Lennuõnnetus  Doni-äärses Rostovis Flydubai reisilennukiga Boeing 373 võis toimuda pilootidevahelise vaidluse tõttu lennuki kabiinis.

Ekspert: purunenud Boeing'i pardal konflikti polnud

10
(Uuendatud 18:44 28.03.2016)
Allakukkunud lennuki pardasalvesti kõneerituse andmed ei pruugi tähendada tüli, mis võis väidetavalt tekkida lennuki pilootide vahel mõni sekund enne lennuki allakukkumist, leiab endine õhusõiduki komandör ja lennuohutuse ekspert Aleksandr Romanov.

TALLINN, 28. märts — Sputnik. Pardasalvesti kõneeristuste põhjal ei tasuks teha ennatlikke järeldusi, et lennuki komandöri ja teise piloodi vahel võisid tekkida lahkarvamused, hoiatab Romanov.

"Tõenäoliselt annavad kuuldud fraasid tunnistust sellest, et üks pilootidest sai aru, et lennuk kulgeb ebaõiget trajektoori mööda. Võimalik, et ta pidas seda oma kolleegi juhtimisvõtete tulemuseks ja seepärast kordas mitu korda: "Ära tee seda,"" ütles ekspert. "See on tavaline CRM (crew resource management — meeskonnaressursi juhtimise protseduur) järgne fraas," lisas ta.

"Levib arudsaamatu kõmu. Ajakirjanikud kirjutavad, et piloodid läksid teisele ringile käsitsijuhtimisega, määrates lennuki tangaaži ehk tõusunurga iseseisvalt. Kuid neid andmeid ei ole võimalik tuvastada vaid audiosalvestise põhjal. Tuleb ära oodata parameetriliste andmete eristus," rõhutas Romanov.

Eksperdi sõnul valitseb lennuki kabiinis alati selge subordinatsioon ja kohustuste jaotus: "Millisest kapteni ja piloodi vahelisest konfliktist saab rääkida, kui teine piloot on kohustatud vastuvaidlematult täitma esimese juhiseid?"

"Alles siis, kui dešifreeritakse ka parameetriline informatsioon, saab selgeks, mis hetkel autopiloot välja lülitus, mis juhtus stabilisaatori ja tüüridega. Seni ei maksaks järeldusi teha," leiab Romanov.

Ekspert juhtis tähelepanu Rostovis Boeing 737-ga toimunud lennuõnnetuse sarnasusele Kaasanis toimunuga. "Võimalik, et põhjus on lennuki konstruktiivsetes puudustes."

Põhjus võib olla lennuki konstruktsioonis

"Piloodid läksid mõlemal juhul teisele ringile. Boeing on kerge lennuk, teisele ringile minekul tekivad väga suured tõusunurgad ja suureneb vertikaalkiirus, seejuures toetab stabilisaator pikeerimist, autopiloot lülitub välja. Tüüride võimsusest ei pruukinud jätkuda sellest pikeeringust väljumiseks. Võimalik, et oma osa mängis ka jäätumisest tingitud efektiivsuse vähenemine. Salvestisel näha olev leek viitab ilmselt mootori pompaažile, mis on mootori ebastabiilse töötamise tagajärg."

Täna avaldati meedias, viitega allikale, teade, et lennuõnnetus Doni-äärses Rostovis Flydubai reisilennukiga Boeing 373 võis toimuda pilootidevahelise vaidluse tõttu lennuki kabiinis. Eksperdid dešifreerisid pardasalvestiste kõneeristused. Meeskonnal õnnestus oma tegevus kooskõlastada alles siis, kui mõlemad piloodid tundsid negatiivset ülekoormust, kuid oli juba hilja.

 

 

10
Samal teemal
Rostovis Boeing'uga toimunud lennuõnnetuse võis põhjustada konflikt pilootide vahel