Venemaa on hakanud keelduma Läti sadamatesse suunduvatest vedudest, illustratiivne foto

Vene transiiti Läti kaudu tõmmatakse koomale

28
Venemaa riiklik raudteekompanii Venemaa Raudtee (RŽD) on hiljuti keeldunud suuremast osast kaubavedudest Venemaalt Läti sadamatesse

TALLINN, 24. mai — Sputnik. Valdkonna juhtide sõnul on tegu tõsise löögiga transiitvedudest sõltuvale Balti riigile ning allikad kahtlustavad, et tegu on Moskva kättemaksuga Nord Stream 2 projekti vastustamise eest, vahendab ERR.

Sillamäe sadam
© Sputnik / Евгений Ашихмин

Vene raudteemonopol on mitmel juhul jätnud kaubavedudest keeldumise klientidele selgitamata. Tegu on kaubaga — nagu naftasaadused, väetised, kivisüsi ja erinevad metallid, mida on seni küllaltki lihtsalt raudtee kaudu Lätti veetud, nentisid olukorraga kursis olevad isikud uudisteagentuurile Reuters.

Kui Venemaa Raudteelt kommentaari küsiti, kinnitas ettevõte, et mingeid piiranguid Lätti suunduvatele kaubavedudele pole kehtestatud ning et iga kaubavedu käsitletakse ettevõttes eraldi.

Venemaa naftatoodete vedu läbi Eesti ja Läti sadamate võib käesoleval aastal täielikult lõppeda, kirjutas Sputnik Eesti märtsis. Balti mere äärsetesse Venemaa sadamatesse, eelkõige Ust-Luugasse ja Primorskisse kavatsetakse suunata mitte ainult Venemaa, vaid ka Valgevene naftatoodang.

Ust-Luugasse suunatakse kõik, mitte ainult Vene päritolu eksportnaftatooted raudteed pidi. Märtsi alguses suurendas Venemaa Raudtee-ettevõte allahindlust Valgevene Barbarovi (Mozõri naftatehas) ja Novopolotski ("Naftan" naftatehas) raudteejaamadest Loode-Venemaa sadamatesse seniselt 25%-lt 50 %-le.

Naftaeksport Ust-Luuga sadama kaudu suurenes 2016. aastal 3,3 miljoni tonni võrra 30,1 miljonile tonnile, mis ületab Balti torujuhtmesüsteemi võimsuse. 2017. aastal võib kütuste ümberlaadimine Ust-Luuga sadamas veelgi suureneda, sest "Transneft" kavatseb lõpetada Venemaa naftatehaste toodangu ekspordi Balti riikide sadamate kaudu lõplikult.

Läti, Leedu ja Eesti sadamate kaubakäive vähenes 2016. aastal 138,94 miljoni tonnini. Balti riikides, välja arvatud Leedus toimus veoste ümberlaadimise mahu vähenemine.

Eesti ettevõtja Tiit Vähi käis Venemaa Töösturite ja Ettevõtjate Liidu kongressil ja pidas läbirääkimisi Venemaa Raudteede asepresidendiga
© Sputnik / Евгений Ашихмин

Sel aastal võib Läti kaotada kuni 5 tonni veoseid. Venemaa naftatarned läbi Ventspilsi sadama vähenesid pärast torujuhtme ja terminali käikulaskmist Primorskis märgatavalt. 2003. aastal "kuivendas" "Tarnsneft" Ventspilsi sadama, lõpetades sealtkaudu naftaekspordi täielikult.

Nüüd on järg jõudnud naftatoodeteni. Aastatel 2012 kuni 2016 langes kaubakäive Ventspilsi sadamas, kus laaditi ümber peamiselt Venemaalt ja Valgevenest saabuvaid naftasaadusi 30,3 miljonilt tonnilt 18,8 miljonini.

Vastavalt audiitorfirma PricewaterhouseCoopers uurimusele vähenesid aastatel 2005-2015 Eesti rahvusvahelised kaubaveod tervikuna 50%. Venemaa keeldumise tõttu kasutada Eesti sadamaid vähenes kauba käive sadamates 26% ja raudteel 68%.

28
Tagid:
keeldumine, raudtee, nafta, kaubavoog, RŽD, Venemaa Raudteed, Nord Stream 2, Läti, Eesti, Venemaa