Riigikogu istung, illustreeriv foto

Halastage saadikule: "madal" palk ja halb maine

71
Uudis, et Riigikogust lahkus "madala palga ja halva maine" tõttu juba kümnes saadik, paneb mõtlema vabariigi seadusandliku kogu valimiste ja tööpõhimõtete üle.

Nikolai Filonov

Riigikogu praegusest koosseisust on lahkunud Deniss Boroditš, Martin Repinski, Mihkel Raud, Martin Kukk, Juhan Parts, Ken-Marti Vaher, Jaak Aaviksoo, Andrei Novikov ja Remo Holsmer. Ja kuna Riigikogu XIII koosseisu volituste lõppemiseni on jäänud veel rohkem kui pool aastat, siis saab saadikuid, kes vahetavad oma mandaadi "millegi väärtuslikuma" vastu, olema veelgi.

Martin Repinski asub tööle Jõhvi vallavanemana >>

Niisiis, võib-olla tasub muuta saadikute vastutuse määra nende otsuste langetamise eest, sest parlamendist lahkumisega petetakse valijate usaldust, kelle õigusi ja huve kunagi Riigikogus kaitsta lubati.

Igaühele oma

Loomulikult pole kõnekäänd "kala otsib, kus sügavam ja inimene, kus parem" paljas sõnakõlks, kuid kas keegi on saadikutele lubanud, et nende töö saab olema "parem"? Nad olid ju ise nõus valimistel osalema ja seega seal ka kogu õigusaktides sätestatud tööperioodil töötama, pealegi nendel tingimustel, mis on samuti seadusega kindlaks määratud.

Ma ei võta hinnata praeguste parlamendiliikmete palkade suurust. Eesti keskmisega võrreldes on nad tohutud. Kuid igaühel neist on oma arusaam piisavusest ja seepärast, kui kolme tuhande euro suurune palk tundub kellelegi väike, siis on tal täielik õigus Riigikokku mitte kandideerida ja teenida mujal nii palju kui ta suudab.

Kolmandik eestimaalasi ei vea palgaga kuu lõpuni välja >>

Minu arvates sobiks saadikute töösuhte reguleerimiseks ideaalselt lepingu põhimõte, nagu nendel üliõpilastel, kes tulevad kõrgkoolidesse õppima ettevõtete, avaliku või erasektori vahendite toetusega, milles reeglina sätestatakse nõue õppida valitud kõrgkoolis stuudiumi lõpuni ja seejärel töötada mingi aeg ettevõtte määratud valdkonnas.

Lõppude lõpuks sõlmivad ka valijad valitavatega omapärase lepingu ja panevad neile teatud lootused. Ja kui need lootused end ei õigusta, siis on neil õigus loota hüvitisele näiteks valimistest alates saadud Riigikogu liikme palga kogu ulatuses. Olen kindel, et selline otsus kasvataks paljudes vastutustunnet.

Istuda kahel toolil

Muide, selline nõue võiks kehtida ka kohalike omavalitsuste saadikutele, eriti arvestades paari aasta tagust otsust võimaluse kohta ühitada Riigikogu ja kohaliku omavalitsuse volikogu saadiku töö. Kui inimene on juba otsustanud pühendada oma aja täiskohaga saadikutööle, peaks ta selle eest kandma ka täit vastutust.

Eesti poliitilised parteid
© Sputnik /

Kui me aga juba räägime Eesti valimissüsteemi õiglusest, siis tasuks meenutada ka muid kitsaskohti, nagu näiteks laialt levinud kandideerimise praktika, kus väidetakse algusest peale, et valituks osutumise korral, isik seal töötama ei hakka. Sellised poliitikud on enamasti vaid "häältemagnetid", kuid nende asemel töötavad parlamendis ja kohalikes volikogudes need, kelle rahva toetus on palju väiksem.

Palju või vähe?

Veel üheks Eesti valimissüsteemi kitsaskohaks on ebaproportsionaalne esindatus valitud organites. Nagu teada, on Riigikogus 101 saadikut, Tallinna linnavolikogus 79. Kui võrrelda, kui paljusid inimesi esindavad Riigikogu liikmed ja võrrelda seda Tallinna elanike arvuga, võiks küsida — miks on pealinnas nii palju saadikuid? Varem oli linnaesinduses 63 liiget, mis oli palju mõistlikum, kuigi sellegi üle võiks vaielda.

Riigikogu valis juhatust >>

Mis puudutab Riigikogu liikmete arvu, siis on ka see aegade jooksul muutunud. Näiteks oli sõjaeelses Riigikogus täpselt 100 saadikut. Eesti NSV ajal kõikus Eesti NSV Ülemnõukogu saadikute arv vahemikus 80 kuni 285. Praeguse koosseisu 101 liiget võib pidada ühelt poolt optimaalseks, kuid teiselt poolt, seoses osade volituste üleandmisega EL-le ja kuue esindaja saatmisega Euroopa Parlamenti, võiks ka Riigikogu koosseisu vähendada vähemalt kuue liikme võrra. Võib-olla suurendaks see veidigi parlamenti pääsenud poliitikute vastutust.

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga.

71
Tagid:
saadik, maine, analüütika, poliitika, valijad, palk, parlament, Riigikogu, Deniss Boroditš, Jaak Aaviksoo, Martin Repinski, Andrei Novikov, Juhan Parts, Eesti, Tallinn