Võimalik uus peaminister Jüri Ratas

Ratas e-residentsusest, kokkuleppevedudest ja e-hääletamisest

43
(Uuendatud 19:43 11.11.2016)
Võimalik uus peaminister Jüri Ratas ütles geenius.ee portaalile, et pooldab e-residentsuse programmi ja leiab, et seda võiks koostöös Maksu- ja Tolliametiga (MTA) laiendada ka merendussektorisse.

TALLINN, 11. november — Sputnik. "Toetan iga uuenduslikku algatust, mis aitab potentsiaalseid investoreid Eestisse tuua ning neid Eestiga siduda. Uuel valitsusliidul tuleb lauale panna veel palju mõtteid, kuidas majandust käima saada. Näiteks küsimused regionaalsetest maksuerisustest, riiklikest investeeringutest ning ettevõtluse arendamisest," vahendas BNS Ratase sõnu.

Keskerakondlasest riigikogu majanduskomisjoni liige Erki Savisaar ütles septembri lõpus, et Eesti laevanduses on mitmeid nõrku kohti, mis vajavad lahendamist, selleks pidas ta vajalikuks valitsuse vahetumist. "Esiteks on meie laevapere liikmete tööjõumaksud teiste riikidega võrreldes liialt kõrged. Teiseks on laevaregistritega seotud toimingud üsna komplitseeritud ning ka välismaiste meremeeste palkamine on liialt keeruliseks tehtud," rääkis ta.

"Eesti on mereriik ning selles pole kahtlustki — vaadake kasvõi meie asukohta. Meremajandusega on Eestis seotud ligikaudu 1000 ettevõtet, kus on 20 000 töökohta ning nende panus meie SKP-sse on üle viie protsendi. Seega on eeldused edukaks mereriigiks justkui olemas," rääkis Savisaar.

"Paraku pole reaalsus sugugi nii rõõmustav. 2014. aasta kevadel lahkusid viimasedki kaubalaevad Eesti lipu alt ning meie merendus on kiratsemas. Kala hakkab mädanema teadupärast peast ning nii on ka meie merenduse puhul. Raske seis on tingitud sellest, et meie valitsus lihtsalt ei kuula, mida räägivad inimesed, kes on reaalselt antud valdkonnas tegevad," lisas Savisaar.

Jüri Ratas ütles samuti tehnoloogiaportaalile Geenius, et kokkuleppevedude puhul on oluline teenusepakkujate konkurents võrdsetel alustel.

"Riigi roll on tagada, et kõik teenusepakkujad konkureeriksid võrdsetel alustel, pakuksid inimestele kvaliteetset ja turvalist teenust ning tasuksid kasumi pealt ausalt ka ette nähtud makse," ütles Ratas. Ratase sõnul ei ole ta isiklikult kokkuleppeveo teenust kordagi kasutanud.

Mai lõpus ütles keskerakondlasest riigikogu majanduskomisjoni liige Mihhail Korb, et Keskerakond ei seisa parlamendis Uberi eelnõule vastu, kuid toetuse saamiseks tuleb sõidujagajatele ja tavapärase taksoteenuse pakkujatele võrdsed tingimused seada.

"Kokkuleppevedu ei ole midagi muud kui tavaline taksoteenus, mis minu hinnangul kahjustab suhteliselt hästi reguleeritud taksoturgu," ütles Korb. "Seetõttu sooviksime me näha uuest seadusest antud termini kadumist. Küll aga pakume välja tehnilise innovatsiooni taksonduse valdkonnas."

Riigikogu keskfraktsioon leidis mais, et ilma taksomeetri ja printerita võib taksot sõita vaid juhul, kui vedaja kasutab elektroonilist süsteemi, mis toetab taksoveo tellimist ning vastuvõtmist — ja sedagi vaid koos täidetud tellimuste ülevaate ja säilitamisega. Samuti peab taoline internetipõhine dispetšerteenus kuvama tähtsamat infot vedaja kohta. Oluline on ka väljastada sõitjale arve, mis vastab kõikidele nõuetele ning kajastab sõiduteenuse olulisemaid andmeid.

"Taolised nõuded kehtivad tänastele taksojuhtidele. Ma ei näe ühtegi põhjust, miks need ei võiks kehtida ka sõidujagajatel," märkis Korb. Keskerakonna fraktsioon esitas seadusele ka muudatusettepaneku, mis jätaks sõidukikaardid endiselt kohustuslikuks.

"Paljud taksojuhid leiavad, et sõidukikaart on väga oluline ning vajalik tagamaks korda taksoturul," selgitas Korb. "Kehtiva ühistranspordiseaduse kohaselt väljastatakse vedajale taksoveoluba ja selle alusel sõidukikaardid, mille abil moodustatakse autopark, et paremini jälgida maksukohuslase rahalist käivet. Samuti annab sõidukikaardi olemasolu parema ülevaate näiteks liisingufirmale või ettevõttele, kelle oma auto on, kuid kes ei pruugi teadagi, et sellega pakutakse sisuliselt taksoteenust. Me näeme, et sõidukikaardi kohustus peab säilima."

Korbi hinnangul vajab jagamisteenus korralikku regulatsiooni. "Arvestades, kuivõrd paljud inimesed juba taolisi teenuseid pakuvad ja kasutavad, oleks selle vastu võitlemine perspektiivitu, kuid meie hinnangul ei tohi ühe grupi jaoks seadust muutes teistest üle sõita," ütles Korb. "Loodan, et kui riigikogus jätkub antud seaduse menetlemine, siis võetakse ka meie muudatusettepanekuid kuulda.

Jüri Ratas hoidus ustluses portaalile geenius.ee varasemalt Keskerakonna liikmete poolt tehtud kriitikast e-valimiste suhtes, kuid ütles, et e-hääletamise periood peaks lühenema kolmele päevale.

Ratase sõnul e-hääletamise periood peab kattuma elukohajärgses jaoskonnas eelhääletamise päevadega, mida on kolm. "Mina isiklikult olen alati hääletanud valimisjaoskonnas, aga mõistan, et inimestel on erinevad eelistused. E-valimiste korraldamisel on peamine nende turvalisuse, läbipaistvuse ning võrdsete võimaluste tagamine," sõnas Ratas.

2011. aasta märtsis taotles Keskerakond riigikogu valimiste tühistamist. Keskerakonna peasekretär Priit Toobal põhjendas kaebuse esitamist asjaoluga, et e-hääletus ei ole usaldusväärne ega kontrollitav ning selle protseduur ei ole ligilähedaseltki ühetaoline valimisjaoskonnas hääletamise protseduuriga.

Keskerakonnaga seostatav vabaühendus Ausad Valimised kaebas neile e-valimiste halvustamise pärast Eesti Tarbijakaitseameti määratud trahvi Euroopa Inimõiguste Kohtusse (EIK), kuid kohus tunnistas selle tänavu oktoobris protseduurilistele põhjustele viidates vastuvõetamatuks. EIK kolmeliikmeline komitee otsustas 27. septembril tunnistada vastuvõetamatuks kaebuse kohtuasjas Ausad Valimised MTÜ versus Eesti, kuna kaebaja kuritarvitas kaebeõigust, öeldi pressiteates.

43
Tagid:
e-hääletamine, kokkuleppeveod, e-residentsus, Keskerakond, Priit Toobal, Erki Savisaar, Mihhail Korb, Jüri Ratas, Eesti
Teema:
Eestis on oodata uut valitsuskoalitsiooni (92)