Velotaksod Tallinnas

Korra loomine kaosest: Tallinn võttis velotaksod tõsiselt käsile

58
(Uuendatud 20:41 30.05.2018)
Pika aja vältel ja seniajani kaootiliselt toimunud velotaksode tegevus, mis on eriti aktiivne Eestimaa pealinnas, suunatakse lähimas tulevikus ilmselt kindlatesse raamidesse - velotaksod hakkavad enamal määral tolle liitsõna teisele, aga mitte esimese poole alla kuuluma.

TALLINN, 30. mai — Sputnik, Deniss Pastuhhov. Tallinna linnavolikogule on pealinna linnapea poolt kinnitamiseks esitatud uued eeskirjad, mis muuhulgas puudutavad velotaksode liiklemist (seaduseelnõu jalgratta, lõbusõidurongi ja hobuveokite kasutamisest Tallinnas tasuliste reisijatevedude teostamisel), mis vaadatakse läbi 31. mail toimuval volikogu koosolekul.

Kolm peamist reeglit selles eelnõus puudutavad velotakso juhti — ta peab olema täisealine, tal peab olema mingit liiki mootorsõiduki juhiluba ja juhil ei tohi olla kehtivaid karistusi liiklusseaduse rikkumise eest — ei ebakaines olekus juhtimise ega kiiruseületamise eest.

Vanalinna vedurijuht: vuran kuni 20 km/h >>

Velotakso juhil peab kohustuslikus korras olema ka nn teenusekaart, tegevusluba teenuse osutamiseks — selle annab välja Tallinna Munitsipaalpolitsei Amet (MUPO) kolme ülalmainitud nõude järgimisel. Ning mis samuti oluline, juht peab väljastama kliendile teenuse eest tasumise kohta kviitungi.

Täpsed reeglid kehtestatakse ka veovahendile. Jalgratas peab olema valmistatud spetsiaalselt reisijateveoks ja vastama tehasepoolsetele tehnilistele tingimustele ja sertifikaatidele. Jalgratta elektriajami maksimaalne võimsus ei tohi ületada 0,25 kilovatti ning jalgratta laius ei tohi olla üle 1,25 meetri. Velotakso peab olema varustatud turvarihmadega, tal peavad olema töökorras pidurid, signaalkell ja suunatuled.

  • Velotaksod Tallinnas
    Velotaksod Tallinnas
    © Sputnik / Вадим Анцупов
  • Velotaksod Tallinnas
    Velotaksod Tallinnas
    © Sputnik / Вадим Анцупов
  • Velotaksod Tallinnas
    Velotaksod Tallinnas
    © Sputnik / Вадим Анцупов
  • Velotaksod Tallinnas
    Velotaksod Tallinnas
    © Sputnik / Вадим Анцупов
1 / 4
© Sputnik / Вадим Анцупов
Velotaksod Tallinnas

Sputnik Eesti uuris välja, kas praeguste nõuete karmistamine osutub velotaksoga veoteenust osutavatele firmadele ja velotaksode juhtidele enestele probleemiks.

Selgus, et ühel Eestis registreeritud ettevõttel Green Cab OÜ on tulnud oma tegevust juba varem korrigeerida, kui kehtestati piirangud Tallinna Vanalinnas liiklemisele — võimatuse tõttu Vanalinnas tegutseda osutus Eesti turule püsima jäämine otstarbetuks.

Vastuseks Sputnik Eesti järelepärimisele kinnitas MUPO avalike suhete juht Meeli Hunt kehtivaid piiranguid — Vanalinnas on Hundi sõnul tõepoolest vastavate märkidega tähistatud piirkond, kus velotaksode liiklus on keelatud. 

Raeapteegi uksed
© Sputnik / Вадим Анцупов

Sputnik Eesti korrespondent veendus aga vastupidises, minnes Vanalinna, kus Raekoja platsil seisid rahumeeli kaks velotaksot. Üks juhtidest, kes tutvustas end Danikina, nentis Sputnik Eestile, et sellel kohal viibida ta tõepoolest ei tohi. Seni pole Danik eesootavate karmistamistega kuigivõrd kursis. "Oletan, et hakkab vaja olema mingisugust kaardikest — sellega hakkame sõitma, aga Vanalinn saab avatuks. Praegu on see suletud, siin olla ei tohi," tunnistas juht.

Linnavolikogule vaagimiseks esitatud eelnõus, muide, on täpsustatud, et jalgratastega Vanalinnas liiklemise eeskirju selle seaduseelnõu raames käsitlema ei hakata. Kesklinna linnaosavalitsusele esitatud järelepärimisele, kas edaspidi tulevad kaalumisele ja tehakse muudatusi ka velotaksode Vanalinnas liiklemise osas, Sputnik Eesti korrespondent selget vastust saanud ei ole.

Praegu on tingimused selleks, et velotaksona tegutseda, ülimalt lihtsad, väitis Danik — vanus üle 18 eluaasta, jalgratta juhiload ja meelemõistus: "Autojuhiluba ei ole minult küsitud. Ehkki liikluseeskirju tuleb muidugi tunda. Nagu on tarvilik ka keelteoskus — vastasel juhul ei saa sa selles ametis töötada, tarvis on kliendiga suhelda. Füüsiliselt on see töö ka väga raske — tuleb ju tihtilugu vedada korraga kolme inimest."

Velotakso hinnakirjas märgitud taksid tavaliselt ei toimi, tegemist on vaid näidismalliga. Juht aga lepib kliendiga kokku reeglina väiksema summa peale — mitte keegi ei hakka sõitma näiteks Vanalinnast reisisadamasse enama kui 20 euro eest, kinnitas Danik. 

Isejuhtiv või isepäine: kas pole ohtlik sõita ilma juhita bussiga >>

Velotakso on Danik endale üürile võtnud — üürihinnaks on tööpäeviti 15 ja nädalavahetusel 25 eurot päevas. Edukatel päevadel võib üheainsa sõiduga sadamase üüriraha tagasi teenida. Ja töö on mõistagi täiesti hooajaline — ainult suvel ja ilusa ilmaga.

Teisel velotaksojuhil Armenil, kellega õnnestus vestelda Tallinna Vanalinnas Viru tänaval, on oma jalgratas ja mingisuguse firmaga ta ülepea seotud ei ole. "Senimaani karmimaid nõudeid kehtestatud ei ole. Mul on oma ratas ja see on minu hobi. Kui inimesed astuvad ligi palvega end sõidutada, siis vastavalt võin neid ka sõidutada," teatas Armen uudisteportaalile Sputnik Eesti

Armen leiab, et kui jalgratta laius ei ulatu kõige laiemas punktis üle 0,8 meetri, siis võib seaduslikel alustel kogu Vanalinnas ringi sõita. Sel põhjusel saatis Armen oma rauast ratsu Hiinasse, kus see väiksemaks lõigati ning nõutava laiuseni sätiti. Armeni sõnade kinnituseks võib pidada vastavat märki, mis on paigaldatud näiteks Viru tänavale sõitmiseks. Aga tasub tähele panna, et selle märgi alla on asetatud ka Kesklinna linnaosavalitsuse hoiatussildike, et velotakso töötamine sellel tänavalõigul on ebaseaduslik.

Jalgratas ise pole ka just odav lõbu ja kui veel mingeid velotaksodega seotud piiranguid ei olnud, sai säärase transpordivahendi Hiinast soetada küllaltki tõsiseltvõetava summa — kahe tuhande euro eest.

"Tuhat eurot maksis jalgratas ise, teine tuhat kulus selleks, et see Eestisse saada. Ja jalgratta hooldus on samuti uskumatult kulukas, Vanalinna tänavapinnad on ebatasased, jalgrattad on haprad ja lagunevad sageli — ikkagi Hiina toodang," lisas Armen.

Isejuhtiv või isepäine: kas pole ohtlik sõita ilma juhita bussiga >>

Ettevõte Green Gears uusi reegleid ei karda. "Tallinna tänavatele jäävad alles ainult asjalikud ja vastutustundlikud vedajad, kes pakuvad korralikku teenust ja kujundavad turistides positiivset suhtumist Tallinnasse. Toon näite.Me käivitasime Green Gearsis juba möödunud aastal unikaalse lisateenuse — audiogiidi erinevatel marsruutidel ja kuues keeles.

Ja lisaks seadistasime velotaksod ümber niiviisi, et neid oleks mugav kasutada ka puuetega inimestel. Meie jalgrattad vastavad juba kõigile standarditele, neil on olemas vajalikud sertifikaadid ja ohutuks liiklemiseks teevad nad läbi igapäevase ülevaatuse," teatati uudisteportaalile Sputnik Eesti firmast, kes ühtlasi kinnitab, et velotaksos pakutakse juba fikseeritud makse võimalust ning võimalust tasuda pangakaardiga.

Green Gearsis tervitatakse juhtidele esitatavate nõuete karmistamist ja nenditi, et juhte on niigi hoolikalt valitud:

"Velotaksod on liikluse osalisteks ja vastutavad mitte ainult enda ja reisijate eest, vaid kõigi eest, kes tänaval viibivad. Seetõttu pole me mitte üksnes kontrollinud tulevaste töötajate dokumente ja liiklusvahendi juhtimise ajalugu, vaid nendega ka suhelnud, selgitanud välja nende töössesuhtumise. Oleme koolitanud jalgratast õigesti juhtima, seda nii teoorias kui praktikas — tänu niisugusele lähenemisele jääb enamik meie juhte oma kohtadele, meie valik juba vastab uue seaduse nõuetele."

Nagu Sputnik Eesti on kirjutanud, ei ole Tallinna südalinnas vägagi menukad sõidud velotaksoga seniajani seadusega reguleeritud, millega seoses on Vanalinna tänavatele paigaldatud hoiatusmärgid "ebaseaduslike" velovedude kohta. Tallinna linnavõimude nüüdne samm seab eesmärgiks velotaksondus lõplikult seadustada.

58
Tagid:
vanalinn, velotakso, taksofirma, turism, liikluskorraldus, takso, Tallinna linnavolikogu, MUPO, Eesti Vabariik, Tallinn