Zelenskile pole vaja "aega anda": Ukrainal pole seda enam

60
(Uuendatud 09:05 30.05.2019)
Dmitri Lekuhh
Loomulikult tuleb tunnustada Ukraina oligarh Igor Kolomoiskit: intervjuus Financial Timesile Ukraina püsiva maksuvõimetuse idee ventilaatorisse viskamisega ta mitte ainult ei tõmmanud tähelepanu oma unikaalsele isiklikule, kes suudab "paha poisi" rolli etendada isegi praeguses Ukraina poliitikas, kus "häid poisse" ei ole juba põhimõtteliselt.

Kolomoiski uuendas diskussiooni Ukraina tulevikust, tuues selle unistuste sfäärist säravast demokraatlikust tulevikust ja roosast libertaristlikust* elevandist nii-öelda patusele maale, seostades selle riigi praeguse majandusliku olukorraga, kus tema mainitud potentsiaalne maksejõuetus ei ole sugugi ainus märk lähenevast katastroofist, analüüsib RIA Novosti vaatleja Dmitri Lekuhh. 

Kerjusе
© Sputnik / Валерий Мельников

See aga võib "praeguste suundumuste" juures teha "noorest demokraatlikust riigipeast" üsna ajaloolise kaliibriga kuju mitte alles kunagi kauges tulevikus, vaid juba üsna varsti. Mitte igaühele ei ole antud olla sellise ebatavalise riigi "viimane president".

Alustame kõige lihtsamast. Ukraina rahandusministeeriumi andmetele on Ukraina riigi ja riigi poolt tagatud võla maht kasvanud aasta algusest 1,9% ehk absoluutarvudes 1,51 miljardi dollarit võrra ja moodustab aprilli lõpu seisuga 79,8 miljardit USA dollarit. Kuid isegi see ei ole kõige tähtsam ja kohutavam. Hoopis ebameeldivam on uudis praegu Ukrainas toimuvast. Ja seal on kõik väga halvasti.

Ukraina endine minister mõistis, et EL hävitab riiki >>

2019. aastal on ikka sellesama rahandusministeeriumi andmetel Ukraina riigivõla teenindamiseks vajalike maksete kogusumma on 417 miljardit grivnat (umbes 15,6 miljardit dollarit). Sealhulgas üheksa miljardit tuleb Ukraina maksta "siin ja praegu" kõvas välisvaluutas. Sellest umbes kuus miljardit oma välisvõla ja umbes kolm miljardit - riigisiseste kohustuste katteks. Oleme neid tähelepanuväärseid näitajaid juba korduvalt maininud, nii et nüüd Ukraina rahandusministeerium lihtsalt kordas neid. 

Ja see pole veel kõik. Järgmise nelja aasta jooksul peab Ukraina tasuma ainuüksi välismaistele, rõhutame, ainult välismaistele võlausaldajatele, umbes 20 miljardi USA dollari suurused võlakohustused. Seejuures on oluline, et nende edasilükkamine (ja isegi osaline ümberkujundamine) korra, kohe pärast "Maidani revolutsiooni" juba toimus, kui võlausaldajad noorele demokraatiale vastu tulid.

Kuni 2019. aastani kehtis Ukrainas tegelikult maksetele Rahvusvahelise Valuutafondi ajapikendus, mis on nüüdseks on labaselt lõppenud. Ja lootust, et jooksvate maksete tähtaega lükatakse taas edasi, Ukraina võimudel lihtsalt pole: see on vägagi ühemõtteliselt kirjas IMFi ametlikes dokumentides, näiteks kehtivas programmis stand-by credit, mis muide, lõpeb samuti järgmise aasta alguses.

Ja selle "viimase abinõu krediidi" edasilükkamine on samuti väga raske: IMF-i stand-by credit programmi eripära on selles, et seda võimaldatakse ainult erandlikel asjaoludel ja ainult üks kord. Tegelikult ei ole keegi, sealhulgas IMF ise, varjanud, et see oli "valimisteks antud" laen – alguses presidendi- ja siis parlamendivalimisteks. 

© Sputnik / Стрингер

Selle sihtotstarve oli väliste suveräänsete kohustuste tagasimaksmise ja maksuvõimetuse edasilükkamine turbulentse valimistsükli perioodi võrra. Edasi aga tuleb kas raha ära maksta või midagi otsustada. Siin on üldiselt kõik lihtne. Tegelikult kehtib praeguses olukorras juba tuntud "Kolomoiski hinnang".

Viimase paari aasta jooksul on kogu territooriumile antud rahaline toetus nii IMF-ilt kui Maailmapangalt taandunud üksnes banaalsele raha väljamaksmisele, et Ukraina valitsus ja keskpank võiksid vähemalt mingilgi moel täita oma kohustusi. Eelkõige maksta intresse, vältides sellega maksejõuetuse väljakuulutamist.

Nüüd muutub kõik veelgi hullemaks: IMFi programm, nagu eespool mainitud, lõpeb ja selle pikendamise võimalused on nullilähedased. Maksete tasumist Rahvusvaheline Valuutafond enda peale kindlasti ei võta - summad on selleks liiga suured ja lootust nende tagasisaamiseks, nagu öeldakse, "matemaatiliselt", lihtsalt pole.

Krimmis asuti kokku rehkendama kahjusid Ukraina koosseisus viibimisest >>

Eelarve puudujääk, negatiivne väliskaubandusbilanss ja välisvaluutareservid ei ole eriti muljetavaldavad. Suurema osa neist moodustab juba praegu IMF-ist saadud raha - "ataman Porošenko" ajal elati "kullavarudest" ja laenuraha paigutati "reservidesse". Toimus selline taibukas liidetavate järjekorra muutmine.

IMF ametnikel pole mingeid illusioone ja riigi kullavarusid võib proovida võlausaldajate järjekorda eirates rahaks teha. Kas see õnneks läheb või mitte, pole teada, aga proovida tasub. Sellises seisus helgesse tulevikku ei võeta mingil juhul. Isegi uute krediidivõimaluste avamisel pole mõtet, sest milleks raha välja laenata, kui on juba ette teada, et seda tagasi ei maksta. 

Ühesõnaga, libertarismi roosade elevantide kokkuarvutamisega ja kohtade jaotamisega tulevases Ülemraadas hõivatud uuel Ukraina valitsusel ei õnnestu praeguseid suundumusi kuidagi muuta (ausalt öeldes, nende ridade autor selliseid võimalusi isegi ei näe, kuigi teadusest on teada "paljusid kiikse" ja ka ime võimalust välistada tõenäoliselt ei tasu).

Suveräänsete kohustuste mittetäitmine (vähemalt riikidevaheliste võlgade puhul, mis nüüd on "peamise löögi" all) muutub aga matemaatiliselt vältimatuks 2020. aasta esimesel poolel. Kõik on täpselt nii, nagu sisuliselt ja faktiliselt IMFi stand-by credit programmis sätestatud on. Kas nii või naa. Kolmandat võimalust ei ole.

Ja valmistuma selle imelise stsenaariumi realiseerumiseks tuleks hakata kõigil riigiasutustel (peamiselt majandusega tegelevatel), sealhulgas Venemaa omadel, juba praegu. Lihtsalt sellepärast, et sündmuste areng isegi Ukraina piiratud maksejõuetuse korral ületab ilmselgelt Kreeka või Argentina stsenaariumi, millele tugines Kolomoiski oma intervjuus Financial Timesile.

Ukraina valimised: kuhu "rahva teener" Zelenski riigi suunab >>

Nii Kreeka kui Argentina (lisame omaltpoolt ka 1998. aasta Venemaa) muutusid maksuvõimetuks just "ümberkorralduste" skeemi järgides, keeldumata oma võlakohustuste täitmisest. Seda esiteks. Teiseks, neil kõigil oli toimiv ja teovõimeline riik, mis suutis tõsiste väljakutsetega toime tulla. Kuidas aga reageerib Ukraina maksevõimatuse korral paratamatult grivna vähemalt kolmekordsele langusele (muidu polekski mõtet seda teha) ja uuele inflatsioonilainele, on üldjoontes juba praegu hästi teada. 

Juhitavusega ei ole sellel territooriumil pehmelt öeldes lood eriti head isegi ilma maksuvõimetuseta. Mis aga juhtub siis, kui "atamanihärral kullareserv otsa saab", on hirmus isegi ette kujutada. Eriti arvestades relvastatud inimeste suurt hulka, kelle nii poliitilised kui ka lihtsalt kriminaalsed veendumused on vägagi eksootilised. Pole mingit kahtlust, et "esimeses vaatuses seinale riputatud" püss hakkab tulistama, mis on juba žanri seadus. 

Ja sellega seoses on kõige hullem lühiajaline prognoos, mida ilmselt teatakse ka Kremlis, et isegi Ukraina territooriumil elavate kaasmaalaste poolt lihtsustatud korras Venemaa kodakondsuse omandamise korral on see vaid poolik ja täiesti humanitaarse iseloomuga meede. Kusjuures see meede võib osutuda ebapiisavaks - need "libertariaalse poliitilise mõtte" roosad elevandid vaevalt Kanada piirini joosta jõuavad.

Ekspert: Zelenski on põhjendamatult alahinnatud ressurss >>

Neil on selleks mõnevõrra aega ja raske tööga teenitud säästud on juba "turvaliselt varjule" viidud. Oma raha hoidmist kodumaal peetakse Ukraina "varaka klassi" hulgas juba ammu halvaks tooniks. Ühesõnaga need "poliitilised loomad" jäävad kindlasti ellu, nende heaolu pärast ei maksa muretseda. Aga lihtinimesi tuleb muidugi päästma hakata.

*Libertarism - filosoofia, mis kaitseb ideed, et inimesed peaks oma isikut ja omandit puudutavates otsustes olema vabad, kuni need ei riku teiste samasuguseid vabadusi – Wikipedia.

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga.

 

60
Tagid:
pankrot, Volodõmõr Zelenski, Kolomoiskii, Ukraina
Samal teemal
Euroopa tegi teatavaks Ukraina presidendi ees seisvad väljakutsed
Kaljulaid rääkis Ukraina presidendiga korruptsioonivastase võitluse tähtsusest
Kas Washingtonile pakutakse Ukraina eest vahetuskaubana Venezuelat?
Analüütikud: Ukraina, Moldova ja Gruusia juhtkond tuleks välja vahetada