Uue liiklussõlme rajamine võtab linlastelt võimaluse pääseda Kadriorust otseteed pidi „Russalka“ mälestussamba juurde. .

Reidi tee projekt põhjustas kriitikat nii Tallinnas kui ka Brüsselis

106
(Uuendatud 13:27 12.05.2016)
Teisipäeval lõppes pealinna mitme transpordisõlme planeeringuid puudutavate ettepanekute esitamise tähtaeg.

ТАLLINN, 12. mai — Sputnik. Nende hulgas — põhjustades kõige enam avalikkuse kriitikat — on mitmerealise automagistraali Reidi tee ehituskava, mis peab vähendama Narva maantee liikluskoormust, suunates ümber osa sadama suunas kulgevast autodevoolust.

Tulevase autotee kavandite avalikustamisele järgnes hulganisti küsimusi linlastelt, kes ei ole rahul sellega, et linn on valmis jalakäijate ja jalgratturite huvid autodele ohvriks tooma. Näiteks, vastavalt algsele plaanile võtab uue liiklussõlme rajamine linlastelt võimaluse pääseda Kadriorust otseteed pidi „Russalka" mälestussamba juurde. Et pargist lähtuvalt promenaadilt sinna pääseda, oleks jalakäijatel tarvis teha kõndides märkimisväärne haak, ületades seejuures 13 sõidurada.

Allkirjad on koos juba enne tähtaega

Õnneks võttis uue liiklussõlme projekteerija nördinud kodanike pöördumisi kuulda ja muutis kavandatud ülekäiguraja asukohta nii, et jalakäijatel ei oleks tarvis haaki sisse teha. Sel viisil piirdub sõiduradade arv, mis tuleb „Russalka" juurde pääsemiseks ületada, 8 sõidurajaga. Kuid see ei olnud rahulolematute ainus pretensioon. Nende arvates tuleb kogu Reidi tee projekt üle vaadata, tehes uue tee märksa jalakäijasõbralikumaks ja vastuvõetavaks Kadriorus elavatele linnakodanikele.

Seoses sellega anti laupäeval veebilehel change.org start allkirjade kogumiseks petitsioonile, mis kutsub üles pöörama sellele probleemile avalikkuse tähelepanu. Kampaania, mille raames on vaja koguda vähemalt poolteist tuhat allkirja, peaks kavakohaselt kestma 15. maini, kuid kõige järgi otsustades saadakse vajalik hulk allkirju kokku juba täna — praeguseks hetkeks on petitsioonile alla kirjutanud juba 1451 tallinlast. Niipea kui vajalikud allkirjad on koos, antakse petitsioon üle asjaomasele linnaametile.

Pühapäeval, 15. mail kell 16.00 kutsuvad kampaania korraldajad linlasi „Russalka" juurde piknikule, kus rahulolematute eestvedajad räägivad oma edasistest kavatsustest, vastavad projekti puudutavatele küsimustele ja kuulavad ära linnakodanike ettepanekud.

Autotee on vajalik, kuid teistsugusena

See ei ole samas esimene taoline allkirjade kogumine linnaosa „rohelise" planeeringu kaitseks. Aprilli lõpul toimus ju siinsamas pikett loosungi all „Avame linna merele", kus samuti koguti allkirju Reidi tee rajamise vastu sellisel kujul, nagu see antud kujul on mõeldud.

Nagu ütles Sputnikule üks aktsiooni eestvedajaid Aleksander Valdmann, võtab praegune projekt juhul, kui see saab teostatud, tallinlastelt lihtsalt ära ühe vähestest puhkekohtadest kesklinna läheduses. Seejuures ei anta linlastele midagi asemele. Valdmanni sõnul kujutab tulevane Reidi tee endast sisuliselt vaid Pirita tee pikendust.

„Aga Pirita tee — see on 35 aastat tagasi tühjale kohale rajatud liiklustrass, kus autod sõidavad praktiliselt kõrvuti puhkajate ja spordiharrastajatega," märkis ta intervjuus Sputnikule.

Valdmann rõhutas, et see on halb variant isegi praegu, rääkimata juba sellest, et linnaplaneerimise kaasaegsed lahendused näevad ette hoopis teistsugust taset oma suundumustes inimsõbraliku keskkonna loomisele.

Tuleb arvestada kõigi liikluses osalejate huve

Aktivist tunnistab, et praegune puhkeala „Russalka" külje all ei ole kaugeltki parimas seisukorras, kuid selle osaline hävitamine uue autotee kasuks ei ole hoopiski lahendus. Praegu armastavad seal puhkamas käia nii Kadrioru kui ka teiste lähikonna linnaosade elanikud. Valdmanni sõnul leiaks see ala mõistliku vääristamise korral veelgi elavamat kasutamist. Automagistraali ehitus lõikab selle idee juba eos teostamatuks.

Projektile vastuseisjate peamine sõnum on selles, et lõpplahendus — ja sellesse ei kuulu üksnes autotee — peab olema kompleksne ja arvestama kõikide liikluses osalejate huve, kaasa arvatud jalakäijad ja jalgratturid. Projekt oma praegusel kujul vastab Valdmanni sõnade kohaselt ainult autojuhtide huvidele. Magistraali rajamise vastaste eestvedajad alla anda ei kavatse, ka praegu peavad nad aktiivselt läbirääkimisi linnavalitsusega.

„Probleemiks on see, et linnaplaneerijate loogikat on raske murda. Ma ei hakka väitma, nagu nad teeks oma tööd halvasti, kuid nad on aluseks võtnud terve rea vääraid ja aegunud eeldusi," märkis Aleksander Valdmann.

Lisaks sellele on tema sõnul teatud surve huvitatud osapooltelt, kelleks on nii Tallinna sadam kui ka poliitikud, kes soovivad endale järgmiseks valimisteks hääli kindlustada.

Projekti mõju ei ole piisavalt uuritud

Reidi tee rajamise projekti kutsus revideerima ka Tallinna ülikool (TLÜ). Esmaspäeval toimunud koosolekul pöördusid õppeasutuse üliõpilased ja õppejõud linnavalitsuse poole ettepanekuga peatada projekt seniks, kuni ei ole läbi kaalutud kõik linnakodanike poolt esitatud muudatusettepanekud.

Arutelus osalejad osutasid sellele, et Reidi tee projekteerimisel ei ole läbi viidud selle rajamisest tulenevate keskkonnamõjude analüüsi, ei ole uuritud autotrassil tekkiva müra mõju mereäärsete elanike tervisele. Pealegi on TLÜ üliõpilased ja õppejõud ühel meelel, et projekt peab võtma arvesse jalakäijate ja jalgratturite huve — on ju mereäärne promenaad tallinlastele lemmikpaigaks, kus jalutamas käia.

"Kutsume üles Reidi tee arendajaid pöörama avatud pilku praegu ühiskonnas tekkinud arutelule, mis pakub hea pinnase inimsõbraliku ja tänapäevase linnaruumi loomiseks," tsiteerib BNS pöördumise teksti.

Projekt tekitas küsimusi Brüsselis

Kriitiliste märkustega selle projekti osas pöördus Tallinna linnavalitsuse poole eurosaadik Kaja Kallas, kelle hinnangul on Reidi tee projekt vastuolus Euroopa Liidu toetusfondide rahastamispõhimõtetega. Tema sõnade kohaselt ei ole kuidagi põhjendatav, et moodsas linnas, milleks Tallinn ennast peab, tullakse välja niivõrd ühekülgse transpordilahendusega, kaalumata alternatiivseid variante.

Sealjuures osutab Kallas uue liiklustuiksoone ehitusega kaasnevate keskkonnamõjude mitmekihilisusele. Eurosaadiku sõnul vähendab autodevoolu jaotamine kahe tänava vahel vaid ajutiselt heitgaasidest tekkivat õhusaastet. Tulevikus, kui autosid on teedel veelgi rohkem, taandub uue tee positiivne mõju olematuks tänu liikluse intensiivistumisele ja uutele ummikutele.

Tallinna linnavõimud on teatanud, et nad arvestavad elanike soove ja võtavad teadmiseks kõik nende poolt esitatud ettepanekud projekti parendamiseks. Selle muutmisest, muide, juttu ei ole, ja tee saab ehitatud igal juhul. Projekti lõppvariandi kinnitamine on kavas augustis, ehitust plaanitakse alustada juba sel sügisel. Uue autotee maksumus on umbes 30 miljonit eurot ja see rajatakse valdavalt Euroopa Liidu raha eest.

 

106