AS "Venemaa Raudteed" langetab Kasahstani söe veotariife Balti sadamatesse

42
(Uuendatud 13:49 23.10.2019)
Uus allahindlus kehtib alates 15. oktoobrist, kuid kas see aitab Baltimaade, sealhulgas Eesti kivisöe transiiti taaselustada, on suur küsimus.

TALLINN, 22. oktoober — Sputnik. Venemaa riiklik raudteeettevõte Venemaa Raudteed (v.k. ГАО "Российская железная дорога" (РЖД)) suurendas veosetariifide allahindlust 50%-lt 60%-le Kasahstani kivisöe veol läbi Venemaa Balti riikidesse ja Valgevene kaudu Poolasse.

Varem kehtis Venemaa Raudteede 50% allahindlus Kasahstani söe veol Läti sadamatesse, veo korral vedajale mittekuuluvate vagunitega, samuti vagunite tagasisaatmisel pärast mahalaadimist. Nüüd täiendatakse seda uute allahindlustega.

Venemaa Raudteede juhtkond kehtestas uued tariifid ja need jõustusid tänavu 15. oktoobril. "Otsus kehtib kuni 31. detsembrini 2019 (kaasa arvatud)," öeldakse Venemaa ettevõtte avalduses.

Muuga söeterminal kui näide kadunud võimalustest

Eesti sadamaid läbiva söe- ja naftatransiidi mahtude märgatav langus alates 2007. aastast on negatiivselt mõjutanud kohalikku transiiditaristut. Tüüpiline näide on Muuga söeterminal. Varem oli see osa vertikaalselt integreeritud Kuzbassrazrezugoli süsteemi ja käitles aastas üle 5 miljoni tonni kivisütt.

"Pärast 2007. aasta aprillisündmusi (massimeeleavalduste vägivaldne laialiajamine ja pronkssõduri monumendi demonteerimine Tallinnas – toim.) katkestas Venemaa söeveo läbi Eesti ja terminal seisis tühjalt minu meelest pea 10 aastat. Kogu selle aja maksis terminali omanik ümberlaadimistasu," rääkis ekspert Raivo Vare.

Muuga sadam, illustreeriv foto
© Sputnik / Вадим Анцупов

Lõpuks võõrandas riigile kuuluv Tallinna Sadam 2018. aasta oktoobris mittelikviidse Muuga sadamas asuva söeterminali Coal Terminal Soome ettevõttele, sadamaterminalide operaatorile Oy M Rauanheimo Ab. Müügile eelnes terminali pankrotimenetlus.

Lisaks sai 21. oktoobril teatavaks, et rahandusministeerium võib kogu Muuga sadamalt võtta vabatsooni staatuse, mis mõjutaks negatiivselt selle transiidivõimalusi.

Rosmorrechfloti juhataja asetäitja Nadežda Žihhareva sõnul kasvab Loode-Venemaa sadamate kaubakäive aastaks 2020 60 miljoni tonni võrra. Baltimaade sadamates ümberlaaditavate Venemaa veoste kogumaht ulatus 2017. aastal 42,5 miljoni tonnini. Nii kaotavad Läti ja Eesti sadamad aastaks 2020 veel 60% oma praegusest mahust.

Lugege lisaks:

42
Tagid:
majandus, kivisüsi, Venemaa Raudteed, Venemaa, Eesti, transiit
Samal teemal
Jakunin: Eesti laseb ise kolossaalse transiiditulu käest
Kas vene-saksa sõprus toob transiidi tagasi Eestisse
Eesti palub Venemaad lasta läbi transiitrongid Hiinast