Miks noored  lasteabitelefoni poole pöörduvad, illustreeriv foto

Miks noored lasteabitelefoni poole pöörduvad

58
(Uuendatud 14:44 16.04.2019)
Sotsiaalkindlustusameti lasteabitelefonil 116111 täitus aasta alguses kümnes tegutsemisaasta. Küsimused, millega lasteabitelefoni poole pöördutakse, on kümne aastaga muutunud. Algusaastatel küsiti sageli nõu majandusliku toimetulekuga. Nüüd on interneti tihe kasutus toonud uued mured.

TALLINN, 16. aprill — Sputnik. Number on olnud algusest peale üle terve Eesti ööpäevaringselt tasuta kättesaadav. Tänaseks on telefonile ja meilisuhtlusele lisandunud reaalajas veebivestluse võimalus, teatas Sotsiaalkindlustusamet

"Kuigi lapsena kasvamine ja lapsevanemaks olemine pakuvad palju rõõmu ja toredaid hetki, võib vahel olla päris raske. Samas ei pruugi alati leiduda head, turvalist inimest, kellega oma mõtteid jagada. Meie pakumegi võimalust nõu küsida, kuulame ära ja anname soovitusi. Vajadusel oleme vahendajad ja räägime lapse eest koolipersonaliga, lastekaitsetöötajaga või lapsevanemaga," rääkis sotsiaalkindlustusameti lasteabitelefoni juht Mari-Liis Mänd.

Eelmisel aastal pöörduti lasteabisse 6580 korral, neist kõnesid oli 3542, veebivestlusi 2747 ja e-kirju 291. Võrreldes varasema aastaga suurenes veebivestluste arv üle poole.

"Meil on selle üle hea meel, sest veebivestlust kasutavad just lapsed ja noored. See näitab, et suurenenud on laste endi pöördumised," ütles Mänd.

Ta lisas, et kahjuks on suurenenud ka selliste pöördumiste arv, mille kohta edastab lasteabitelefon info lastekaitsetöötajale, politseile või häirekeskusele, et tagada lapse ohutus.

Ka sotsiaalkindlustusameti lastekaitse juht Eve Liblik rõhutas, et lastekaitseseadus kohustab kõiki, kes märkavad abivajavat last, teatama sellest viivitamatult lasteabitelefonile või kohaliku omavalitsuse lastekaitsele.

Küsimused, millega lasteabitelefoni poole pöördutakse, on kümne aastaga muutunud. Algusaastatel küsiti sageli nõu majandusliku toimetulekuga. Nüüd on interneti tihe kasutus toonud uued mured, nimelt kuidas turvaliselt suhelda. Aegade algusest on paljud lapsed ja noored küsinud suhtenõu.

Doktor: emad ei taha lapse seksuaalsest väärkohtlemisest midagi teada >>

"Mis on loomulik, sest suhtlemine moodustab noorte igapäevaelus väga suure osa," seletas Mänd. "Kahjuks on suurenenud ka vestlused, kus teismelised kurdavad kurvameelsuse ja üksindustunde üle, mis viivad teinekord endale haiget tegemiseni."

Probleemina tõi Mänd välja ka lahus elavad lapsevanemad, kes ei suuda kokku leppida, kuidas olla pärast lahkuminekut koos vanemad.

Mänd julgustab kõiki lasteabitelefoni poole pöörduma. "Nõu ja abi küsimine on sageli seotud eelarvamustega. Tegelikult pole abi otsimises midagi halba. Väiksemaid probleeme on tunduvalt lihtsam lahti arutada kui suureks paisunud sasipundart. Ka meie juubeli slogan on, et küsi julgelt abi, oleme sinu jaoks olemas," rääkis lasteabitelefoni juht.

Peamiselt pöördusid lapsed eelmisel aastal lasteabitelefoni poole selliste muredega nagu enesehävituslikud probleemid (668 korral), laste ja vanemate suhted (553) ja laste omavahelised suhted (446).

Täiskasvanutele tegid enim muret hooldusõigusega seotud küsimlapsi oma arvamustused (403), lapse järelevalveta või hooletusse jätmine (300), lapse füüsiline väärkohtlemine (205) ja kasvatusküsimused (200).

Seksuaalvägivalda on kogenud iga kümnes noor >>

3032 korral pöördusid lasteabitelefoni poole lapsed, 1192 korral lapsevanemad, 219 korral õiguskaitsetöötajad, 460 korral muud inimesed, näiteks naabrid ja juhuslikud möödujad. 379 korral olid pöördujaks pereliikmed ja sugulased, koolipersonal või meditsiinitöötajad.

Lasteabitelefon 116111 on ööpäevaringne üle-eestiline tasuta teenus, kust saab küsida nõu lastega seotud teemadel või anda teada abivajavast lapsest.

Nõustamist pakutakse eesti, vene ja inglise keeles telefoni teel ja kirjalikult. Soovi korral võib pöördumine jääda anonüümseks. Lisainfot leiab lasteabitelefoni kodulehelt.

Eestisse on kahes lastemajas Tartus ja Tallinnas saavad lapsed üle Eesti abi erinevatelt spetsialistidelt nagu näiteks lastekaitsetöötajalt, politseinikult, prokurörilt, psühholoogilt ja paljudelt teistelt, kes hindavad lapse tervislikku ja sotsiaalset olukorda ja edasist abivajadust, vahendas uudisteportaal Sputnik Eesti.

Üle-eestiline kampaania „Soovin, et sa mind kuulad – mul on HÄÄL“ julgustab lapsi oma arvamust väljendama, illustratiivne foto
© Sputnik / Павел Лисицын

Ohvriabi kriisitelefon täiskasvanutele

Aasta alguses käivitunud sotsiaalkindlustusameti ohvriabi kriisitelefon 116 006 annab kiiret abi inimestele, kes on langenud süüteo, hooletuse või halva kohtlemise ohvriks või on kogenud füüsilist, vaimset, majanduslikku või seksuaalset vägivalda.

Teenus on helistajale tasuta ning abi on tagatud ööpäevaringselt. Ohvriabi kriisitelefonile helistaja võib soovi korral jääda anonüümseks. Abi osutatakse eesti, vene ja inglise keeles, vahendas uudisteportaal Sputnik Eesti

"Tihti ei pöördu inimesed pärast vägivalda või muud halba kohtlemist abi saamiseks politsei poole või ei mõista, et see, kuidas nendega käitutakse, on tegelikkuses vale või keelatud. Sellistel juhtudel aitabki ohvriabi kriisitelefon, kust ohver saab ära kuulamist, nõustamist, informatsiooni enda õigustest ja abisaamise võimalustest," ütles sotsiaalkindlustusameti ohvriabi- ja ennetusteenuste osakonna kriisiabi teenuse juht Mari Tikerpuu.

58
Tagid:
mure, noored, Sotsiaalkindlustusamet, telefon, toetus, abi, lapsed
Samal teemal
Kampaania kutsub üles märkama seksuaalvägivallale viitavaid ohumärke
Vaimse tervise kuul on fookuses noored
Seksuaalvägivalda on kogenud iga kümnes noor