TALLINN, 6. september — Sputnik. Libataksod, mis kasutasid ebaseaduslikult tuntud Tulika Takso kaubamärki, tuvastati Tallinna kesklinnas korraldatud kontrollreidil.
Kontrolli tulemused tehti asjaomaste videoklippide saatel ajakirjanikele teatavaks neljapäeval, 5. septembril Tallinna Sadama terminali A saabuvate reiside saalis toimunud pressikonverentsil.
Pressikonverentsil osalesid Tulika Takso juht Mati Saar, Vanasadama haldusosakonna juhataja Tarmo Randmäe ja patendivolinik Almar Sehver.
Libataksode lõksuskeem on üsna lihtne ja rajatud mitte just ülearu tähelepanelikele klientidele. Tulika tänavas resideerinud Tallinna Taksopargi õigusjärglane Tulika Takso on juba pikki aastaid pälvinud linlaste ja turistide usaldust. Klientide peibutamiseks valivad libahundid valget värvi autod ja kleebivad uksele Tulika logoga sarnaneva kollases ovaalis mustade malelauaruutudega kleebise.
Kavatsuslikult ei kattu need logod sajaprotsendiliselt originaaliga, et mitte ilmselgelt seadust rikkuda. Siin toimib niiöelda Adibase sündroom, kui usaldav, ent mitte väga valvas klient satub tuntud kaubamärgiga sarnasuse konksu otsa.
Uskudes, et kollase ovaaliga valgesse taksosse istudes nendega midagi halba ei juhtu, satuvadki turistid pahatihti libataksode püünisesse.
Libataksod tegutsevad väga tõhusalt, kasutades kõikvõimalikke kaasaegse sidetehnika võimalusi. kommunikatsioonitehnoloogiaid. Kõige ihaldusväärsemaks saagiks on reeglina välisturist, kes kohalike taksode peensustega kuigivõrd kursis ei ole, kuid üldjuhul on kogenumate kaaslaste või giidide käest kuulnud, et etem oleks kasutada Tulika taksofirma kollase ovaaliga valgeid taksosid.
Kui tallinlased eelistavad takso tellimisel eeskätt mobiilirakendusi, mille puhul sõidu hinna saab kohe teada, siis libataksod katsuvad püüda oma ohvreid otse kõnniteelt, andes seejuures teistele libataksojuhtidele raadio või telefoni teel teada, et "leivalauas" – sadama või hotelli juures – jäi koht vabaks.
Nende turistide kodumaal on taksoteenuste hinnad tavaliselt Eesti omadest kõrgemad ja seetõttu võidakse sõidutasu, mis tallinlase jalust rabaks, pidada päris endastmõistetavaks. Kuigi 50 eurot viieminutilise sõidu eest paneb neidki teinekord nördima. Sel juhul hakkab libataksojuht reeglina ähvardama, et kutsub politsei, kellega turistid pigem ei taha tegemist teha.
Tulika Takso juht Mati Saar märkis, et peamiseks probleemiks on hind: taksosõit liba-Tulikaga läheb kliendile mitmekordselt kulukamaks. Üsna ühesuguse logo tõttu aga on ülemäära maksnud klient veendunud, et sõitis Tulika taksoga. See mõjub halvasti ettevõtte mainele.
Samas on libataksode õnge hakanud langema mitte ainult turistid, vaid ka kohalikud elanikud. Saar rõhutas, et libataksojuhtidel on tavaliselt olemas ka vajalik tegevusluba.
"Meie asi on avalikkust teavitada, et sõna "Tulika" peab oleva veatult kirjutatud," rõhutas Saar. "Samuti meie taksosid eristab ka eriomane ovaalse kujuga plafoon," rõhutas Saar.
Vanasadama haldusjuht Tarmo Randmäe ütles Sputnik Eestile, et Tallinna Sadam tagab vahetu ligipääsu terminalile ainult kahele partnerfirmale, keda ta usaldab – Tulika Taksole ja Tallink Taksole. Randmäe on veendunud, et need firmad klienti peta.
"Liba-Tulika on selle poolest ohtlik, et viib inimese näiteks bussijaama 25–30 euro eest, samas kui päris Tulika teeb sama sõidul 7–8 euro eest," ütles Randmäe, nentides, et tulevikus võib säärase rahasumma maksnud liba-Tulika klient eelistada laevasõidule näiteks näiteks lennukit.
Laevafirma Tallink saab tõtt-öelda samuti kannatada – on olemas ka taksod logoga Tallinn, pealinna külaliste jaoks näeb välja ka kõlab peaaegu samaviisi, nagu Tallink.
Sadama juhtkond jääb ka edaspidi piirama teiste ettevõtetele vahetut ligipääsu terminalile (see ongi senimaani vististi ainsaks probleemilahenduseks). Randmäe rõhutas aga, et teiste firmade tarvis on lähikonnas parklad olemas, kedagi ei diskrimineerita.
Artikli täisversiooni saab lugeda portaali venekeelsel poolel siin.
Loe lisaks: