Plakatiaktsioon kukutas Eesti 200 toetuse kahele protsendile

Plakatiaktsioon kukutas Eesti 200 toetuse

63
(Uuendatud 09:59 16.01.2019)
MTÜ Ühiskonnauuringute Instituudi tellimusel läbi viidud küsitlusest selgub, et alates sügisest püsivalt üle valimiskünnise olnud Eesti 200 toetus on plakatiaktsiooni järel langenud kahele protsendile. Kõige populaarsemad erakonnad on Keskerakond ja Reformierakond.

TALLINN, 16. jaanuar — Sputnik. Küsitluse viis 7.- 13. jaanuarini läbi uuringufirma Norstat ning sellele vastas 1071 valimisealist Eesti Vabariigi kodanikku, edastab MTÜ Ühiskonnauuringute Instituut oma kodulehel.

MTÜ Ühiskonnauuringute Instituut tellis jaanuari alguses küsitluse uuringufirmalt Norstat, et küsida inimeste erakondlikku eelistust enne valimisi. Instituut viib regulaarselt läbi küsitlusi erinevatel teemadel ning teeb tulemuste võrdlemise eesmärgil koostööd erinevate uuringufirmadega.

Venelased eestlaste hõimu liual >>

Küsitlusest selgub, et kõige populaarsemad erakonnad jaanuari esimese poole seisuga on Reformierakond ja Keskerakond, kelle toetus on võrdne (27%). Kahest esimesest jääb selgelt maha, kuid samas kindlalt kolmandal kohal on EKRE (20%).

Neljandal kohal on SDE (10%) ning viimasena ületaks valimiskünnise Isamaa (7%). Eesti 200 toetus, mis veel jaanuari alguses läbi viidud küsitlustes ületas valimiskünnist, on langenud 2%-ni ning praeguse seisuga Riigikokku ei pääseks.

Küsitlusega alustati 7. jaanuaril, ehk samal päeval kui ilmusid Tallinna Hobujaama trammipeatusesse Eesti 200 poolt paigutatud plakatid, mis kutsusid eestlaseid ja venelasi eri pooltele seisma. Seega langes vähemalt 90% küsitlusperioodist plakatiaktsiooni teemalise diskussiooni aega.

"Tegemist on tõenäoliselt ainsa küsitlusega, mis viidi läbi vahetult plakatiaktsiooni ning sellele järgenud diskussiooni ajal ja selle põhjal kaotas Eesti 200 aktsiooniga toetajaid," kommenteeris Ühiskonnauuringute Instituudi analüütik Art Johanson.

"Kui võrrelda neid tulemusi samuti meie tellitud Turu-uuringute AS-i veebiküsitlusega, mis viidi läbi peamiselt plakatiaktsiooni eel 3.-9. jaanuarini, siis saab öelda, et eriti kaotas Eesti 200 toetust muust rahvusest vastajate seas. Kui veel aasta esimeses küsitluses toetas Eesti 200 7% mitte-eestlastest, siis Norstati küsitluse põhjal on toetus antud grupis 1%," ütles Johanson.

"Veel tasub välja tuua, et kui aasta esimeses küsitluses oli Keskerakond kindel liider ning Reformierakond ja EKRE võitlesid teise-kolmanda positsiooni eest, siis värske küsitluse põhjal on Reformierakond selgelt esikoha konkurentsis," jätkas Johanson.

Uuringufirma Norstat teostas küsitluse 7.-13. jaanuarini 2019 ning sellele vastas 1071 18-aastast ja vanemat Eesti Vabariigi kodanikku. Valimi võimalikult esindusliku jagunemise eesmärgil teostati küsitlus kombineeritud meetodil – 970 vastajat osales telefoniküsitluses ning 101 veebiküsitluses.

Eesti 200 reklaamplakatid rikkusid seadust >>

Valimi andmed on tulemuste esinduslikkuse tagamiseks kaalutud vastavaks valimisõiguslike kodanike proportsionaalsele jaotusele peamiste sotsiaaldemograafiliste tunnuste alusel.

Tallinnas reklaampindade sisu üle järelevalvet tegev ettevõtlusamet andis teada, et Eesti 200 venelasi ja eestlasi eri pooltele seisma kutsuvad plakatid läksid vastuollu reklaamiseadusega ning oleks kuulunud eemaldamisele.

Kui plakateid poleks nii kiiresti eemaldatud, oleks amet alustanud järelevalvemenetlust reklaamplakatite eemaldamiseks, vahendas uudisteportaal Sputnik Eesti.

Riigikokku pürgiv Eesti 200 võttis omaks "intrigeerivate" plakatite ülesriputamise Tallinna kesklinna. Liikumise esimees Kristina Kallas ütles, et see, kui valuliselt Eesti ühiskond reageeris vene kogukonna eraldatusele viidanud plakatile, näitab lahendamata probleemi olulisust.

Stenbocki maja
© Sputnik / Денис Грабусов

Mida lähemale jõuavad valimised, seda põnevam on jälgida erakondade reitinguid, mis erinevatel uurijatel ajuti kümnete protsentide võrra omavahel erinevad, kirjutas uudisteportaali Sputnik Eesti kolumnist.

Nõukogude ajal oli tuntud nali, et on olemas väike vale, on röögatu vale ja on statistika. Üsna sedasama saab kindlalt öelda ka valimiseelsete reitingute kohta.

Mõned nädalad enne valimisi avaldatakse neid reitinguid pidevalt, kuid erinevate uuringufirmade erinevad näitajad ainult eksitavad valijat.

Keda näiteks uskuda, kas suurt uuringufirmat, kes kuulutab liidriks Reformierakonna, kellest selle küsitluse andmetel jääb vaid ühe protsendipunkti võrra maha Keskerakond, või siis teist sama tuntud firmat, kes kinnitab, et juhtkohal on keskerakondlased, kusjuures refeormierakondlased jäävad neile alla lausa 10%-ga?

Sotsioloogid põhjendavad seda küsitlusmeetodite erinevusega, tõenäoliselt etendab oma osa ka esitatud küsimuste sõnastus, kuid peamine on siiski tellija.

63
Tagid:
uuring, reiting, Riigikogu, valimised, poliitika, Eesti 200
Teema:
2019. aasta Riigikogu valimised (94)
Samal teemal
Eesti 200 ei soovi end parem-vasak skaalal määratleda
Eesti 200 soovitus: peaminister peab justiits- ja välisminister välja vahetama
Eesti 200 loob varivalitsuse
Eesti 200 tahab arutada varamaksude suurendamist
"Suure mängu" lävel
Eesti 200: riiki ei tohi elukutselistele poliitikutele ära anda