Miks Neste käive Eestis langeb: majandusteadlaste arvamus, illustreeriv foto

Miks Neste käive Eestis langeb: majandusteadlaste arvamus

135
(Uuendatud 01:00 27.07.2019)
Eesti tanklaomanikud täheldavad käibe vähenemist ja seletavad seda mitme teguriga.

TALLINN, 25. juuli — Sputnik, Aleksandr Lukjanov. Neste juhatuse hinnangul on käibe langust mõjutanud nafta hinnatõus maailmaturul, tugev konkurents Eesti tanklakettide vahel ja kütuseaktsiiside tõus. Kas see vastab tõele, seda palus Sputnik Eesti seletada Eesti majandusteadlastel Pjotr Vernitskil ja Vladimir Vaingortil.

Eesti autojuhid tangivad Lätis

Pjotr Vernitski nõustus Neste esindaja põhjendustega. "Nafta hinnad määravad tõesti palju," ütles ta. Neid aga mõjutab omakorda rahvusvaheline olukord.

Петр Верницкий
© Foto : из личного архива
Pjotr Vernitski

Üks maailma tähtsamaid süsinikkütuste allikaid on Lähis-Ida ja alles hiljuti kergitasid nafta hindu Süüria sündmused. Nüüd on sealne olukord hakanud stabiliseeruma, kuid puhkemas on konflikt Iraani ümber.

Rääkides konkurentsist tanklate vahel märkis Vernitski, et muidugi on see olemas. Piisab, kui sõita mööda Tallinna tänavaid ja veenduda, et ühel ja samal ristmikul võivad asuda erinevate ettevõtete bensiinijaamad.

"Kui üks tankla langetab ostjate ligimeelitamiseks bensiini hindu, teeb seda ka teine," märkis majandusteadlane.

Ettevõtte tulude vähenemise kõige tõsisemaks põhjuseks peab Vernitski aktsiisi, mis moodustab lõviosa kütuse hinnast. Eestis on ammust ajast vaieldud kütuseaktsiisi langetamise üle, aga seni ei ole olukord muutunud.

Siit tulebki Eesti veoettevõtete soov tankida oma veokeid naabermaal Lätis, kus liiter diislikütust on 10 senti odavam kui Eestis. See kajastub ka Eesti tanklate tuludes: need vähenevad.

Populistide valitsusel pole valijate aitamisega kiiret

Majandusteadlase Vladimir Vaingorti arvamus tanklate tulude vähenemise probleemist kattub Neste esindajate omaga, kes on selle põhjused täpselt kindlaks teinud. Aga nendest tõstab Vaingort esile eeskätt ühe — kütuseaktsiisi. Tema sõnul aitavad aktsiisid ühelt poolt riigikassat täita, aga teisest küljest toovad kaasa nõudluse vähenemise.

Доктор экономических наук Владимир Вайнгорт
© Sputnik / Вадим Анцупов
Majandusteaduste doktor Vladimir Vaingort

"Meie valitsusringkonnad arvutavad halvasti," lisas Sputnik Eesti vestluskaaslane.

Ja see on seda imelikum, et praegu on Eestis võimul populistide valitsus. Nad läksid valimistele loosungitega, mille rahvas heaks kiitis. Ka Vaingortile näis alguses, et uus valitsus võtab tarvitusele mingid abinõud selle rahva kasuks.

"Seni pole seda näha olnud peale alkoholiaktsiisi seaduse parandamise," ütles majandusteadlane. Kõik muud aktsiisid on endiselt sama suured kui omal ajal, kui eelmine võimueliit need kehtestas.

Kütuse hinnatõus teeb supi kallimaks

Vaingort oli nõus, et naftahindu muuta ei ole meie ministrite võimuses. On siiski näha, et need ei kasva samas tempos, milles langeb naftasaaduste tarbimine riigis.

Seega ei seisne tanklate käibe languse peapõhjus naftahindades. Teiste sõnadega, seletas Vaingort, see ei asu väljaspool meid, vaid meis endis, aga aktsiisi suudab Eesti valitsus mõjutada.

Pealegi, lisas majandusteadlane, eksisteerib lisaks aktsiisile ka käibemaks. Käesoleval juhul võib märgata kumulatiivset, summaarset efekti, kui aktsiisiga maksustatud toote hinnale lisandub kohe 20-protsendiline käibemaks.

Vladimir Vaingort tuletas meelde, et kütuseaktsiis ei mõjuta mitte ainult kütusefirmade tulusid, vaid ka meie rahakoti sisu.

Kütuse hinnast sõltuvad ju mis tahes kauplusesse saabuva kauba veokulud, nii et see mõjutab kogu toidukorvi maksumust. Ja kui see tõuseb, langeb ka elanikkonna ostujõud.

"Kütuse hinnatõus annab end tunda iga lusikatäie supi maksumuses," ütles Vaingort oma kommentaari lõpetuseks.

135
Tagid:
majandus, kütus, bensiin