Tallinna külalised võivad nüüd bussis ka pangakaardiga maksta, illustreeriv foto

Tallinna külalised võivad nüüd bussis ka pangakaardiga maksta

39
(Uuendatud 09:36 05.11.2018)
Ühissõidukite esimese ukse juurest saab nüüd osta pileti ka puutevaba pangakaardiga. Uus valideerimissüsteem käivitus Tallinna ühissõidukites 1. novembrist.

TALLINN, 5. november — Sputnik. Linna transpordiameti piletisüsteemi juhtivspetsialisti Tiit Laiksoo sõnul tasub tallinlastel, kel selline pangakaart rahakoti vahel, see esimesest validaatorist eemal hoid, vahendab Pealinn

Muidu võib aparaat ka linlaste, kellel muidu oleks sõit tasuta, kontolt raha maha võtta. Niisiis võiks linlased nüüd vibutada oma kaarti teiste validaatorite juures või võtta roheline kaart piiksutamiseks rahakotist välja. "Samuti ei maksa selle taskuga, kus on rahakott, validaatorile kogemata liialt lähedale minna, et see teie kaardilt raha võtma ei hakkaks," selgitas Laiksoo.

"Pärast ei saa kaotatud raha enam tagasi nõuda. Kui on kõrvuti tallinlase roheline kaart ja viipemaksega pangakaart, siis võib sõiduraha teie teadmata maha minna. Seepärast on linlastel mõistlik vältida üldse esiuksest peale minekut tipptunnil, kui on rohkem trügimist. Las see jääb meie külalistele ja turistidele, kes hakkavad oma pangakaartidega juhipoolse validaatori ees viibutama," ütles Laiksoo.

Teiste validaatorite juures kaardiga maksta ei saa ja raha mahaminemise ohtu pole. Tallinna külalistel on pileti ostmine võrreldes selle ajaga, mil kogu süsteem kõigis ühissõidukites käivitus, nüüd palju mugavam ja odavam. 

Tallinna ühistranspordis seadistatakse süsteemiuuendusi >>

Pangakaardiga pileti ostmine maksab sama palju kui ühiskaardiga pilet neile, kes pole tallinlased, ehk ühe euro ja 10 senti. Kes sõidavad palju, peaksid ostma internetist või mõnest müügikioskist soodsa päevapileti.

Tallinna Linnatransport hangib sada uut gaasibussi, illustreeriv foto
© Sputnik / Денис Пастухов

Kuid ka need, kes on kolm korda ühel päeval viipekaardiga ühissõidukis pileti ostnud, saavad pärast seda endale päevapileti, sest neljandal ja enamal korral raha enam maha ei võeta.

Uus piiks ja kaks tuld

Viimasel ajal on mõnegi ühissõidukikasutaja ärevaks muutnud harjumatult pikk signaal ja see, et pärast kaardi viibutamist äkki kõik tuled põlema lähevad. Laiksoo kinnitas, et validaatorid ja ka inimese sõidukaart on korras, kui selline signaal kostub. See on lihtsalt uue piletisüsteemi juurutamise tagajärg ja vajab pisut harjumist.

"Varem oli validaatoril neli värvi tuld – sinine, kollane, roheline ja punane. Igaüks neist andis märku eri asjast. Kui me nüüd juurutasime maksekaartidega maksmise, siis Mastercardi ja Visa nõudmine oli, et oleks ainult kaks tuld – roheline ja punane," selgitas Laiksoo.

"Nüüd siis lähevadki validaatoril ühekorraga põlema kas neli rohelist või neli punast tulukest, olenevalt sellest, kas sõiduõigus kehtib või mitte. Kui varem oli nii, et positiivne signaal oli kaks piiksukest, siis nüüd on positiivne signaal üks pikk piiksumine ja neli rohelist tuld. Ning negatiivne signaal kaks piiksu ja punased tuled."

Ametiühing: riik peab leidma raha bussijuhtide palgatõusuks >>

Laiksoo sõnul on ka ta ise bussis näinud, kuidas inimene ehmatab sellest pikast piiksust ära ja paneb kaardi uuesti validaatori juurde. "Ja siis tuli kaks signaali, inimene rahunes maha," lausus ta.

"Tegelikult tähendavad need kaks signaali nüüd hoopis seda, et sõit oli juba registreeritud, see teine kord kaarti vibutada oli asjatu ning inimesel tuleb oma kaardiga eemalduda. Need signaalid on kõigi validaatorite puhul ühesugused, ka sõidukite kõige juhipoolsemates esimestes validaatorites, mille abil saab kaardiga maksta," sõnas Laiksoo.

Kogu info kontol, mitte kaardil

Uue piletisüsteemi on linna tellimusel juurutanud ja käima pannud rahvusvaheline ettevõte Ridango AS, mis pakub uuenduslikke transpordipiletite ja reaalaja süsteemide teenuseid.

Tallinn on üks esimesi pealinnu Euroopas, kus ühissõidukites pangakaardiga viipemakseid teha saab. Seni sai seda teha vaid Londonis ja piiratud mahus Prahas. Uus lahendus sündis Ridango, Tallinna transpordiameti, LHV ning Mastercardi koostöös. Varem Ridango analoogset süsteemi kusagil juurutanud ei ole, Tallinn on esimene.

Piletisüsteemide tulevik liigub Ridango tegevjuhi Erki Lipre kinnitusel üldse kontopõhise lahenduse poole. "Tallinn on siin olnud väga eesrindlik," ütles ta. "Siin on kontopõhine piletisüsteem juba aastaid kasutusel. Selle alternatiiviks on kaardipõhine süsteem, mille puhul kogu info talletatakse kaardile. Kontopõhise süsteemi puhul on andmed kontol ja kaardi kadumisega ei lähe midagi olulist kaotsi."

Isejuhtiv või isepäine: kas pole ohtlik sõita ilma juhita bussiga >>

"Maailmas ei ole kontopõhine süsteem veel kuigi laialt levinud, kuid leiab tulevikus kindlasti üha enam kasutust. Võib öelda, et Tallinn on ühistranspordi piletisüsteemide vaates maailmas esirinnas oma uudsete ja kliendisõbralike lahenduste poolest. Meie eesmärk ongi muuta piletisüsteem kasutajatele võimalikult lihtsaks ja sujuvaks, pakkudes alati uusimaid tehnoloogiaid ja võimalusi," lisas Lipre.

TLT saatis liinile uuendatud Tšehhi trammi Anne

Tallinna Linnatranspordi AS (TLT) saatis reedel pidulikult liinile lauljanna Anne Veski auks nime saanud trammi Anne. Laulukuulsus käis ka ise trammi avamisel. "Vähemalt kord nädalas sõidan ma ka ise ühistranspordiga," rääkis Veski.

© Sputnik / Владимир Новиков
Anne Veski sai oma trammi

"Kui minunimeline tramm tooks mu kodu juurde Rocca Al Maresse, sõidaksin kindlasti tihti ka sellega." Veski meelest võiks ühistransport olla tasuta kogu aeg ja igal pool. "Ma arvan, et inimesed kasutavad hea meelega ühistransporti, eriti siis, kui nad teavad, et see on tasuta," ütles Veski.

Linnapea Taavi Aasa sõnul saavad pea kõik Tallinna trammid endale nime. "Uutele Hispaania trammidele valis linnarahvas kaunid eesti naisenimed," rääkis Aas. "Retrotrammid tutvustavad Eesti riigimehi ja said nimed nende järgi. Uuendatud Tšehhi trammid saavad aga nimed tuntud muusikute järgi."

A2 või B1: millist kategooriat on bussijuhtidel tegelikult tarvis >>

Tallinna Linnatranspordi AS-i nõukogu kinnitas ettevõtte 2019. aasta investeeringute kava, mille alusel ostab ettevõte järgmisel aastal sada uut keskkonnasõbralikku gaasibussi, vahendas uudisteportaal Sputnik Eesti kuu keskel.

Praeguse palgaga uusi noori bussijuhte tööle ei tule, illustreeriv foto
© Fotolia / Gourmetphotography

Tallinna Linnatranspordi AS plaanib lisaks värvata kuni 50 bussijuhti, et vähendada ettevõttes bussijuhtide ületunnitööd ja tagada paremad tööajatingimused.

Ettevõtte liiklusdirektori Meelis Tartu sõnul ei saa samas esialgu rääkida liiniveo mahu suurenemisest pealinna bussiliinidel.

"[Kuid] järgmisel aastal saabuvate kaasaegsete gaasibusside valguses peame valmistuma, et busside arvu kasvades oleks ka juhid olemas," põhjendas Tartu uute bussijuhtide värbamist.

Vastavalt ettevõtte strateegiale asendatakse kõik vanad diiselbussid kütusena gaasi kasutavate linnaliinibussidega. Tallinna Linnatranspordi nõukogu esimehe Kalle Klandorfi sõnul on otsus edaspidi ainult gaasil töötavaid busse soetada samm keskkonnasõbralikuma linnatranspordi suunas.

Tallinn tähistas 10. mail Euroopa Rohelise Nädala programmi raames toimuva rahvusvahelise konverentsiga "Tasuta ühistransport kõigile. Unistus ja tegelikkus" viie aasta möödumist tasuta ühistranspordi algusest tallinlastele, vahendas uudisteportaal Sputnik Eesti.

39
Tagid:
validaator, pangakaart, pilet, piletisüsteem, ühiskond, ühistransport, TLT, Tiit Laiksoo, Tallinn, Eesti