Tanker Stena Impero

Suurbritannia tankeri arest ja laevade viimine Hiina lipu alla

59
(Uuendatud 17:56 23.07.2019)
Naftankeri arest Hormuzi väina piirkonnas kasvatab pingeid Suurbritannia ja Iraani vahel. Kõik see toimub ajal kui Suurbrirtannias valitakse peaministrit.

TALLINN, 23. juuli — Sputnik. Hormuzi väina läbivate tankerite omanikud ja laevasaatjad otsivad võimalusi tagamaks stabiilne naftatransiit Iraani ja Suurbritannia jätkuvas vastasseisus. Samas aga võib selles pingelises olukorras saada Hiina üheks kasusaajaks tänasest kriitilisest olukorrast. Pärast seda kui Iraan on kinni pidanud Briti lipu all sõitva naftatankeri, selles võtmetähtsusega naftatransiidi tee "kitsaskohas", osutuvad edaspidi tõenäolisemalt kõige "immuunseimaks" igasuguste repressioonide suhtes, Iraani strateegilise liitlase Hiina lipu all sõitvad laevad.

Briti mereteabe (s.o. mereluure) ettevõte Dryad Global on teada andnud, et Briti laevandussektor "ei olnud tõepoolest valmis" selle ettenähtava olukorra jaoks ning, et laevandusettevõtted hakkavad alles nüüd otsima tegusaid alternatiive Briti lipu all sõitvate laevade kaitsmiseks selles tundlikus ja lihtsaimini "haavatavas" naftatransiidi piirkonnas.

"Tavaliselt on kõige tõenäolisemalt sihikule võetud Briti ja USA lipu all sõitvaid ning Saudi huviorbiiti kuuluvaid laevu," ütles AFP uudisteagentuurile Dryad Globali juhataja Philip Diacon.

The United States and the United Kingdom continue to build up their regional military presence in the wake of Iranian statements about the possibility of blocking the Strait of Hormuz.
© Sputnik / РИА Новости
Suurbtitannia tankeri arest ja laevade ümberlipustamine Hiina lipu alla

Diacon ütles, et enamik tema klientidest soovib nüüd oma laevu viia Hiina lipu alla, viia oma laevad Iraani strateegilise liitlase lipu alla. "Me hakkame varsti märkama Hiina lipu all sõitvate laevade rohket liikumist," märkis ta.

Iga päev läbib tankerite "kõhus" Hormuzi väina üle 18 miljoni barreli toornaftat - kolmandik kogu meritsi veetavast naftast ja viiendik maailma naftatarnetest - ja see ei tohi seiskuda, ükskõik kui volatiilne poliitiline olukord maailmas ka ei oleks.

"Õli voolab ja peab edasi voolama," rõhutas Diacon. "Iraan ei ole huvitatud teiste riikide häirimisest ja riikidevaheliste pingete üleskruvimisest."

Mis toimus?

Nädalavahetusel avalikustati tankerile Stena Imperole Iraani merejõudude poolt edastatud hoiatuse salvestis laeva kursil olevast ohust-takistusest. Hoiatuses teavitab Iraani patrull-laev tanker Stenat, et kokkupõrke vältimiseks Iraani kalalaevaga, peab laev muutma kurssi. Tanker aga ignoreeris hoiatust.

Kuid HMS Montrose, Briti fregatt, kes oli piirkonnas patrullimas, ütles omakorda tankerile, et "seda (s.t. tankerit) ei tohi mingil moel takistada hoidmast oma kurssi, ega ka mingil muul viisil tema marsruuti mõjutada", kuna laev läbis rahvusvahelist tunnustatud transiidi väina, rahvusvaheliselt tunnustatud marsruudil.

Pärast merel toimunud intsidenti – kokkupõrget Iraani kalalaevaga ja tankeri suunamist (arestimist) Bandar Abbase sadamasse Iraanis, saabus 21. juulil 2019, et olla täpne, Iraani Revolutsiooniline Kaardiväe (Revolutionary Guard) esindaja Stena Impero pardale. Tanker sõitis Briti lipu all ja tema omanik on Stena Bulk.

Teherani väitel oli tanker oma sidesüsteemid välja lülitanud ja ignoreerinud Iraani poolseid hoiatusi. Taolise tegevuse tõttu laev konfiskeeriti-arestiti ja viidi juhtumi uurimiseks Iraani sadamasse.

© AP Photo / ISNA
Põlev tanker Pärsia lahes

HMS Montrose hilines asjade käiku sekkumisega, ning Briti fregati sündmuskohale saabumise ajaks oli tanker juba Iraani territoriaalvetes Ühendkuningriigi ja laevaomanike sõnul oli aga Stena Impero Omani territoriaalvetes juba enne kinnipidamist.

HMS Montrose´l "tõesti ei olnud võimalik olukorda muuta," kommenteeris juhtunut Philip Diacon.

Diacon keeldus seletamast, kuidas ja kust tema firma sai Iraanipoolse hoiatuse salvestuse. Philip Diacon selgitas, et hoiatus-infovahetus toimus 16 kanali kaudu, kanali kaudu, mis töötab rahvusvahelise hädaolukorra sagedusel.

Kinni püütud, oh üllatust!

Tankerikriis kujunes ja süveneb jätkuvalt ajal, kui Ühendkuningriigi poliitilises elus toimuvad olulised nihked ja muutused. Kuningliku mereväe endine ülem admiral Lord West kommenteeris kriisi, et "see on kujunenud-kujundatud ajal kui meie poliitiline eliit on keskendunud uue peaministri valimisele."

Diacon nõustus, et "see (tankeri arest) oli ilmselgelt korraldatud sooviga "üllatada" Ühendkuningriiki".

Jeremy Hunt nõudis esmaspäeval Euroopa Liidu poolt juhitud mereväe missioonilt, et see kaitseks laevaliiklust Hormuzi väinas ja naftatransiiti selle kaudu. Ta lubas, et see "ei ole osa Ameerika Ühendriikide maksimaalsest survestuspoliitikast Iraani suhtes, sest meie (Ühendkuningriik) oleme jätkuvalt pühendunud Iraani tuumakokkuleppe säilitamisele."

Samas väidab Ühendkuningriik, et ta soovib tugevdada oma sõjalist kohalolekut piirkonnas, et tagada oma laevade ohutus. HMS Duncan, kuningliku mereväe tüüp 45 miinilaev, on juba teel Pärsia lahe piirkonda, samuti on kavas samasse piirkonda saata tuumaallveelaev Iraani side pealtkuulamiseks.

Hunt nõuab, et Stena Impero oleks käideldud "vastavalt rahvusvahelise õiguse normidele", samas kui Iraan väidab, et laev ise on neid rikkunud.

Teherani ametnikud on vastustanud arestimist ka tõsiasjale, et hilja-aegu arestiti naftatanker, kahtlustatuna Iraani nafta salakaubaveol Süüriasse vältimaks ELi sanktsioone. Britid on eitanud ükskõik milliseid rikkumisi ja nõuavad laeva vabastamist. Iraani poolt on vihjatud ka sellele, et ühegi laeva arest ei jää vastuseta.

59
Tagid:
Suurbritannia, Iraani tuumalepe, Iraan, Hormuz, nafta
Samal teemal
Maailmapank loobub nafta- ja gaasitööstuste toetamisest
Ekspert selgitas, miks nafta hind kõigub
Valikut ei ole: miks USA järsult Venemaa nafta importi suurendas