Rail Baltic

Riigikontroll tunnistas, et kallinev Rail Baltic tähtajaks valmis ei saa

(Uuendatud 11:27 06.12.2019)
Riigikontrolli ekspertide tehtud audit näitas, et Eestis rajatava Rail Balticu kiirraudtee tegelikud ehituskulud ulatuvad tublisti üle esialgu prognoositute ning mahajäämus töödeks ettenähtud ajakavast suureneb veelgi.

TALLINN, 5. detsember — Sputnik. Eesti Riigikontroll nimetas ebatõenäoliseks kitsarööpmelise euroopaliku raudtee valmimist ühendusena Saksamaa, Poola, Baltimaade ja Soome vahel 2026. aastaks. Liiati ületab Rail Balticu projekti maksumus õige suuresti algselt prognoositu.

Проект Rail Baltic
© Фото : Rail Baltica
Rail Balticu projekt

Niisuguste nukrate järeldustreni jõudsid Riigikontrolli spetsialistid oma läbiviidud auditi tulemusena. Avaldatud aruandes tunnistatakse, et ehitustöödega ollakse laias laastus enam kui kahe aasta võrra tööde teostamise ajakavast maja jäänud.

Brüssel võib Rail Balticule mõeldud raha ära võtta

Rail Balticu rahastamise kohta Euroopa Komisjoniga sõlmitud kokkulepete kohaselt võttis Eesti pool enda kanda raudtee rajamise osas kokku lepitud 71 toimingust 27. juhul kui Brüsselist Rail Balticu tarvis saadud ettenähtud tähtajaks kasutatud ei saa, võib Euroopa Liit selle Eesti käest tagasi nõuda.

Kuna Eesti on juba töödegraafikust maha jäänud, siis on ainsaks väljapääsuks, et mitte omaenese raha eest Rail Balticut valmis ehitada, muuta lepingut või vastastikusel nõusolekul tähtaega edasi lükata, mida projektiga seotud Eesti ministeeriumid ja selle teostusfirma Rail Baltic Estonia ongi juba teha palunud.

Rail Balticu ehitustööde hilinemise põhjustas põhjalikumate uuringute tegemise vajadus, hanke või konkursi luhtumine ning kinnisasja avalikes huvides omandamise seaduse oodatust hilisem kehtestamine, samuti viivitused projekteerimistingimuste ja -juhiste väljastamisel projekti koordineeriva ettevõtteRB Rail AS poolt.

Lisandunud mureks on Eesti projektiosa kallinemine 13,9% võrreldes Euroopa Liiduga sõlmitud rahastuslepetes kokku lepituga.

See tähendab 31,7 miljonit eurot, mis Eestil tuleb "oma taskupõhjast kokku kraapida", kuna Brüssel eraldab Rail Balticu jaoks raha ainult esmase rehkenduse kohaselt.

Kes jääb viimaseks

Rail Balticu ootamatut kallinemist Eestis põhjendati raudtee prognoositava maksumuse täpsustumisega. Riigikontroll täheldas samas läbimõtlematust Rail Balticu raudtee rajamise rahastamise suhtes kuni selle valmimiseni, aga ka probleeme riskide ja projekti muudatuste juhtimisel.

Asi on selles, et tegelikud tööd Eesti vastutusalas teostab ettevõte Rail Baltic Estonia OÜ, vastutus aga lasub majandus- ja taristuministeeriumil, kes ei ole seniajani sisse seadnud järelevalvet Rail Balticu tegevuse suhtes.

Majandusministeeriumis endas ollakse aga veendunud, et Rail Baltic saab siiski 2026. aastaks valmis ehitatud.

Loo täispika versiooniga võite tutvuda portaali venekeelses osas.

Lugege lisaks:

Tagid:
majandus, prognoos, riigikontroll, raudtee, Rail Baltic
Teema:
Rail Baltic: vastuoluline raudtee (51)
Samal teemal
Rail Baltic: vastuoluline raudtee