Повседневная жизнь

Autojuhtide alampalk tõuseb pea poole võrra

80
Autoettevõtete Liit ja Transpordi Ametiühing teavitasid, et avalikustavad kaasamise eesmärgil planeeritult 2019. aasta aprillist kehtima hakkava veoseveo üldkokkuleppe projekti, millega soovitakse tõsta autojuhtide alampalga miinimumi ettevaatavalt kolmeks aastaks.

TALLINN, 19. detsember — Sputnik. Alates 2019. aasta maist tõuseks sektori autojuhtide alampalga miinimum 950 eurole, 2020. aastal tõuseks alampalk 50 euro võrra ja aastal 2021 lisanduks sellele veel 100 eurot, vahendas Pealinn viitega BNS-le.

Suhtelises vaesuses elas mullu ligi 300000 elanikku >>

Kokku lepitud alampalga miinimummäära soovitakse laiendatud sektori lepinguga kohustuslikuks täitmiseks kehtestada kõigile Eesti Vabariigi territooriumil riigisisest veosevedu või kabotaažvedu korraldavatele ja selleks tööjõudu rentivatele tööandjatele ja töötajatele, samuti nendele füüsilisest isikust ettevõtjatele, kellega sõlmitud leping vastab töölepingu tunnustele ja kelle peamiseks lepingust tulenevaks ülesandeks on veosevedu.

Autoettevõtete Liidu direktori Villem Tori sõnul on selline palgatõus hädavajalik. Alampalga taseme tõstmisel ettevaatavalt kolmeks aastaks on kaks eesmärki: piirata sektori konkurentsivõimet pidurdava ümbrikubrikupalga maksmist ja anda juhtidele märku, et neid pole unustatud.

Transpordi Ametiühingu juhatuse esimehe Üllar Kallase sõnul on täna kehtiv riigisisese veoseoga tegelevate autojuhtide 620-eurone miinimumtöötasu jäänud ajale jalgu ning ei vasta suuresti turusituatsioonile.

"Lähtudes kollektiivlepingute laiendamise heast tavast ja rahvusvahelise tööorganisatsiooni soovitustest esitame lepingu projekti kuuks ajaks avalikule arutelule. Inimestel ja organisatsioonidel väljaspool tööandjate liite ja ametiühinguid peab olema õigus esitada oma põhjendatud seisukohti," lisas Kallas.

Üldtöökokkuleppe projektiga on võimalik tutvuda alates 20. detsembrist leppe osapoolte kodulehtedel ja kõik soovijad saavad kuni 21. jaanuarini kirjalikult esitada põhjendatud arvamusi ja ettepanekuid e-posti aadressil al@autoettevoteteliit.ee.

Palgaleppe osapooled usuvad, et kehtiv kollektiivleping aitab oluliselt parandada konkurentsiolukorda transpordisektoris.

Lepe allkirjastatakse jaanuaris ja laiendatud tingimused hakkavad sektorile kehtima alates 2019. aasta maist.

Eesti Tööandjate Keskliit ja Eesti Ametiühingute Keskliit sõlmisid kokkuleppe, mille alusel on töötasu alammäär 2019. aastal 540 eurot kuus ja tunnitasu 3,2 eurot tunnis, vahendas uudisteportaal Sputnik Eesti.

Eesti Tööandjate Keskliit ja Eesti Ametiühingute Keskliit alustasid käesoleva aasta juunis läbirääkimisi alampalga muutmiseks, mille käigus jõuti suve lõpuks kokkuleppele tõsta kuutasu alammäära 40 euro ja tunnitasu 0,2 euro võrra, teatasid liidud. Alampalgast väiksemat töötasu ei ole lubatud Eestis täistööajaga töötajale maksta.

Iga teine töötaja on majandusraskuste ajal nõus ümbrikupalgaga >>

Palk ei ole noorte bussijuhtide jaoks ahvatlev

Transpordi Ametiühingusse kuuluvad bussijuhid saatsid oktoobrikuus tööandjatele, maanteeametile ja majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile välja teate, et pole nõus tänase palgaga enam tööd jätkama ja on valmis vajadusel oma nõuet toetama aktsioonidega kuni ühistranspordi seiskumiseni välja, vahendas uudisteportaal Sputnik Eesti.

Bussijuhid nõuavad kuupalga tõstmist 1200 eurole ja muudatusi töö- ja puhkeaja reeglistikus. Transpordi Ametiühingu koordinaator Aare Kübarsepp ütles pressiteate vahendusel, et kui riik leidis raha tasuta ühistranspordiks ja lisaliinideks, siis peab leidma ka bussijuhtide palkadeks.

Transpordi Ametiühing korraldas juba ka 2016. aastal tagasi Tartus, Tallinnas, Pärnus, Narvas ja Viljandis piketid, et juhtida tähelepanu bussijuhtide palganõudele, vahendas uudisteportaal Sputnik Eesti.

Arvestades bussijuhtide katastroofilist nappust pakkus Eesti Autoettevõtete Liit välja idee leevendada nõudeid nende keeleoskusele, kuna eesti keelt praegu nõutaval tasemel valdavaid inimesi ei ole sugugi lihtne leida, kirjutas uudisteportaali Sputnik Eesti autor suvel.

Praegu on bussijuhid kohustatud valdama eesti keelt vähemalt B1 tasemel ja seda kohustuslikku taset võiks liidu direktori Villem Tori arvates alandada. Ent Keeleinspektsiooni peadirektor Ilmar Tomusk leiab, et eesti keele valdamine tasemel B1 on niigi absoluutne miinimum.

Nagu uudisteportaal Sputnik Eesti varasemalt kirjutas, kujunes eesti keele oskuse puudumine B1-kategooria kohaselt Ida-Virumaa päästekeskuses 12 töötaja vallandamise põhjuseks.

80
Tagid:
Transpordi Ametiühing, Eesti Autoettevõtete Liit, alampalk, majandus, palk