Foto on illustratiivne.

Ükski Eesti omanikele kuuluv suur kaubalaev pole siin registreeritud

23
Riigikogu arutab neljapäeval riiklikult olulise küsimusena Eesti merenduspoliitikat.

TALLINN, 29. september — Sputnik. Arutelu „Meri ei salli seisvat vett. Merendus kui Eesti majanduse taaskäivitaja" algatas Vabaerakond ning see keskendub Eesti merenduse madalseisu ületamisele. Ettekandega esinevad viitseadmiral Tarmo Kõuts ja Tallinna Tehnikaülikooli Eesti Mereakadeemia direktor Roomet Leiger. Peaettekande peab Vabaerakonna saadik ja tänavuse Merekultuuriaasta kõneisik Artur Talvik.

Merendusnõukoda tõdeb, et 2012. aastal valitsuses kinnitatud Eesti merenduspoliitika aastateks 2012-2020 arengukavas ette nähtud tegevused ei ole olulisel määral aset leidnud, teatas BNS.

"Esimeseks sammuks, mis pidi realiseeruma 30. juuniks 2014, oli seatud omamaisele laevandusettevõtlusele vähemalt naaberriikidega samaväärsete konkurentsitingimuste väljatöötamine. Nüüd, kaks aastat hiljem seda ikka veel ei ole ja viimased kaubalaevad lahkusid Eesti lipu alt 2014. aasta kevadel," seisab merendusnõukoja kolmapäevases pöördumises.

Kõrged maksud on peletanud viimasedki suured kaubalaevad Eesti registrist. Praegu kuulub Eesti omanikele 50-60 suurt kaubalaeva, kaaluga üle 500 tonni. Eesti registrisse pole neist kantud aga ükski.

Kui 1995. aastal oli Eesti lipu all 42 suurt alust, siis 2009. aastal, kui merenduse teema päevakorda võeti, oli neid alles vaid kaks. Merenduse arengukava 2012-2020 kohaselt võiks nelja aasta pärast Eesti lipu all seilata 35 alust ning 2030. aastaks võiks laevu olla vähemalt 50. See plaan ei kipu aga kuidagi teostuma.

Nimelt lahkusid ka kaks viimast suurt kaubalaeva Eesti registrist 2014. aastal ning seejuures mängisid olulist rolli kõrged tööjõumaksud. Kaubalaevad Kurkse ja Kalana said EAS-ilt toetust laeval töötanud meremeeste sotsiaalmaksu hüvitamiseks. Toetused, mida pakuti, olid aga mõeldud vaid üheks aastaks ning nii lühikese aja peale ei saa ükski ettevõtja oma plaane teha. Kurkse kustutati registrist veebruaris 2014 ja Kalana 16. aprillil.

 

23
Tagid:
merendus, kaubalaev, Mereakadeemia, Riigikogu, Eesti