Arktika: eelis või oht - miks on Põhja meretee USA-le ohtlik, illustreeriv foto

Arktika: eelis või oht - miks on Põhja meretee USA-le ohtlik

50
(Uuendatud 23:42 13.04.2019)
Dmitri Lekuhh
Peterburis toimus viies Arktika foorum "Arktika - dialoogi territoorium", mis sel aastal oli väga esinduslik, see tuli suure hulga külaliste tõttu isegi Arkhangelskist üle tuua Peterburi.

Arkhangelsk ei oleks sellise külalistevooga hakkama saanud. Piisab, kui öelda, et sellel osalesid viie tähtsama Arktika riigi juhid: lisaks Venemaa president Vladimir Putinile ja Soome president Sauli Niinistöle, kes on traditsiooniliselt foorumit külastanud, lisandusid Islandi president Gooduni Johannesson, Norra peaminister Erna Solberg ja Rootsi peaminister Stephen Leven, kirjutab RIA Novosti autor. 

Põhjamaade juhid kohtusid Peterburis Putiniga >>

Muide, Vladimir Putin saatis juba esmaspäeval rahvusvahelise foorumi osalejatele ja külalistele tervitustelegrammi (kuigi foorum avati teisipäeval, toimusid esimesed kohtumised, arutelud ja istungid juba esmaspäeval, 8. aprillil) ja teispäeval osales ta üritustel isiklikult.

Viienda Arktika foorumi peamised teemad olid Arktika territooriumide jätkusuutlik areng ja elukvaliteedi parandamine Kaug-Põhjas. Kuid kõigest järgemööda.

Diskussioon toimus mitmetes sektsioonides ja erinevatel teemadel, sealhulgas nafta- ja gaasimaardlate arendamise olulised perspektiivid, laevaehitus, taristu arendamine Kaug-Põhjas, keskkonnaprobleemid ja isegi selline kohalik eksootika nagu polaarlennunduse arendamine (ilma naljata - praegu töötab Venemaa välja kõrgtehnoloogilisi seadmeid polaarlennunduse vajadusteks, sealhulgas selliseid, mida saaks kasutada pinnaskattega lennuväljadel, samuti ekranoplaane ja vesilennukeid).

Kuid loomulikult oli ürituse majandusliku ja geopoliitilise tegevuskava põhiküsimuseks Põhja meretee arendamise küsimused ja perspektiivid.

Suur osa Arktikast läheb Venemaa omandusse >>

Nii arutati foorumi sessioonil "Põhja meretee on Venemaa Arktika arengu võti" Põhja meretee arendamise sihtülesannete täitmist, mille formuleeris omal ajal Vladimir Putin.

Veoste vedu mööda Põhja mereteed peab 2024. aastaks suurenema 80 miljoni tonnini, mis nõuab loomulikult globaalset lähenemist ja strateegilisi otsuseid. Ja seal tõesti on, midagi arutada.

Selline tähelepanu on arusaadav. Selguse huvides: praegu toimub umbes kümme protsenti mitte ainult Euraasia, vaid kogu maailma meretranspordist läbi Suessi kanali "pudelikaela". Järjekord võib ulatuda mitme kuuni. Ei aidanud isegi niinimetatud Uue Suessi ehitamine: jah, kaubakäive küll suurenes märkimisväärselt, kuid kaubavooge hajutada ei ole veel lõplikult õnnestunud.

Euroopa haarab krabipüügi ja Arktika nafta järele, illustreeriv foto
© Sputnik / Валерий Мельников

Arvestus on lihtne: meretransport on kõige odavam ja tulusam ning sellest tulenevalt ületab nõudlus pakkumist. Selles mõttes on navigatsiooni mööda Põhja mereteed alternatiivse transpordimarsruudina raske ülehinnata. Pealegi ei ole põhjas poliitilisi riske, nagu Lähis-Ida piirkonnale nii tüüpilised konfliktid, piraatlus Adeni lahes ja mujal.

Põhja meretee marsruut kulgeb mööda tuumariigi Venemaa rannikut ja osaliselt Venemaa territoriaalvetes. Ja seal ei ole lubatud vallatleda mitte ainult kurikuulsatel "Somaalia piraatidel", vaid ka palju tõsisematel piraatidel, kelle kontorid on juhtivate lääneriikide pealinnades.

Venemaa on viimastel aastatel oma territooriumi kaitsmisel tegutsenud väga läbimõeldult ja neil on parem sinna mitte kippuda. Seepärast pole ka juhus, et Venemaa meretagused partnerid suhtuvad Põhja meretee perspektiividesse nii negatiivselt.

Selle täiemahuline käivitamine tähendaks nende majandusliku võimsuse peamise teguri - logistikaga ülemaailmse kaubanduse kontrolli kahjustamist. Põhja meretee annab hoobi Washingtoni jaoks kõige väärtuslikumale - tema rahakotile, ja seda ei saa Washington endale mitte ainult andestada, ta ei saa seda nürilt ka endale lubada.

See pole isegi mitte "Nord Stream 2", mis ühele Ameerika majandusharule on küll väga ebameeldiv, kuid kindlasti mitte surmahoop.

Paljude ekspertide sõnul võib USA siin aga kohe kaotada süsteemiloovas põhiküsimuses, mis reguleerib ülemaailmset maailmakaubandust banaalse "hinnakujunduse" kaudu.

Selle tulemusena seisab Venemaa juba projekti esimesest etapist, kus konteinerveo suunamine Põhja meretee kaudu on alles "paljulubav" ega pole veel üldse päevakorral, silmitsi vastuseisuga.

Rikkuste meri: Venemaa ammutab USA riigivõla Arktika alt >>

Tegelikult räägibki Venemaa president Putin just sellest, kui pakub Arktika foorumi raames välja arutada piirkondliku arengu kõige olulisemat küsimust - piirkondliku julgeoleku tagamist. Arktikast peaks Putini sõnul saama "rahu territoorium": oleme valmis selle üle läbi rääkima, koostööd tegema, me vajame seda ja see on meile oluline.

Ja üldsegi mitte sellepärast, et me ei oleks piirkonnas piisavalt tugevad, vastupidi: Venemaa sõjaväe võimsus põhjapiirkonnas on piisav ja konkurente tal ei ole, kuid just julgeolek ja konfliktide puudumine on Põhja mereteel ilmne konkurentsieelis.

Erinevalt Ameerika partneritest, on Arktika Venemaale eelis, mitte eksistentsiaalne oht. Ja iga, isegi lokaalne konflikt on selles piirkonnas Venemaale täiesti mittevajalik.

Piisab, kui tsiteerida keskkonnaminister Dmitri Kobõlkinit: "Üks Arktika projektidesse investeeritud rubla meelitab juurde veel 15. See on hea proportsioon, millele samaväärset vastu panna on vähestel majandusharudel."

Ja need Venemaa Arktika-projektid, mis juba praegu tegelikult Põhja meretee võimalusi kasutavad, nagu Novateki, Jamali veeldatud maagaasikompleks ja aktiivselt ehitatav Arktika LNG, on väga head ja ilmekad näited.

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga.

50
Tagid:
foorum, poliitika, majandus, Peterburi, Arktika
Samal teemal
Putin vaidles Soome presidendiga Venemaa-vastaste sanktsioonide üle
Vene Arktika: armuda ja tagasi tulla
Peterburgis lasti vette maailma kõige võimsam aatomijäämurdja "Arktika"
Vene Arktika: ema, mind ei pistetudki nahka
Arktika peremehed
Holland süüdistab Venemaad NATO Arktika-õppuste segamises