd on positiivne signaal üks pikk piiksumine ja neli rohelist tuld. Ning negatiivne signaal kaks piiksu ja punased tuled."

Ametiühing: riik peab leidma raha bussijuhtide palgatõusuks >>

Laiksoo sõnul on ka ta ise bussis näinud, kuidas inimene ehmatab sellest pikast piiksust ära ja paneb kaardi uuesti validaatori juurde. "Ja siis tuli kaks signaali, inimene rahunes maha," lausus ta.

"Tegelikult tähendavad need kaks signaali nüüd hoopis seda, et sõit oli juba registreeritud, see teine kord kaarti vibutada oli asjatu ning inimesel tuleb oma kaardiga eemalduda. Need signaalid on kõigi validaatorite puhul ühesugused, ka sõidukite kõige juhipoolsemates esimestes validaatorites, mille abil saab kaardiga maksta," sõnas Laiksoo.

Kogu info kontol, mitte kaardil

Uue piletisüsteemi on linna tellimusel juurutanud ja käima pannud rahvusvaheline ettevõte Ridango AS, mis pakub uuenduslikke transpordipiletite ja reaalaja süsteemide teenuseid.

Tallinn on üks esimesi pealinnu Euroopas, kus ühissõidukites pangakaardiga viipemakseid teha saab. Seni sai seda teha vaid Londonis ja piiratud mahus Prahas. Uus lahendus sündis Ridango, Tallinna transpordiameti, LHV ning Mastercardi koostöös. Varem Ridango analoogset süsteemi kusagil juurutanud ei ole, Tallinn on esimene.

Piletisüsteemide tulevik liigub Ridango tegevjuhi Erki Lipre kinnitusel üldse kontopõhise lahenduse poole. "Tallinn on siin olnud väga eesrindlik," ütles ta. "Siin on kontopõhine piletisüsteem juba aastaid kasutusel. Selle alternatiiviks on kaardipõhine süsteem, mille puhul kogu info talletatakse kaardile. Kontopõhise süsteemi puhul on andmed kontol ja kaardi kadumisega ei lähe midagi olulist kaotsi."

Isejuhtiv või isepäine: kas pole ohtlik sõita ilma juhita bussiga >>

"Maailmas ei ole kontopõhine süsteem veel kuigi laialt levinud, kuid leiab tulevikus kindlasti üha enam kasutust. Võib öelda, et Tallinn on ühistranspordi piletisüsteemide vaates maailmas esirinnas oma uudsete ja kliendisõbralike lahenduste poolest. Meie eesmärk ongi muuta piletisüsteem kasutajatele võimalikult lihtsaks ja sujuvaks, pakkudes alati uusimaid tehnoloogiaid ja võimalusi," lisas Lipre.

TLT saatis liinile uuendatud Tšehhi trammi Anne

Tallinna Linnatranspordi AS (TLT) saatis reedel pidulikult liinile lauljanna Anne Veski auks nime saanud trammi Anne. Laulukuulsus käis ka ise trammi avamisel. "Vähemalt kord nädalas sõidan ma ka ise ühistranspordiga," rääkis Veski.

© Sputnik / Владимир Новиков
Anne Veski sai oma trammi

"Kui minunimeline tramm tooks mu kodu juurde Rocca Al Maresse, sõidaksin kindlasti tihti ka sellega." Veski meelest võiks ühistransport olla tasuta kogu aeg ja igal pool. "Ma arvan, et inimesed kasutavad hea meelega ühistransporti, eriti siis, kui nad teavad, et see on tasuta," ütles Veski.

Linnapea Taavi Aasa sõnul saavad pea kõik Tallinna trammid endale nime. "Uutele Hispaania trammidele valis linnarahvas kaunid eesti naisenimed," rääkis Aas. "Retrotrammid tutvustavad Eesti riigimehi ja said nimed nende järgi. Uuendatud Tšehhi trammid saavad aga nimed tuntud muusikute järgi."

A2 või B1: millist kategooriat on bussijuhtidel tegelikult tarvis >>

Tallinna Linnatranspordi AS-i nõukogu kinnitas ettevõtte 2019. aasta investeeringute kava, mille alusel ostab ettevõte järgmisel aastal sada uut keskkonnasõbralikku gaasibussi, vahendas uudisteportaal Sputnik Eesti kuu keskel.

Praeguse palgaga uusi noori bussijuhte tööle ei tule, illustreeriv foto
© Fotolia / Gourmetphotography

Tallinna Linnatranspordi AS plaanib lisaks värvata kuni 50 bussijuhti, et vähendada ettevõttes bussijuhtide ületunnitööd ja tagada paremad tööajatingimused.

Ettevõtte liiklusdirektori Meelis Tartu sõnul ei saa samas esialgu rääkida liiniveo mahu suurenemisest pealinna bussiliinidel.

"[Kuid] järgmisel aastal saabuvate kaasaegsete gaasibusside valguses peame valmistuma, et busside arvu kasvades oleks ka juhid olemas," põhjendas Tartu uute bussijuhtide värbamist.

Vastavalt ettevõtte strateegiale asendatakse kõik vanad diiselbussid kütusena gaasi kasutavate linnaliinibussidega. Tallinna Linnatranspordi nõukogu esimehe Kalle Klandorfi sõnul on otsus edaspidi ainult gaasil töötavaid busse soetada samm keskkonnasõbralikuma linnatranspordi suunas.

Tallinn tähistas 10. mail Euroopa Rohelise Nädala programmi raames toimuva rahvusvahelise konverentsiga "Tasuta ühistransport kõigile. Unistus ja tegelikkus" viie aasta möödumist tasuta ühistranspordi algusest tallinlastele, vahendas uudisteportaal Sputnik Eesti.

75
Tagid:
validaator, pangakaart, pilet, piletisüsteem, ühiskond, ühistransport, TLT, Tiit Laiksoo, Tallinn, Eesti
Teema:
Tallinna uudised (327)
Руководитель представительства МИА Россия сегодня в Эстонии, шеф-редактор Sputnik Эстония Елена Черышева

Sputnik Eesti asus tööle erirežiimis. Peatoimetaja avaldus

(Uuendatud 00:17 01.01.2020)
Sputnik Eesti juhataja Elena Cherysheva selgitas portaali lugejatele suunatud pöördumises olukorda seoses portaali töö peatumisega. Avaldame avaliku pöördumise tervikteksti.

Austatud lugejad!

Tänasest, nagu näete, erineb Sputnik Eesti veebisait tavapärasest. Tõenäoliselt teate juba muutuse põhjust, kuid pean vajalikuks toimunu veel kord lahti seletada.

Alates 1. jaanuarist võeti meilt võimalus teie heaks töötada.

Eesti politsei- ja piirivalveamet esitas meile kõigile ultimaatumi: me kas katkestame töölepinguid rahvusvahelise uudisteagentuuriga "Rossiya Segodnja" ega tööta enam Sputnik Eestis, või meie suhtes algatatakse kriminaalasjad.

Eelmise aasta viimastel päevadel arutasime korduvalt kujunenud olukorda ja jõudsime järeldusele, et hoolimata võimude nõudmiste absurdsusest ja ohust, mille reaalsusse me tegelikult uskuda ei tahaks, ei ole meil õigust oma inimeste saatusega riskida.

Selle tulemusel olid toimetuse töötajad sunnitud 1. jaanuarist lõpetama töösuhted Sputnik Eesti ja RIA "Rossiya Segodnjaga". Kas see tähendab, et saidi elupäevad on lõppenud? Ei, see pole nii.

Sait jätkab tööd täies mahus, kuid protsessi organiseerimine selliselt, et me ei peaks Eesti võimude pideva surve all elama, võtab veel natuke aega. Loomulikult proovime töö võimalikult kiiresti taastada. 

Tahan tänada teid, kallid lugejad, meie tegevuse toetamise eest nelja aasta vältel ja eriti viimastel kuudel, kui surve ja ähvardused kõigi meie ja meie partnerite vastu muutusid äärmuslikeks.

Pangad külmutasid meie palgad, meie büroo omanikule avaldati survet ja sunniti teda meiega lepingut lõpetama. Seda kõike tehti karistusseadustiku paragrahviga ähvardamise taustal, mis näeb ette kuni viis aastat vabadusekaotust.

Meie ainus "süü" on selles, et oleme ajakirjanikud võimudest sõltumatus meediaväljaandes ja lihtsalt teeme oma tööd.Võideldes võimaluse eest töötada, võitleme me nii Eestis kui ka välismaal asuvate lugejate õiguse eest saada täielikku teavet.

Meiega võib mitte nõustuda. Võib vaielda ja kritiseerida. Kuid meie jaoks on peamine lugejate võimalus iga päev meie sait avada ja iseseisvalt infot, kommentaare ja pakutavaid järeldusi hinnata.

Seda nimetatakse sõnavabaduseks, mis kahjuks tänases Eestis puudub, vaatamata tõsiasjale, et "Piirideta reporterite" arvates sobib meie riik väljendusvabaduse pingereas maailmas 11. kohale.

Täname veelkord kõiki meie lugejaid, kolleege, avaliku elu tegelasi, poliitikuid ja lihtsalt kõiki ausaid inimesi nende toetuse eest nii Eestis kui ka teistes riikides.

Saadud toetus ei jäta meile muud valikut, kui jätkata võitlust õiguse eest tõtt rääkida ja teile täielikku ja kvaliteetset informatsiooni pakkuda. Tuleme varsti tagasi!

Lugupidamisega,

Elena Cherysheva
RIA "Rossija Segodnja" Eesti esinduse juhataja

Tagid:
tagakiusamine, sõnavabadus, Sputnik Eesti, Eesti
Teema:
Võimud ähvardavad ajakirjanikke kriminaalkaristusega
Tallinn kutsub uut aastat Vabaduse väljakul vastu võtma

Tallinn kutsub uut aastat Vabaduse väljakul vastu võtma

(Uuendatud 10:27 31.12.2019)
31. detsembri õhtul kogunevad tallinlased traditsiooniliselt Vabaduse väljakule. Pealinna esindusväljakul toimub suur kontsert, mis lõpeb keskööl võimsa ilutulestikuga. Mõned minutid enne südaööd pöördub uusaastatervitusega rahva poole president Kersti Kaljulaid.

TALLINN, 31. detsember — Sputnik. 31. detsembril kell 22 algab Vabaduse väljakul traditsiooniline aastalõpupidu, kus annavad ligi kahetunnise kontserdi Liis Lemsalu ja Tanel Padar oma bändidega.

Tallinna ühistransport töötab 31. detsembril tööpäevase ja 1. jaanuaril 2020. aastal pühapäevase sõiduplaani alusel. Aastavahetusööl on täiendavad öised väljumised mitmetel bussi-, trammi- ja trolliliinidel, teatab Tallinna linnavalitsus.

Aastavahetusööl 31. detsember/1. jaanuar pikendatakse linna põhisuundadel töötavate ühistranspordiliinide tööaega. Ühistranspordist aastavahetuse ajal loe lähemalt siin.

Jürgen-Kristoffer Korstnik Lapimaal
© Фото : из личного архива Ю-К. Корстника

Sputnik Eesti on kirjutanud, et mõned minutid enne südaööd pöördub samalt Vabaduse väljaku lavalt uusaastatervitusega rahva poole president Kersti Kaljulaid. Tema kõne järel kõlab riigihümn ning täpselt südaööl algab tuleetendus.

"Aastavahetuspeo korraldajatena tajume suurt vastutust nii turvalisuse eest Vabaduse väljakul kui ka rahvarohke peo korraldusliku õnnestumise pärast. Samal ajal on meil väga hea meel, et presidendi aastalõpukõne otse rahva ees on muutumas traditsiooniks. Loodame, et see jääb nii ka edaspidi," ütles Kesklinna vanem Vladimir Svet.

Esmakordselt pöördus vabariigi president uusaastatervitusega rahva poole otse Vabaduse väljakult 31. detsembril 2017 – seda kümmekond minutit enne südaööd.

ETV aastavahetuse programmi peaprodutsent Karmel Killandi vabandas pärast kõigi ees, keda pahandas või solvas Eesti hümni mängimatajätmine uusaasta südaööl.

Killandi selgitas "Aktuaalsele kaamerale", et otsust tehes, kas muuta Eesti rahva jaoks väga olulist traditsiooni aasta ühel tähtsamal päeval, istuti ühise laua taga EV100 korraldustoimkonna, presidendi kantselei ja linna esindajatega.

© Sputnik / Владимир Новиков
Aastavahetuse pidu Tallinnas: miks ilma hümnita

"Tegelik ja ainus põhjus oligi selles, et esimest korda üldse meie riigi ajaloos oli president otse Vabaduse väljakul ja rahva hulgas. Rahvast oli väga palju, ilutulestik oli suur. Ehk kogu melu oli nii võimas, et kartsime, et hümn ei jää piisavalt hästi kõlama. Seetõttu sai valitud teine lugu," põhjendas Killandi.

Lugege lisaks:

Tagid:
Vabaduse väljak, Tallinn, aastavahetus, Kersti Kaljulaid
Samal teemal
Aastavahetuse pidu Tallinnas: miks ilma hümnita
President teeb aastavahetuse pöördumise otse Vabaduse väljakult
Aastavahetuse kontsert Tallinnas Vabaduse väljakul