Circle K tankla, illustreeriv foto

Biokütus: mida tuleb bensiini 95 ja diiselkütuse kasutajatel teada

357
(Uuendatud 18:09 21.05.2018)
Sputnik Eesti uuris välja, kas bensiini 95 võib Eestis seoses sellesse biokomponendi lisamisega endistviisi kasutada ja milliseid riske võtab endale diiselauto omanikk.

ТАLLINN, 21. mai — Sputnik, Deniss Pastuhhov. Kütuse biolisandid on pannud nii mõnedki autoomanikud tõsiselt mõtlema üleminekule bensiinile 98 ja tõstnud kütuse hinda, mis siinsetes tanklates on kerkinud tasemele üle 1,3 euro liitri eest.

Nagu tanklakettide Circle K ja Alexela veebilehtedel teatatakse, on kõik Eesti kütusemüüjad alates 2018. aasta 1. maist kohustatud tooma käibele biolisandit sisaldava mootorikütuse. Eesti läheb biokütusele üle Euroopa Liidu algatusel – EL tahab sel moel vähendada keskkonna saastamist transpordisektori poolt ja hoida õhu puhtamana.

Bensiin ja diisel hakkavad sisaldama biokoostisaineid >>

Kohustuslikud muudatused on puudutanud kaht kütuseliiki kõigis Eesti tanklates: bensiini 95, mis alates maikuust sisaldab umbes 5% etanooli, ja diiselkütust, mille koostisse kuulub umbes 3,5% biodiislit. Kinnitatakse, et autotootjate kaasosalusel korraldatud erinevate uuringute kohaselt ei avalda biokomponentide lisandumine (nii diislis kui bensiinis) mootorile negatiivset mõju ja niisugust kütust saab kasutada kõigi automarkide puhul.

Palju muutub bensiiniga töötavate autode jaoks alates 2019. aasta aprillist, mil etanoolisisaldus bensiinis 95 suureneb 10%-ni. Niisugune kütus enam paljudele kasutusel olevatele transpordivahenditele ei sobi ning Eesti Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liit (AMTEL) on koostanud nimekirja, millega autoomanikel soovitatakse hoolikalt tutvuda ja kahtluste korral pöörduda vastavasse esindusesse. Samas selgitatakse, et isegi üheainsa paagitäie tankimine bensiiniga E10 võib mootorit pöördumatult kahjustada. Vastavad autoomanikud on sunnitud üle minema bensiinile 98, mille koostis jääb endiseks, biolisanditeta.

"Diislimeestele" alternatiivi loodud ei ole. Ent ehkki biodiisli sisaldus diiselkütuses alates 2019. aasta aprillist samuti tõuseb – kuni 7%-ni, ei pruugi diiselautode omanikud muret tunda – kasvavad üksnes hinnad tanklates, kuid säärane kütus sobib endiselt kõikide diiselautode mootoritele. Kütusehindade tõusust kirjutavad nii Cirсle K kui ka Alexela veebilehed, kusjuures Alexela teatab, et suurim hinnatõus seoses biokütusele üleminekuga puudutab nimelt diiselkütust.

Riigikogu kiitis heaks biokütuse nõude >>

Kas on põhjust paanikaks

Uudisteportaal Sputnik Eesti võttis ühendust autoteenindustega, et uurida autoasjanduse meistrite arvamust biokütuse küsimustes. Nii on ühe Tallinna Lasnamäe piirkonna autoteeninduse omanik Anatoli Zubovski veendunud, et kasu biokütusest on märksa väiksem kui kahjumäär.

Bensiiniturism Venemaale avaldab negatiivset mõju Venemaa piiri ääres paiknevatele soomlaste tanklatele.
© Sputnik / Максим Богодвид

"Kõik mootorid on ülimalt kaasaegsed ja olen kindel, et võitlus mootori keskkonnasõbralikuse eest mõjub hukutavalt. Minu tuttav, autoalase kõrgharidusega inimene, ostis diiselauto ja on nüüd uuenduste pärast lausa šokis – mootoris hakkab tekkima vett ja selle toimejõud tõenäoliselt väheneb. Mispeale hakatakse rääkima, et see on tingitud väärast kasutamisest, aga ainult mitte kütusest," ütles Zubovski uudisteportaalile Sputnik Eesti. Talle jääb mulje, et kõik üleminekud biokütusele on lihtsalt kellegi lobitöö.

Muidugi, lisas Anatoli Zubovski, biokütuse kahjulikkust (kui see on olemas) mootorile aitab kinnitada vaid aeg, esimesed tulemused ja järeldused saab kokku võtta pärast kolme kuni viit kasutamisaastat. Ja alles siis, aga mitte mõne nädala pärast, saadakse tõepärased andmed: "Kui ma instituudis õppisin, tegin Žigulil katseid veega. Lisasin bensiinile kuni 10–15% vett ja kõik töötas normaalselt, silindrid osutusid isegi puhtamaks. Aga see oli ajutine efekt, kes teab, mis saanuks, kui me oleksime teinud seda näiteks pool aastat jutti."

Sputnik.Reiting: kui palju maksab bensiin Euroopas? >>

BMW klienditeenindusest kinnitati uudisteportaalile Sputnik Eesti, et kõiki BMW ja MINI automarke võib antud hetkel tankida mistahes Eesti tanklates müüdava kütusega, sama kehtib ka pärast 2019. aasta aprilli – biodiisli sisaldus diiselkütuses kuni 7% ja bioetanooli sisaldus bensiinis 95 kuni 10% on nende markide mootoritele sobilikud: "Aga kui inimene kardab või kahtleb, ei keela tal keegi üle minna bensiinile 98. Ent kui aluseks võtta tootjapoolsed nõuded, siis ei tohiks probleeme tekkida."

Euroopa krimi-struktuurid kauplevad vanade kummidega, illustreeriv foto
© Sputnik / Виталий Аньков

Autoteeninduse klientide küsimused on seni seotud olnud vaid sellega, kas Eesti tanklatest saadavat biokütust võib kasutada, millele antakse jaatav vastus. Ning ainus kaebus, ütles klienditeeninduse töötaja Aleksandr, on laekunud kliendilt, kes väitis, et kütsusekulu, nagu talle tundus, on suurenenud.

"Aga keegi ei ole ju seda kulumäära mõõtnud. Niisiis ei ole BMW omanikud senimaani kurtnud, et auto toimiks kuidagi teisiti. Inimesed on lihtsalt huvi tundnud, kas paaki tohib valada biodiislit, kui kütusepaagi korgil on kirje Biodisel maha kriipsutatud. Aga see keeld kehtib ainult sel juhul, kui biodiisli sisaldus on üle 7%, ent Eestis seda protsenti ületatud ei ole," ütles ta.

Sputnik Eesti korraldas autoparandajate ja autoomanike seas videoküsitluse. Mõned Eesti autojuhid pole mingitest biolisanditest kippu ega kõppu kuulnudki, seevastu mõned neist on asjast teadlikud, kusjuures osa küsitletuist suhtub biokütuse kasutamisse skeptiliselt ega usu eriti selle kasulikku mõju loodusele. Autoteeninduse töötajate poole aga kliendid biokütusele üleminekust tingitud probleemidega seni pöördunud ei ole.

357
Tagid:
bensiin, diisel, biokütus, kütus, ühiskond, autojuht, majandus, auto, Alexela, Circle K, EL, Eesti
Teema:
Biolisanditega kütus (11)