Kahe Tallinna restorani peakokk Pavel Gurjanov

Emadepäeva retsept

23
(Uuendatud 11:14 14.05.2017)
Tuntud peakokk Pavel Gurjanov jutustas portaali Sputnik Eesti lugejatele, kui kiiresti ja maitsvalt saab valmistada sparglirooga

ТАLLINN, 13. mai — Sputnik. Spargel on sibula ja küüslaugu lähedane sugulane, kuigi oma väljanägemise ja maitseomaduste poolest pole ta nende toiduainetega sugugi sarnane.

Seda köögivilja on ammustest aegasest peale peetud aristokraatide toiduks, ja seda on serveeritud ainult maailma parimates restoranides. Spargel on õnnistatud paljude kasulike omadustega. Euroopas algab selle köögivilja hooaeg aprilli keskpaigast ja lõpeb juuni lõpul.

On olemas kolme liiki sparglit: rohelist, valget ja lillakat. Eesti kauplustes võib kohata selle taime kaht esimest liiki. Olenevalt aastaajast võib spargli kilohind kõikuda 5 kuni 15 euroni. 

Rohelisel sparglil on reljeefsemad maitseomadused ja ta sisaldab suuremal hulgal vitamiine.

Toiduks on parem tarvitada noori võrseid. Maitse on siis mahedam, ilma kibeduseta ja seal on tallel rohkem vitamiine. Noort sparglit pole tarvis koorida. Noore taime põhiliseks tunnuseks on erk värvus ja peenike vars, vana taime vars on tumedam ja jämedam. Kui spargli õiepungad on puhkenud, tähendab see, et ta on vintske, isegi kui töödelda teda kõigi kulinaaria reeglite kohaselt.

Spargli valimisel eelistage tugevaid varsi. Kui taim on pehme, siis on seda tõenäoliselt valesti säilitatud või ta on vana. Sparglivarred peavad olema kuivad ja kiulised. Värskel taimel lõhna ei ole.

Спаржа
Spargli valimisel eelistage tugevaid varsi

Spargel on organismile hästi omastatav, temas on vähe kaloreid (20 kilokalorit 100 grammi kohta), seetõttu sobib neile, kes kardavad tüseneda. Temas on suur hulk vitamiine: A, В1, В2, С, Е, РР, samuti sisaldab ta kaltsiumit, magneesiumit, rauda, tsinki, fosforit ja palju teisi mineraalaineid.

Parim kooslus — spargel ja muna

Spargel kuulub universaalsete köögiviljade hulka. Seda võib toiduks valmistada kõige erinevamal moel, võib süüa nii iseseisva roana kui ka garneeringuna-lisandina liha ja kala juurde. Kahe Tallinna restorani peakokk Pavel Gurjanov nentis, et tema meelest on üheks kõige maitsvamaks koosluseks muna ja spargel.

Selle retsepti puhul läheb teil vaja: muna, sparglit, sprotte, sulatatud juustu, soola ja äädikat. Kõiki roa koostisaineid lisatakse vastavalt maitsele ja soovidele.

Kuidas valmistatakse Venemaal kõige kallimat, lehtkullaga kaetud burgerit
© Sputnik / Сергей Венявский

Sprotid ja sulatatud juustu segame blenderis kreemja konsistentsini. Spargli koorime, paneme varred üheks minutiks keevasse vette, võtame välja, kuivatame ja praeme pannil oliiviõli ja küüslauguga. Spargel saab pošeeritud ja samal ajal kergelt üle praetud. Praadimisel tuleb sparglile, eriti rohelisele, kindlasti soola peale riputada, kuna ta on pisut kibe, kuid sool võtab selle kibeduse ära.

Muna valmistame pošeerimise meetodil. Kallame kastrulisse vett, asetame pliidile ja kuumutame keemiseni, lisame maitse järgi soola ja paar teelusikatäit tavalist lauaäädikat. Klopime vett vispliga, nii et tekiks lehtrikujuline lohk, laseme sellesse muna ja keedame madalal kuumusel 2,5 — 3 minutit.

Serveerime oma roa: paneme taldrikule kihi sproti-juustukreemi, selle peale asetame spargli ja pošeeritud muna.

Head isu!

23
Tagid:
vitamiinid, kasulik, spargel, peakokk, retsept, Pavel Gurjanov, Euroopa