Kalurid kalalaeval

Laevad jäävad seisma? Eesti kalurid kurdavad biokütuse üle

211
(Uuendatud 11:06 23.08.2019)
Kohustusliku biolisandiga mootorikütus kätkeb ohtu mitte ainult ühistranspordile, vaid ka kalalaevadele. Eesti kalurid paluvad teiste riikide kogemusele viidates valitsust neilegi kütuseliigi valikul erand teha.

TALLINN, 23. august — Sputnik. Eesti Kalurite Liit hoiatab, et biokütus, millele Eesti on järk-järgult üle minemas, võib kahjustada kalalaevade mootoreid.

Eesti Kalurite Liidu juhatuse esimehe Mart Undresti sõnul on suur osa Eestis registreeritud kalalaevadest ehitatud neil aegadel, mil mootoritootjad ei näinud ette biolisandiga kütuse kasutamist. Seetõttu hakkavad need mootorid nüüd biokütuse tõttu tõrkuma ja kütusefiltrid ummistuvad. Undrest nentis, et talvel, kui kasutati "puhast" diislit, olid asjad selles osas paremad kui suvel. 

Kui kalureid sunnitakse aastaringselt biokütust kasutama, ei pruugi mõned laevad talvel üldse käivitudagi.

Eesti Kalurite Liit pöördus majandus- ja taristuministeeriumi poole palvega teha Eestis tegutsevatele kalalaevadele erand ja lubada neil kasutada "puhast" diislit. Sellise erandi on valitus juba teinud näiteks kaitsejõudude lahingumasinatele.

Kalurite Liit tugines palves naaberriikide kogemustele, kus liidu andmetel laevades biokütust ei kasutata.

Eesti üleminek biokütusele

Sputnik Eesti on juba kirjutanud, et Euroopa Liidu algatusel algas 2018. aasta mais järkjärguline üleminek biokütustele. Sellega püüab Brüssel vähendada transpordi keskkonnamõju ja hoida õhu puhtana. 

2018. aastal pidi Eesti tanklates müüdav diislikütus sisaldama 3,5%, bensiin 95 aga 5% biokomponenti (kütuse bioenergiasisaldus pidi olema vähemalt 3,1%). Alates 2019. aasta aprillist on see näitaja diislikütuses 7%, bensiinis 95 aga 10% (kütuse bioenergiasisaldus peab olema vähemalt 6,4%).

Biokomponendi osa on kavas suurendada ka edaspidi: alates 2020. aasta jaanuarist peab Eestis müüdava kütuse bioenergiasisaldus olema juba 10%.

Uuele kütuseliigile üleminek on vastukarva ka paljudele autoomanikele, keda biolisandid on sundinud kasutama biokomponentidevaba bensiini 98.

Biokütuse kahjulikust toimest on kõneldud ka valitsuses. Maaeluminister Mart Järvik väitis, et kohustuslik biokomponentide sisaldus diislikütuses on juba kaasa toonud põllumajandusmasinate rivist väljalangemise juhtumeid ja ohustab edaspidi ka ühistranspordi tööd.

Lugege lisaks:

211
Tagid:
Eesti, EL, biokütus, kalurid
Teema:
Biolisanditega kütus (10)
Samal teemal
Mootorikütuste kvaliteet Eestis on hea
„Sinise kütuse“ mootorsõidukisse tankimine on keelatud
Tallinna kütusehinnad on Baltikumi kõrgemad
Miks Neste käive Eestis langeb: majandusteadlaste arvamus