Tallinnas avaldati meelt Rail Balticu vastu

Martin Helme: Rail Baltic on katastroofiprojekt

28
(Uuendatud 17:32 13.06.2017)
Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni esimees Martin Helme nimetas piinlikuks minister Kadri Simsoni vastuseid Rail Balticu tasuvusuuringut puudutavale arupärimisele

TALLINN, 13. juuni — Sputnik. Helme sõnul valetatakse Riigikogu liikmetele ja avalikkusele silmagi pilgutamata, et Rail Baltic hakkab Eestit ühendama Berliiniga, vahendab Riigikogu pressiteenistus. „Tegelikult sumbub see Leedu piirile sohu ja on Balti riikide vaheline siseraudtee. Samuti ei ole Ernst & Young´i tasuvusuuring tõsiseltvõetav, sest paljud selle lähteandmed on ebaõiged," märgib Helme.

„Meile räägitakse, et Rail Baltic on majanduslikult kasumlik, sest heitgaasid vähenevad. Samas andmed heitgaaside kohta, mida on kasumlikkuse arvutamiseks kasutatud, kuuluvad 90-ndatesse. Praegu on normid 25 korda karmimad. Tänaste normide alusel ei saa Rail Balticu pakutud kasumit kätte," sõnas Helme.

Helme sõnul ei saa tõsiselt võtta ka juttu, et Rail Balticu olemasolul saab meie teedel surma poole vähem inimesi kui praegu. Rääkides kaubavoogudest rõhutas Helme, et mujal Euroopas ei ole kaup kolinud maanteedelt raudteedele: „Paraku Ernst & Young ei suuda seda meile muudmoodi ära tõestada, kui lihtsalt lootes, et nii juhtub." 

Helme sõnul ei saanud saadikud ka vastust küsimusele, kust tuleb Rail Balticu jaoks raha: "Vastus oli: raha tuleb eelarvest! Tõesti või? Raha tuleb eelarvest! Aga kust ta eelarvesse saab? No seda enam vasakpoolsed ei tea, sest ta tuleb lihtsalt eelarvest," ironiseerib Helme.

Rail Balticu üldrahvalik meeleavaldus Vabaduse väljakul
© Sputnik / Вадим Анцупов

„Majandusliku arvutuse mõttes see projekt miljardikahjumi projekt ja kõik, mis sinna juurde räägitakse, on pula-mula. See nii-öelda sotsiaal-majanduslik kasu, see, et meil linnukesed ja siilid saavad turvalisemalt liikuda, et me saastame vähem, kusjuures me kõik teame, on tegelikult välja mõeldud," ütles Helme. 

Helme sõnul Konservatiivne Rahvaerakond põhimõtteliselt Rail Balticu projekti pooldaja senikaua, kuni selle projektiga tema praegusel kujul välja tuldi.

„Me muutusime selle projekti kategooriliseks, absoluutseks vastaseks. Meil ei ole nii palju raha, et Euroopa raha vastu võtta ja pärast Rail Balticut üleval pidada. Rääkimata looduskaitse aspektist. Rail Balticu iga-aastane ülalpidamine võtab raha ära muu rongiliikluse doteerimiselt, laevaliikluse doteerimiselt, bussiliikluse doteerimiselt, maanteeliikluse edendamiselt. Rail Balticu raha eest võime kõik oma neli peamist maanteed neljarealiseks ehitada."

Helme sõnul on minister Simsoni jutt Ernest & Youngi tasuvusuuringust piinlik. „Ka Ernst & Youngi uuring on lihtsalt piinlik. Sellega võib ju veenda neid inimesi, kes mitte millestki mitte midagi aru ei saa ja kellele on võimalik esitleda ilusaid klantsvideosid mööda ilusat raudteed läbi looduse tuhisevast rongist," sõnas Helme.

Ta lisas: "Aga inimesi, kellel on mõtlemisvõime, lugemisvõime ja arvutamisvõime, ei ole võimalik Rail Balticu projekti pooldajateks teha. Kogu ühiskonda ja avalikku huvi silmas pidades on see katastroofiprojekt."

Rail Baltic peab ühendama Leedu, Läti ja Eesti ülejäänud Euroopaga. Esialgse ajakava kohaselt peaks raudtee valmis saama aastatel 2024-2025.

Roheliste arvamuse kohaselt peaks ainuüksi uue trassi hoolduskulud olema palju suuremad kui 50 miljonit eurot aastas. "Seda raha Euroopa Liidust ei saa ja juba praegu on Eesti raudtee-dotatsioonide maksmisega hädas. Meil on tõsine oht avastada end olukorras, kus Eesti riik hakkab tervishoiu- ja sotsiaalkulutuste arvelt ebafunktsionaalsele raudteele peale maksma," teatas erakond.

28
Tagid:
tasuvusanalüüs, kriitika, katastroof, Ernst & Young, Rail Baltic, EKRE, Riigikogu, Martin Helme, Leedu, Läti, Euroopa, Eesti
Teema:
Rail Baltic: vastuoluline raudtee (29)