Tunnel, illustreeriv foto

Miks eurooplased Läänemere-alusesse tunnelisse ei usu

110
(Uuendatud 14:41 15.08.2019)
Paljud Soome lahe rannikualade elanikud on valmis kahtlustama valitsusi kavatsuses grandioosne Helsingi–Tallinna tunneli projekt "põhja lasta" ainuüksi Hiina investori osaluse tõttu.

TALLINN, 15. august — Sputnik, Aleksei Toom. Autoriteetse teabeagentuuri Bloomberg materjal Eesti võimude tekitatud probleemidest Läänemere põhja rajatava Helsingi–Tallinna tunneli projekti edenemisel on valla päästnud ägeda vaidluse Euroopa ühismeedias.

Pessimistlikult meelestatud kommentaatorite meelest "uputavad" Soome ja Eesti valitsus peaaegu ulmelise projekti nii või teisiti bürokraatia "sohu" kõikvõimalike lubade andmisega venitades.

Paljud kommentaatorid arvavad, et kogu asi seisneb Euroopa kartustes võrdlemisi suurte Hiina investeeringute ees, teised oletavad, et kogu tunneli ehitamise idee on pettus, muinasjutt kergeusklikele. Näiteks kommentaator hüüdnimega FinBenton kirjutab portaalis Reddit, et Soomes seda projekti ei arutata, sest vähesed usuvad selle elluviidavusse.

Hinnaline trass, mis ühendab kaht mitte just kõige jõukamat EL-i riiki, ei tasu end ära. Samal ajal on alternatiivsel projektil, mida veab kuulus Soome ettevõtja Peter Vesterbacka ja millest Bloomberg tegelikult kirjutabki, täielik eluõigus, kuni see ei riiva maksumaksjate huve. Kuid peaaegu kõik arvukad kommentaatorid on ühel meelel selles, et tunnel "oleks tore".

Eestlased tegid ettepaneku sõlmida ühiste kavatsuste kokkulepe

Ajakirjanik Ott Ummelas kirjutab Bloombergis, et Soome valitsus erinevalt oma eesti kolleegidest ei ole tunneli ehituse projekti seni arutanud — ei ametlikult ega "naljaviluks" — ega saanud sellega tegelevatelt isikutelt ja ettevõtetelt ametlikke avaldusi.

Тоннель между Хельсинки и Таллинном по проекту соединяется с железнодорожной магистралью Rail Baltic
Helsingi–Tallinna tunnel ühendatakse projekti järgi raudteemagistraaliga Rail Baltic

Kuid nagu on öelnud Soome võimude esindaja Sabina Lindström, kes juhib Soome transpordi- ja sideministeeriumi võrguosakonda, on Helsingi ja Tallinna vahel varem toimunud mitteametlik nõupidamine ühiste kavatsuste kokkuleppe sõlmimise teemal.

Eesti riigihalduse minister Jaak Aab kirjutas juulis saadetud kirjas, et kokkuleppe sõlmimist on oodata augustis. Kuid selle dokumendi sisu ja ilmumise šansid sõltuvad üksikasjalikust teabest projekti kohta, mille kirjeldus ja tingimused on taotleja, ettevõtte Finest Bay Area saadetistes otsuse vastuvõtmiseks täiesti ebapiisavad. Pealegi nõuavad sedalaadi rahvusvahelised projektid vähemalt valitsustevahelist kooskõlastust, mida vajadus kokkuleppe järele silmas peabki.

Valitsus nõuab üksikasju

Samal ajal räägivad ettevõtte esindajad, et mõned Tallinnas nõutud üksikasjad on võimalik esitada alles eeluuringu tulemuste põhjal, mille läbiviimiseks Eesti valitsuse luba vaja ongi.

Selle omamoodi nõiaringi saab ettevõtte juristi Paul Künnapi sõnul lahti teha vastastikusel kokkuleppel, kui mõlemad pooled on huvitatud tunneliprojekti elluviimisest.

Soome ettevõtja Peter Vesterbacka ja tema äriühing Finest Bay Area Development Oy andsid tänavu kevadel mõlema maa avalikkusele teada, nagu Sputnik Eesti on kirjutanud, et Hiina investeerimiskonglomeraat Touchstone Capital Partners Ltd. on valmis mahutama Läänemere-aluse tunneli ehitusse 15 miljardit eurot, mis ongi projekti hinnanguline maksumus. Hiljem keeldus Eesti valitsus lubamast ettevõttel Finest Bay eeluuringuid teha põhjendades seda otsust ebatäpsete andmetega projekti enda, selle elluviimise, rahastusallikate, omanike ja tulevikuväljavaadete kohta.

Loe lisaks: 

110
Tagid:
majandus, Helsingi, Tallinn, Eesti, Soome, tunnel
Teema:
Tallinna–Helsingi tunnel (13)
Samal teemal
Tallinna–Helsingi tunnel
Helsingi-Tallinna tunneli projekti rahastab Dubai firma
Euroopa Liit ei luba Hiinal osaleda Soome lahe aluse tunneli ehitamise
Paet hoiatab tunneli rahastajate eest