Guessi kaupluse kliendid

Volinik Ansipi viha läks Guessile maksma nelikümmend miljonit

104
(Uuendatud 18:14 18.12.2018)
Euroopas jõustus 3. detsembril interneti-klientide geoblokeerimise keeld, mis sai väidetavalt tarbijate õigusi rikkunud suure Ameerika ettevõtte karistamise ajendiks.

Tallinn, 18. detsember — Sputnik, Aleksei Toom. Populaarne moeriiete tootja Guess on ELs hiljuti kehtestatud klientide geoblokeerimise keelu esimene "ohver"- ettevõtet trahviti ligi 40 miljoni euroga.

Tarbijate õigusi nende elukoha alusel piirava keelu tuntumaid vastaseid oli Euroopa Komisjoni volinik Andrus Ansip.

Андрус Ансип
© AFP 2019 / GEORGES GOBET
Andreus Ansip.

Euroopa Komisjoni pressiteenistuse teatel trahviti Ameerika Ühendriikide suurimat noorteriideid ja aksessuaare pakkuvat ettevõtet 39,8 miljoni euroga, kuna ta rikkus 3. detsembril jõustunud võrgust ostjate geoblokeerimise keeldu.

Tarbijakaitseameti kontroll tuvastas puudusi pea iga e-poe müügitingimustes>>

Juba 2017. aasta suvel alanud ettevõtte poolt EL konkurentsiõiguse rikkumise kahtluste uurimine lõppes süüdistusega, mida California ettevõte ei suutnud ümber lükata, kuid tõenäoliselt jätkab selle üritamist kohtumenetluses. Guessi juhtum oli lisaks muudele aspektidele Brüsselile ka USA eraettevõtete "Euroopas korrale kutsumise" praktika loomulikuks jätkuks.

Portaal Sputnik Eesti on varem korduvalt viidanud Euroopa Komisjoni ühtse digitaalturu voliniku ja Eesti endise peaministri Andrus Ansipi sõnadele: "Ma vihkan geoblokeerimist."

Suurel määral olid just tema jõupingutused nii Eesti kui ka teiste ELi riikide, Euroopa Parlamendi ja Euroopa Liidu Nõukogu toetuse taga, mis keelas tarbijate õiguste piiramise Internetis nende geograafilise asukoha tõttu. Eesti eurovoliniku "viha" geoblokeerimise vastu ja EL seaduste rikkumine on läinud Guessile maksma peaaegu 40 miljonit eurot ning selle kaubamärgi Euroopa fännidele tähendab see tõenäoliselt ettevõtte toodete hinnatõusu.

Keerukad kokkulepped turustajatega

"Guessi toodangu turustuslepingud kinnitavad, et ettevõte üritab takistada Euroopa tarbijatel omandada tooteid teistest Euroopa Liidu riikidest, kaupade reklaamimist ja tehingute tegemist välismaiste klientidega," teatas Euroopa Komisjoni konkurentsivolinik Margrethe Vestager, "See võimaldas ettevõtetel säilitada kunstlikult kõrgemaid müügihindu, eelkõige Kesk- ja Ida-Euroopa riikides."

Комиссар ЕС по делам конкуренции Маргрете Вестагер
© REUTERS / FRANCOIS LENOIR
Euroopa Komisjoni konkurentsivolinik Margrethe Vestager.

Vestager kinnitas, et tal õnnestus Ameerika ettevõtet karistada ainult tänu hiljuti jõustunud geoblokeerimise keelule.

Populaarseid Guessi tooteid – noorte- ja lasterõivaid, aksessuaare ja käekotte - müüakse mitmete kaubamärkide, sealhulgas GUESS? ja MARCIANO kaubamärgi all mitmetes Euroopa riikides, sealhulgas Eestis. Euroopa seadused ei keela toodete turustuspartnerite valimist, kuid sätestavad selle õiguse kohta eritingimused. Eelkõige tuleb tarbijatele tagada võimalus osta tooteid igalt jaemüügiettevõttelt, olenemata sellest, millises riigis see asub. Seda õigust ei tohi piirata sealhulgas geoblokeerimisega.

Internet on saanud noorte igapäevaelu asendamatuks osaks>>

Euroopa Komisjoni eksperdid on jõudnud järeldusele, et Guess on suurendanud oma tulusid eelkõige konfidentsiaalse poliitikaga, millega keelatakse valitud jaemüüjatel teha tehinguid välismaiste veebipoe ostjatega. See võimaldas tal säilitada kõrgeid jaehindu Lääne-Euroopas ja samal ajal müüa oma tooteid odavamalt Ida-Euroopa riikides, kus enamik ostjaid ei saa endale Lääne-Euroopa ostjatega võrreldavaid kulutusi lubada.

Euro või kaks teeb ELst kokku miljoneid

Ja kuidas siis nüüd, kopsaka summa eest trahvituna, hakkab Guass käituma? Õige - ettevõte ilmselt ei alanda hindu Lääne-Euroopas, vaid tõstab neid Ida-Euroopas. Selle materjali ettevalmistamise ajal blokeeriti geograafilisel alusel ettevõtte kaupluste ja toodete otsingusüsteem.

Lihtne kontroll tõestab, et Guessi toodete hinnad erinevad tõepoolest sõltuvalt nende müügikohast. Näiteks Tallinna Kaubamajas müüdavad naiste tennisekingad, mudel Sunny FLSNN3 FAL12 maksavad 90 eurot (tegelikult 89,99, kuid ärgem mingem turundustrikkide õnge), samas ettevõtte ametlikul võrgulehel maksavad need 95 eurot. On ka suurema hinnaerinevusega tooteid, kuid kas see tõestab firma ebaausaid kauplemisvõtteid?

Mitte mingil juhul: diferentseeritud hinnad on täiesti tavaline kaubanduspraktika, kõik rahvusvahelised firmad kasutavad seda oma riigi potentsiaalsete ostjate rahakottide avamiseks. Lisaks on näiteid vastupidiste hinnaerinevuste kohta: Kaubamaja veebisaidil oleva tütarlaste jaki mudeli W83L15-K7EU0 hinnaks on 160 eurot, Guessi "ema"-võrgulehel aga 158 eurot (jah, erinevus on peaaegu tühine, kuid see on olemas).

Online-kaupmeestele ei meeldi välismaised ostjad

Euroopa Komisjoni andmetel, nagu portaal Sputnik Eesti on juba kirjutanud, teeb täna ainult 15% eurooplastest sisseoste teistes Euroopa Liidu riikides tegutsevatest veebipoodidest. Ja vaid umbes 10% ettevõtetest müüb oma kaupu ja teenuseid teiste Euroopa Liidu riikide ostjatele interneti kaudu (kuigi nende osakaal kasvab kiiresti).

Euroopa Komisjon uurib netikaupmeeste kokkumängu>>

Selle põhjuseks on müüjate vastumeelsus välismaiste ostjate suhtes, sest tehniliselt läheb see kallimaks kui oma riigi klientide teenindamine. Sellepärast blokeerivadki veebipoed sageli mitmete EL äärealade riikide elanikele võimaluse külastada ettevõtte võrgulehte (geoblokeering) keelduvad sellistele klientidele toodete müügist või nõuavad selle eest lisatasu.

Teisisõnu, suhtumine potentsiaalsetesse klientidesse ei tohiks sõltuda nende elukohast, vastupidist käsitletakse nüüdsest diskrimineerimise ja EL aluspõhimõtete rikkumisena.

104
Tagid:
ettevõte, blokeerimine, tarbija, Ameerika, Euroopa