Auschwitz-Birkenau

Ukrainas loodi koonduslaagrimäng - poolakad süüdistavad Moskvat

47
(Uuendatud 18:31 14.11.2018)
Poola prokurörid kontrollivad arvutimängu "Vabaduse hind". Selle tegevus toimub Auschwitzis — natside Auschwitz-Birkenau surmalaagris – mängijad on valvurite rollis. Mängu arendas Ukraina ettevõte, kuid Varssavis nähti selles tavapäraselt Moskva kätt. RIA Novosti uuris, miks mängu loojad üle eetikanormidest.

TALLINN, 14. november — Sputnik. Mängus "Vabaduse hind" saab mängida nii Auschwitzi vangi kui ka SS-lasest vangivalvurit. Esimese ülesanne on põgeneda, teise ülesanne vange hävitada.

Poola väljaande Rzeczpospolita teatel on mängus ettenähtud vangide väljavalimine, samuti individuaalsed ja kollektiivsed hukkamised. Järelevalveasutuse poole pöördus kaebusega Poola Mäluinstituudi president Jaroslaw Szarek.

Sobibori ülestõusus osalejate järeltulijad tahavad muuseumi avada >>

Tema sõnul kasutati mängu reklaamvideos selliseid fraase nagu "Poola koonduslaagrid", "kus on selle suure Poola rahva autunne?" ja "poola koerad".

"Väga paljud tahavad mängida Kolmanda Reichi poolel"

Üks mängu arendajatest Dmitri Dõbin Odessast tunnistas agentuurile RIA Novosti antud intervjuus, et "hüpoteetiliselt oli võimalik mängida ka vangivalvurit".

"Ma arvasin, et inimesed suhtuvad ajaloo taasesitamisse rahulikulmalt. See pole ju ometi ebaseaduslik. Mängus on ka haakristid ja mängida saab ka natse. Väga paljud mängivadki Kolmanda Reichi poolel," ütles ta intervjuus.

Tema sõnul viis ettevõte enne projekti käivitamist läbi ka uuringu, kas selline stsenaarium kasutajatele sobiks. "SS-lasi mängida soovijaid oli palju, eriti tüdrukuid. Sooviti mängida pahasid," ütles mängu arendaja. Küsitleti nii Ukraina, kui ka teiste riikide mängijaid.

Dõbin selgitas, et pärast pahameeletormi tõttu on mängu "arendamine peatatud". Ta kinnitas, et veebi postitatud treiler on võltsing. "Meil pole sellega mingit pistmist. Ei mingeid gaasikambreid, triibulisi riideid jms (mängus ei olnud)," väidab arendaja. Ta ei saa aru, miks sellest "nii palju kära" tõusis.

"Kui ei meeldi — ärge mängige, aga ärge kirjutage prokurörile. Kas tohib niimoodi loovinimesi ahistada? Ma tahtsin lihtsalt unikaalset mängu teha," ütles Dõbin, "ja kelle lool see põhineb… See on ju mäng, virtuaalsus."

Arendaja täpsustas, et asja pani kella külge Poola ajakirjanik Wojciech Wybrunowski, kes teatas, et "Vabaduse hind" on Venemaa provokatsioon. Kuidas Wyranovski sellele järeldusele jõudis, Dõbin ei tea.

Poolakad irvitavad taas tragöödiate üle — järjekord on "Kurski" käes >>

Ajakirjanikku toetas Poola Seimi saadik Joseph Brinkus, kes ütles, et "kuigi mängu ametlik tootja on Ukraina ettevõte, on selle tegelikud autorid venelased."

Dõbin ise eitab igasugust seost Venemaaga ja väidab, et mängu töötasid välja ukrainlased. Võrgulehel avaldati teade, et mängu arendamine on peatatud. Video "Poola surmalaagritest" kuulutati võltsinguks.

"Tegelikkuses aset leidnud sündmustel" põhinev
Filmi Sobibor Tallinna esmaesitlusel inimesed nutsid
© Sputnik / Денис Пастухов, Владимир Новиков

Võltsitud treileri "Vabaduse hind" ilmumine langes ajaliselt kokku ühe teise arvutimängutööstuses toimunud skandaaliga, mis oli samuti seotud Poolaga. Novembris peaks Poola stuudio Jujubee välja tooma arvutimängu Kursk, mis on pühendatud Vene allveelaeva ja selle meeskonna hukkumisele 2000. aastal.

"Mängus saab mängida allveelaevale uute "Škval" rakettide kohta info hankimiseks tunginud spiooni," märkisid arendajad, väites, et stsenaarium põhineb "reaalsetel sündmustel".

Treileris näidatakse laeva ja meremeeste hukkumist. "Mängu viimane etapp on katastroof, tuleb üritada sellest pääseda. See etapp on täis ellujäämispüüdlusi," selgitasid arendajad.

Venemaa Föderatsiooninõukogu liige Anton Beljakov hoiatas, et niipea, kui mäng turule tuleb, esitab ta kohese prokuratuurile avalduse.

"Kas sellest pole tõesti midagi, et sellel allveelaeval hukkusid meie meremehed ja nende perekonnad leinavad oma hukkunud isasid ja vendi?" avaldab senaator Facebookis oma nördimust. Poola ettevõttelt vastust ei tulnud.

"Hiljuti on ilmnenud mõne ajaloosündmuse mittemõistmine," ütles agentuurile RIA Novosti sõjaajaloolane ja arvutimänguhuviline Kirill Kopõlov.

"Vaadake Auschwitzi geotagi Instagramis. Seal on palju surmalaagri taustal tehtud tavaliste, nooruslike, rõõmsameelsete inimeste selfisid. Noored ei mõista, et see ei sobi. "See on ju vaatamisväärsus, sellepärast teemegi selle taustal pilti!" ütlevad nad. Nende mängudega on sama lugu: arendajad ei saa siiralt aru, mis siin valesti on."

Paljudes mängudes saate mängida sakslasi II maailmasõjas, nende mängimine on mängijate seas populaarne. Kuid nagu Kopõlov märgib, kehtivad arvutimängutööstuses kirjutamata reeglid:

"Esiteks, sakslasi kujutati keerulise ja mitmetähendusliku saatusega inimestena ega eitatud nende poolt toime pandud kuritegusid. Teiseks, ei käsitleta kunagi Kolmanda Reichi rassipoliitikat. Kui teile meeldivad saksa tankid või allveelaevad, olete Luftwaffe ässade fänn – mängige aga terviseks. Kuid ideoloogilist komponenti ei tohiks mängus olla. Seal võiks olla germanofiiliat, kuid mitte vaimustust Hitleri ja natsismi suhtes. See peaks olema enesestmõistetav."

Ulmekirjanik Sergei Lukjanenko, kelle teoste põhjal on samuti arvutimänge arendatud, avaldas RIA Novostile arvamust, et "on piirid, mida ei tohiks ületada isegi mängudes."

"Aastate möödudes võib teha mänge, kus mängijad asuvad vaenupoolte, sealhulgas Hitleri Saksamaa rollidesse. See on ajalugu. Kuid olla mõrvarite, mitte sõdurite rollis, mängida surmalaagri valvureid – see on juba eetilise piiri ületamine. See näitab juba sadistlikke kalduvusi," leiab kirjanik.

Lukjanenko rõhutab, et ta on alati olnud loomingu piiramise vastu. "Siin aga saan ma vaid käsi laiutada." Ta arvab, et kui moraalsed pidurid inimesel ei tööta, siis peavad käivituma riiklikud mehhanismid ja esitab küsimuse: "Kui riik, kus elavad selliste mängude arendajad, nimetab end tsiviliseeritud riigiks, kes saakski neid segada?"

47
Tagid:
vangivalvur, poliitika, arvutimäng, koonduslaager, Vabaduse hind, Teine maailmasõda, Auschwitz-Birkenau, Ukraina, Venemaa, Saksamaa, Poola