Velotaksod Tallinnas

Korra loomine kaosest: Tallinn võttis velotaksod tõsiselt käsile

140
(Uuendatud 20:41 30.05.2018)
Pika aja vältel ja seniajani kaootiliselt toimunud velotaksode tegevus, mis on eriti aktiivne Eestimaa pealinnas, suunatakse lähimas tulevikus ilmselt kindlatesse raamidesse - velotaksod hakkavad enamal määral tolle liitsõna teisele, aga mitte esimese poole alla kuuluma.

TALLINN, 30. mai — Sputnik, Deniss Pastuhhov. Tallinna linnavolikogule on pealinna linnapea poolt kinnitamiseks esitatud uued eeskirjad, mis muuhulgas puudutavad velotaksode liiklemist (seaduseelnõu jalgratta, lõbusõidurongi ja hobuveokite kasutamisest Tallinnas tasuliste reisijatevedude teostamisel), mis vaadatakse läbi 31. mail toimuval volikogu koosolekul.

Kolm peamist reeglit selles eelnõus puudutavad velotakso juhti — ta peab olema täisealine, tal peab olema mingit liiki mootorsõiduki juhiluba ja juhil ei tohi olla kehtivaid karistusi liiklusseaduse rikkumise eest — ei ebakaines olekus juhtimise ega kiiruseületamise eest.

Vanalinna vedurijuht: vuran kuni 20 km/h >>

Velotakso juhil peab kohustuslikus korras olema ka nn teenusekaart, tegevusluba teenuse osutamiseks — selle annab välja Tallinna Munitsipaalpolitsei Amet (MUPO) kolme ülalmainitud nõude järgimisel. Ning mis samuti oluline, juht peab väljastama kliendile teenuse eest tasumise kohta kviitungi.

Täpsed reeglid kehtestatakse ka veovahendile. Jalgratas peab olema valmistatud spetsiaalselt reisijateveoks ja vastama tehasepoolsetele tehnilistele tingimustele ja sertifikaatidele. Jalgratta elektriajami maksimaalne võimsus ei tohi ületada 0,25 kilovatti ning jalgratta laius ei tohi olla üle 1,25 meetri. Velotakso peab olema varustatud turvarihmadega, tal peavad olema töökorras pidurid, signaalkell ja suunatuled.

  • Velotaksod Tallinnas
    Velotaksod Tallinnas
    © Sputnik / Вадим Анцупов
  • Velotaksod Tallinnas
    Velotaksod Tallinnas
    © Sputnik / Вадим Анцупов
  • Velotaksod Tallinnas
    Velotaksod Tallinnas
    © Sputnik / Вадим Анцупов
  • Velotaksod Tallinnas
    Velotaksod Tallinnas
    © Sputnik / Вадим Анцупов
1 / 4
© Sputnik / Вадим Анцупов
Velotaksod Tallinnas

Sputnik Eesti uuris välja, kas praeguste nõuete karmistamine osutub velotaksoga veoteenust osutavatele firmadele ja velotaksode juhtidele enestele probleemiks.

Selgus, et ühel Eestis registreeritud ettevõttel Green Cab OÜ on tulnud oma tegevust juba varem korrigeerida, kui kehtestati piirangud Tallinna Vanalinnas liiklemisele — võimatuse tõttu Vanalinnas tegutseda osutus Eesti turule püsima jäämine otstarbetuks.

Vastuseks Sputnik Eesti järelepärimisele kinnitas MUPO avalike suhete juht Meeli Hunt kehtivaid piiranguid — Vanalinnas on Hundi sõnul tõepoolest vastavate märkidega tähistatud piirkond, kus velotaksode liiklus on keelatud. 

Raeapteegi uksed
© Sputnik / Вадим Анцупов

Sputnik Eesti korrespondent veendus aga vastupidises, minnes Vanalinna, kus Raekoja platsil seisid rahumeeli kaks velotaksot. Üks juhtidest, kes tutvustas end Danikina, nentis Sputnik Eestile, et sellel kohal viibida ta tõepoolest ei tohi. Seni pole Danik eesootavate karmistamistega kuigivõrd kursis. "Oletan, et hakkab vaja olema mingisugust kaardikest — sellega hakkame sõitma, aga Vanalinn saab avatuks. Praegu on see suletud, siin olla ei tohi," tunnistas juht.

Linnavolikogule vaagimiseks esitatud eelnõus, muide, on täpsustatud, et jalgratastega Vanalinnas liiklemise eeskirju selle seaduseelnõu raames käsitlema ei hakata. Kesklinna linnaosavalitsusele esitatud järelepärimisele, kas edaspidi tulevad kaalumisele ja tehakse muudatusi ka velotaksode Vanalinnas liiklemise osas, Sputnik Eesti korrespondent selget vastust saanud ei ole.

Praegu on tingimused selleks, et velotaksona tegutseda, ülimalt lihtsad, väitis Danik — vanus üle 18 eluaasta, jalgratta juhiload ja meelemõistus: "Autojuhiluba ei ole minult küsitud. Ehkki liikluseeskirju tuleb muidugi tunda. Nagu on tarvilik ka keelteoskus — vastasel juhul ei saa sa selles ametis töötada, tarvis on kliendiga suhelda. Füüsiliselt on see töö ka väga raske — tuleb ju tihtilugu vedada korraga kolme inimest."

Velotakso hinnakirjas märgitud taksid tavaliselt ei toimi, tegemist on vaid näidismalliga. Juht aga lepib kliendiga kokku reeglina väiksema summa peale — mitte keegi ei hakka sõitma näiteks Vanalinnast reisisadamasse enama kui 20 euro eest, kinnitas Danik. 

Isejuhtiv või isepäine: kas pole ohtlik sõita ilma juhita bussiga >>

Velotakso on Danik endale üürile võtnud — üürihinnaks on tööpäeviti 15 ja nädalavahetusel 25 eurot päevas. Edukatel päevadel võib üheainsa sõiduga sadamase üüriraha tagasi teenida. Ja töö on mõistagi täiesti hooajaline — ainult suvel ja ilusa ilmaga.

Teisel velotaksojuhil Armenil, kellega õnnestus vestelda Tallinna Vanalinnas Viru tänaval, on oma jalgratas ja mingisuguse firmaga ta ülepea seotud ei ole. "Senimaani karmimaid nõudeid kehtestatud ei ole. Mul on oma ratas ja see on minu hobi. Kui inimesed astuvad ligi palvega end sõidutada, siis vastavalt võin neid ka sõidutada," teatas Armen uudisteportaalile Sputnik Eesti

Armen leiab, et kui jalgratta laius ei ulatu kõige laiemas punktis üle 0,8 meetri, siis võib seaduslikel alustel kogu Vanalinnas ringi sõita. Sel põhjusel saatis Armen oma rauast ratsu Hiinasse, kus see väiksemaks lõigati ning nõutava laiuseni sätiti. Armeni sõnade kinnituseks võib pidada vastavat märki, mis on paigaldatud näiteks Viru tänavale sõitmiseks. Aga tasub tähele panna, et selle märgi alla on asetatud ka Kesklinna linnaosavalitsuse hoiatussildike, et velotakso töötamine sellel tänavalõigul on ebaseaduslik.

Jalgratas ise pole ka just odav lõbu ja kui veel mingeid velotaksodega seotud piiranguid ei olnud, sai säärase transpordivahendi Hiinast soetada küllaltki tõsiseltvõetava summa — kahe tuhande euro eest.

"Tuhat eurot maksis jalgratas ise, teine tuhat kulus selleks, et see Eestisse saada. Ja jalgratta hooldus on samuti uskumatult kulukas, Vanalinna tänavapinnad on ebatasased, jalgrattad on haprad ja lagunevad sageli — ikkagi Hiina toodang," lisas Armen.

Isejuhtiv või isepäine: kas pole ohtlik sõita ilma juhita bussiga >>

Ettevõte Green Gears uusi reegleid ei karda. "Tallinna tänavatele jäävad alles ainult asjalikud ja vastutustundlikud vedajad, kes pakuvad korralikku teenust ja kujundavad turistides positiivset suhtumist Tallinnasse. Toon näite.Me käivitasime Green Gearsis juba möödunud aastal unikaalse lisateenuse — audiogiidi erinevatel marsruutidel ja kuues keeles.

Ja lisaks seadistasime velotaksod ümber niiviisi, et neid oleks mugav kasutada ka puuetega inimestel. Meie jalgrattad vastavad juba kõigile standarditele, neil on olemas vajalikud sertifikaadid ja ohutuks liiklemiseks teevad nad läbi igapäevase ülevaatuse," teatati uudisteportaalile Sputnik Eesti firmast, kes ühtlasi kinnitab, et velotaksos pakutakse juba fikseeritud makse võimalust ning võimalust tasuda pangakaardiga.

Green Gearsis tervitatakse juhtidele esitatavate nõuete karmistamist ja nenditi, et juhte on niigi hoolikalt valitud:

"Velotaksod on liikluse osalisteks ja vastutavad mitte ainult enda ja reisijate eest, vaid kõigi eest, kes tänaval viibivad. Seetõttu pole me mitte üksnes kontrollinud tulevaste töötajate dokumente ja liiklusvahendi juhtimise ajalugu, vaid nendega ka suhelnud, selgitanud välja nende töössesuhtumise. Oleme koolitanud jalgratast õigesti juhtima, seda nii teoorias kui praktikas — tänu niisugusele lähenemisele jääb enamik meie juhte oma kohtadele, meie valik juba vastab uue seaduse nõuetele."

Nagu Sputnik Eesti on kirjutanud, ei ole Tallinna südalinnas vägagi menukad sõidud velotaksoga seniajani seadusega reguleeritud, millega seoses on Vanalinna tänavatele paigaldatud hoiatusmärgid "ebaseaduslike" velovedude kohta. Tallinna linnavõimude nüüdne samm seab eesmärgiks velotaksondus lõplikult seadustada.

140
Tagid:
vanalinn, velotakso, taksofirma, turism, liikluskorraldus, takso, Tallinna linnavolikogu, MUPO, Eesti Vabariik, Tallinn
Руководитель представительства МИА Россия сегодня в Эстонии, шеф-редактор Sputnik Эстония Елена Черышева

Sputnik Eesti asus tööle erirežiimis. Peatoimetaja avaldus

(Uuendatud 00:17 01.01.2020)
Sputnik Eesti juhataja Elena Cherysheva selgitas portaali lugejatele suunatud pöördumises olukorda seoses portaali töö peatumisega. Avaldame avaliku pöördumise tervikteksti.

Austatud lugejad!

Tänasest, nagu näete, erineb Sputnik Eesti veebisait tavapärasest. Tõenäoliselt teate juba muutuse põhjust, kuid pean vajalikuks toimunu veel kord lahti seletada.

Alates 1. jaanuarist võeti meilt võimalus teie heaks töötada.

Eesti politsei- ja piirivalveamet esitas meile kõigile ultimaatumi: me kas katkestame töölepinguid rahvusvahelise uudisteagentuuriga "Rossiya Segodnja" ega tööta enam Sputnik Eestis, või meie suhtes algatatakse kriminaalasjad.

Eelmise aasta viimastel päevadel arutasime korduvalt kujunenud olukorda ja jõudsime järeldusele, et hoolimata võimude nõudmiste absurdsusest ja ohust, mille reaalsusse me tegelikult uskuda ei tahaks, ei ole meil õigust oma inimeste saatusega riskida.

Selle tulemusel olid toimetuse töötajad sunnitud 1. jaanuarist lõpetama töösuhted Sputnik Eesti ja RIA "Rossiya Segodnjaga". Kas see tähendab, et saidi elupäevad on lõppenud? Ei, see pole nii.

Sait jätkab tööd täies mahus, kuid protsessi organiseerimine selliselt, et me ei peaks Eesti võimude pideva surve all elama, võtab veel natuke aega. Loomulikult proovime töö võimalikult kiiresti taastada. 

Tahan tänada teid, kallid lugejad, meie tegevuse toetamise eest nelja aasta vältel ja eriti viimastel kuudel, kui surve ja ähvardused kõigi meie ja meie partnerite vastu muutusid äärmuslikeks.

Pangad külmutasid meie palgad, meie büroo omanikule avaldati survet ja sunniti teda meiega lepingut lõpetama. Seda kõike tehti karistusseadustiku paragrahviga ähvardamise taustal, mis näeb ette kuni viis aastat vabadusekaotust.

Meie ainus "süü" on selles, et oleme ajakirjanikud võimudest sõltumatus meediaväljaandes ja lihtsalt teeme oma tööd.Võideldes võimaluse eest töötada, võitleme me nii Eestis kui ka välismaal asuvate lugejate õiguse eest saada täielikku teavet.

Meiega võib mitte nõustuda. Võib vaielda ja kritiseerida. Kuid meie jaoks on peamine lugejate võimalus iga päev meie sait avada ja iseseisvalt infot, kommentaare ja pakutavaid järeldusi hinnata.

Seda nimetatakse sõnavabaduseks, mis kahjuks tänases Eestis puudub, vaatamata tõsiasjale, et "Piirideta reporterite" arvates sobib meie riik väljendusvabaduse pingereas maailmas 11. kohale.

Täname veelkord kõiki meie lugejaid, kolleege, avaliku elu tegelasi, poliitikuid ja lihtsalt kõiki ausaid inimesi nende toetuse eest nii Eestis kui ka teistes riikides.

Saadud toetus ei jäta meile muud valikut, kui jätkata võitlust õiguse eest tõtt rääkida ja teile täielikku ja kvaliteetset informatsiooni pakkuda. Tuleme varsti tagasi!

Lugupidamisega,

Elena Cherysheva
RIA "Rossija Segodnja" Eesti esinduse juhataja

Tagid:
tagakiusamine, sõnavabadus, Sputnik Eesti, Eesti
Teema:
Võimud ähvardavad ajakirjanikke kriminaalkaristusega
Tallinn kutsub uut aastat Vabaduse väljakul vastu võtma

Tallinn kutsub uut aastat Vabaduse väljakul vastu võtma

(Uuendatud 10:27 31.12.2019)
31. detsembri õhtul kogunevad tallinlased traditsiooniliselt Vabaduse väljakule. Pealinna esindusväljakul toimub suur kontsert, mis lõpeb keskööl võimsa ilutulestikuga. Mõned minutid enne südaööd pöördub uusaastatervitusega rahva poole president Kersti Kaljulaid.

TALLINN, 31. detsember — Sputnik. 31. detsembril kell 22 algab Vabaduse väljakul traditsiooniline aastalõpupidu, kus annavad ligi kahetunnise kontserdi Liis Lemsalu ja Tanel Padar oma bändidega.

Tallinna ühistransport töötab 31. detsembril tööpäevase ja 1. jaanuaril 2020. aastal pühapäevase sõiduplaani alusel. Aastavahetusööl on täiendavad öised väljumised mitmetel bussi-, trammi- ja trolliliinidel, teatab Tallinna linnavalitsus.

Aastavahetusööl 31. detsember/1. jaanuar pikendatakse linna põhisuundadel töötavate ühistranspordiliinide tööaega. Ühistranspordist aastavahetuse ajal loe lähemalt siin.

Jürgen-Kristoffer Korstnik Lapimaal
© Фото : из личного архива Ю-К. Корстника

Sputnik Eesti on kirjutanud, et mõned minutid enne südaööd pöördub samalt Vabaduse väljaku lavalt uusaastatervitusega rahva poole president Kersti Kaljulaid. Tema kõne järel kõlab riigihümn ning täpselt südaööl algab tuleetendus.

"Aastavahetuspeo korraldajatena tajume suurt vastutust nii turvalisuse eest Vabaduse väljakul kui ka rahvarohke peo korraldusliku õnnestumise pärast. Samal ajal on meil väga hea meel, et presidendi aastalõpukõne otse rahva ees on muutumas traditsiooniks. Loodame, et see jääb nii ka edaspidi," ütles Kesklinna vanem Vladimir Svet.

Esmakordselt pöördus vabariigi president uusaastatervitusega rahva poole otse Vabaduse väljakult 31. detsembril 2017 – seda kümmekond minutit enne südaööd.

ETV aastavahetuse programmi peaprodutsent Karmel Killandi vabandas pärast kõigi ees, keda pahandas või solvas Eesti hümni mängimatajätmine uusaasta südaööl.

Killandi selgitas "Aktuaalsele kaamerale", et otsust tehes, kas muuta Eesti rahva jaoks väga olulist traditsiooni aasta ühel tähtsamal päeval, istuti ühise laua taga EV100 korraldustoimkonna, presidendi kantselei ja linna esindajatega.

© Sputnik / Владимир Новиков
Aastavahetuse pidu Tallinnas: miks ilma hümnita

"Tegelik ja ainus põhjus oligi selles, et esimest korda üldse meie riigi ajaloos oli president otse Vabaduse väljakul ja rahva hulgas. Rahvast oli väga palju, ilutulestik oli suur. Ehk kogu melu oli nii võimas, et kartsime, et hümn ei jää piisavalt hästi kõlama. Seetõttu sai valitud teine lugu," põhjendas Killandi.

Lugege lisaks:

Tagid:
Vabaduse väljak, Tallinn, aastavahetus, Kersti Kaljulaid
Samal teemal
Aastavahetuse pidu Tallinnas: miks ilma hümnita
President teeb aastavahetuse pöördumise otse Vabaduse väljakult
Aastavahetuse kontsert Tallinnas Vabaduse väljakul