Mehitamata luurelaev Sea Hunter

Lendav hollandlane. Milleks ameerika admiralidele mehitamata korvett.

54
(Uuendatud 19:22 23.10.2018)
Ülim autonoomsus, suur tegevusraadius, suutlikkus ookeane ületada, kaaperdamist takistada ja tekil lasti vedada.

TALLINN, 23. oktoober – Sputnik, Andrei Kots. USA mereväe juhatus avaldas Pentagoni riigihangete veebilehel loetelu nõuetest keskklassi mehitamata pealveelaeva MUSV (Medium Unmanned Surface Vehicle) prototüübi jaoks, vahendab RIA Novosti

Lepingut taotlevad ettevõtted peavad oma projektid esitama 19. novembriks. Sellest — milliseid ülesandeid " kapteniteta laevad" täita suudavad – räägib RIA Novosti materjal. 

Üle ookeani

Tuleviku mehitamata meresõiduk on suhteliselt väike — pikkusega 12-50 meetrit ja meenutades suuruselt Venemaa diversioonivastast kaatrit "Gratšonok" projektist 21980.

Vastavalt mereväe nõuetele peaks MUSVi laevatekk olema piisavalt lai, et sellele saaks paigutada kaks standardset merekonteinerit – 40- ja 20-jalase. Drooni maksimaalne kiirus rahulikul merel peab olema 24-27 sõlme, tavakiirus aga vähemalt 16 sõlme.

Tegevuskauguseks nõutakse 4500 meremiili (8300 kilomeetrit), autonoomne tegevusperiood 60-90 päeva. Seade hakkab kasutama NATO F-76 standardile vastavat diiselkütust, mis tähendab, et teda saab tankida ka USA Euroopa liitlaste mereväebaasides. Peamasina võimsuseks on — 300-500 kilovatti.

Projekti põhinõue on maksimaalne autonoomsus. Drooni kaugjuhtimisega peab kogu marsruudil hakkama saama üks inimene. Samas peab olema võimalik kuni 24-tunniks laeva pardale võtta väikest sõjaväelaste rühma — nelja mereväe eriüksuslast või merejalaväelast.

Vajaduse korral saavad nad täieliku juurdepääs kogu laeva riistvarale. Lisaks sellele peab MUSV olema turvatud võimaliku vaenlase kaaperdusgrupi eest. Selle probleemi lahendus on endiselt ebaselge, sest alusele ei ole kaitserelvastust ette nähtud.

Kõik side- ja kaugjuhtimisseadmed on paigaldatud tekile. Eelkõige on mainitud detsimeeter- ja millimeeterlaineala antenne ning Inmarsati satelliitsidevahendid, mille kaudu operaator, kes saades infot arvukatest kaameratest ja pardal olevailt andureilt, suudab MUSV-i "mandrilt" hallata. 

Mitmeid ülesandeid peab droon lahendama iseseisvalt: näiteks mööduma takistustest ilma inimese sekkumiseta, teistele laevadele mitte jalgu jääma, vältima madalikke, arvestama ilmaoludega. Alus peab taluda viiepallist tormi ja suutma kolmepallises lainetuses häirimatult tegutseda.

Mehitamata jahimees

Dokumendis märgitakse, et MUSV-ile paigaldatava relvastuse täielik loetelu esitatakse hiljem, kui merevägi on pakkumiste hulgast sobiva projekti välja valinud.

Tegelikult näitab elektroonilise "varustuse" loetelu küllaltki täpselt aluse eesmärki. Praegu võib suure tõenäosusega oletada, et MUSVi näol on tegu mehitamata mereväe luureplatvormiga, mis suudaks pikka aega jälitada üksikuid laevu ja laevagruppe, täitma elektroonilise sõjapidamise või elektronluure ülesandeid.

Kaitserelvade puudumine ei tähenda sugugi, et droonile ei võiks paigaldada relvakomplekse. Näiteks töötas Venemaa juba aastal 2011 välja Club-K universaalse käivitusmooduliga raketisüsteemi, mis on realiseeritud standardse merekonteinerina. 

Надводный корабль Sea Shadow IX-529
Eksperimentaalne, radarile nähtamatuna kavandatud laev Sea Shadow IX-529, mida relvastusse ei võetud. 50 miljonit maksnud alus müüdi 2012. aastal 2.5 miljoniga vanarauaks.

Lisaks lubab võimalus nelja sõdurit lühikeseks ajaks pardale võtta MUSVi ka ajutise diversantide või eriüksuslaste baasina kasutada.

Muide, ameeriklased on juba ammu püüdnud ujuvaid droone luua. Möödunud sügisel teatasid USA Mereväe instituudi esindajad Sea Hunteri nimeliste mehitamata laevade ostmistest, mis oleks võimelised koguni allveelaevadele jahti pidama.

Esimene alus telliti juba 2012. a. ja neli aastat hiljem alustati katsetusi. Programmi peaeesmärgiks oli luua tõhus vahend diiselallveelaevade avastamiseks rannikuvetes. Esimese laeva hinnaks kujunes 23 miljonit dollarit. 

Sea Hunteri pikkus on 42 meetrit, veeväljasurve 145 tonni, millest 40 t. moodustab kütus. Katsetustel saavutas ta kiiruse 27 sõlme. Arendajad väidavad, et droon suudab taluda seitsmepallist lainetust, mis vastab Maailma Meteoroloogiaorganisatsiooni skaalal "tugevale lainetusele".

Sea Hunter on varustatud uusimate anduritega, radarite ja sonaritega, mis võimaldavad aegsasti tuvastada ja klassifitseerida veealuseid ja veepealseid objekte. Laev suudab merel olla kuni kolm kuud, misjärel vajab alus tankimist ja tehnohooldust.

Droonipilv

Hiina demonstreeris hiljuti oma kontseptsiooni ujuvdroonide kasutamisest sõjalisel otstarbel. Tänavu sügisel katsetas Rahvavabastusarmee Lõuna-Hiina merel 56 väikest veesõidukit, mis liikusid ühes suunas ja teostasid identseid manöövreid.

El-is hakkavad kehtima ühtsed droonide ohutuseeskirjad >>

Teoreetiliselt saab selline "parv", mis on relvastatud lõhkeainega ja kasutab kamikaze-taktikat, jagu isegi suurest laevast. Mitmed eksperdid aga kahtlevad selliste droonide kasutamise tõhususes, kui lahing peaks toimuma võimsa elektroonilise sõjategevuse tingimustes.

Rahvusvaheline Kaug-Ida meresalong (MDMS)

Venemaa pealveedroonidest pole praktiliselt midagi teada. Sellele vaatamata esitleti Rahvusvahelisel Kaug-Ida merenäitusel MDMS-2018 mitmeid paljutõotavaid süsteeme, mis suudaksid tegutseda ka relvajõudude huvides.

Ukraina saatis Aasovi merre suurtükikaatrid >>

Näiteks võib manipulaatoriga varustatud allveedroon osaleda päästeoperatsioonidel või vabastada kalavõrkudesse mähkunud allveelaeva kruvid. Firma "Morinformsistema-Agat" mehitamata kaater BEK on aga loodud tavalise skuutri baasil ning suudab toimida hüdroakustilise re-translaatorina või tarnima laadungi vajalikku piirkonda.

Kevadel kirjutas Sputnik Eesti lähemalt piiramatu tegevusraadiusega super-allveedroonist Poseidon, mis suudab hävitada korraga terve rannikuäärse linna.

54
Tagid:
autonoomsus, MUSV, mehitamata meresõiduk, droonid, droonirünnak, droon, DARPA, NATO, Pentagon, USA
Samal teemal
Musta mere hirm - nähtamatud Ukraina kaatrid
Kas Tallinn on droonirünnakuks valmis