Летний отдых на Балтийском море

Poola kavandab Moskvale tünga tegemiseks looduskatastroofi

81
(Uuendatud 10:11 16.11.2016)
Moskvast sõltumatuse tõestamiseks valmistub Varssavi juhtima merevee Venemaaga ühisesse mageveelahte. Kala saab hukka mitte ainult poolakatel, vaid ka venelastest naabritel. Väike rõõm küll aga ikkagi.

TALLINN, 16. november — Sputnik. Möödunud aastast Poolas võimul oleva "Õiguse ja õigluse" partei liider Jarosław Kaczyńskile ei piisa enam nendest arusaamatutest reformidest, mida tema partei Poolas läbi viib. Nüüd kavatseb ta loodust ümber kujundama hakata. Meedia teatel avaldas Jarosław Kaczyński, et 2020., maksimaalselt 2022. aastaks kaevab Poola läbi Balti maakitsuse (poola keeles Mierzeja Wiślana), teatas RIA Novosti.

See kitsas, mitmekümne kilomeetri pikkune maariba eraldab Kaliningradi (Visla) lahte Balti merest. Nagu Kaczyński hoiatas, ei kavatse Varssavi Moskva võimalikele vastuväidetele mingit tähelepanu pöörata. Ja seda vaatamata sellele, et seesama laht (ja maakitsus) kuulub peaaegu et võrdses osas nii Venemaale, kui ka Poolale. Venemaa vastuväited, võiks arvata, kindlasti tulevad.

Asi on selles, et Kaliningradi laht on unikaalne loodusobjekt. Vesi selles on peaaegu mage, mille põhjustab mitu sellesse suubuvat jõge. Tänu neile on veetase lahes kõrgem, kui meres.

Ja sellepärast voolab maakitsuse põhjapoolse, Venemaapoolsesse ossa jääva kitsa Balti väina kaudu vesi lahest merre ja merevett tungib lahte väga vähesel määral. Lahes elutsevad mitmed kalaliigid, mereloomad ja taimeliigid on paljude sajandite jooksul sellise veekoostisega kohanenud. Pole raske aimata, mis juhtub, kui uue kanali kaudu tungib lahte soolane merevesi — kala ja veetaimed hukkuvad. Ühtlasi hukkub ka lahe kalandus, kui majandusharu. Seega pole kanali kaevamine raske, raske saab olema selle tagajärgedega hakkama saada.

Lahe lõunakaldal asuvate Poola linnade elanikud juba protesteerivad. Tuleb ju just nendel projekti ellurakendamise korral rannaliivalt surnud kalu korjata ja vetikate kõdunemisel tekkivat lehka sisse hingata. Kuid Poola poliitiline eliit ei pööra protestidele tähelepanu. Varssavi jaoks on see põhimõtteküsimus. Justkui saaks Poola sel viisil tõestada oma täielikku sõltumatust Venemaast. Praegu peavad laevad lahte sisenemiseks läbima Venemaa poolt kontrollitava Balti väina. Jah, Venemaa laseb nad takistamatult läbi, kuid kui midagi peaks juhtuma ja enam ei lase, mis siis saab, küsib "Seaduse ja õigluse" partei. Selleks puhuks ongi meil kanal kaevatud.

Mõned on hakanud juba kahtlustama, et Varssavi kavatseb rajada lahe Poolale kuuluvasse ossa sõjasadama ja lubada sinna NATO-t. Seda nüüd küll vaevalt. Laht on sõjalaevade jaoks madal ja kitsavõitu, manöövri sooritamiseks pole ruumi ollagi. Nii et paistab, et eesmärk on ikkagi vaid Venemaa kiuste laht "ära tappa". Kohaliku Poola elanikkonna muresid ja proteste eelistavad Poola poliitikud mitte tähele panna.

Samuti ei kavatse nad kanali rajamise küsimust üldrahvalikule arutelule esitada. Kuigi see ehitada kavatsetakse just maksumaksja raha eest. Esialgsete arvestuste kohaselt läheb see Poola riigieelarvele maksma veerand miljonit eurot. Venemaale mageveega lahes "tünga tegemiseks" on Varssavi nõus seda hinda maksma. Ökokatastroofi tagajärjed tuleb ju nii venelastel kui ka poolakatel pooleks jagada. Kala hukkub mitte ainult Poola, vaid ka Venemaa poolel. Pisukegi rõõm.

81
Tagid:
ökokatastroof, loodusobjekt, magevesi, merevesi, loodus, Jarosław Kaczyński, Kaliningradi laht, Balti meri, Poola, Venemaa